معاون وزیر راه و شهرسازی در مشهد:

برخی ساختمان‌های اطراف حرم رضوی بدون ضابطه ساخته شده است

۱۳۹۵/۰۹/۲۵ - ۰۷:۳۳:۱۶
کد خبر: ۴۹۴۲۱۵
برخی ساختمان‌های اطراف حرم رضوی بدون ضابطه ساخته شده است
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: امروز می‌بینیم ساختمان‌ها بدون هیچ ضابطه و قانونمندی در اطراف حرم مطهر ساخته شده‌اند و اینکه چگونه این بناها شکل گرفته‌اند و چه کسی در بدنه اجرایی مشهد مجوز این ساخت و سازها را داده است، باید مشخص شود.

به گزارش خبرگزاری برنا از مشهد، پیروز حناچی در نشست هم اندیشی طرح توسعه پیرامون حرم مطهر رضوی که در دانشکده معماری و شهرسازی و هنر اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، با تاکید بر نقش دانشگاهیان و متخصصان در اجرای طرح‌های مختلف شهری، اظهار داشت: امروز دیگر راهی برای برطرف کردن معضلات طرح‌های شهری و شهرسازی نداریم؛ مگر اینکه تصمیمات را از پشت اتاق‌های در بسته بیرون آورده و اجازه دهیم نسبت به آن بحث و بررسی کافی انجام شود و در این راستا دانشگاهیان و قشر دانشجو بهترین منتقد و نظریه پرداز هستند.

وی با تأکید بر اینکه امروزه در همه جای دنیا نظرسنجی از عموم مردم و خصوصاً متخصصان در اجرای طرح‌های کلان و خرد شهری نقشی اساسی دارد، افزود: بهترین کاری که می‌توانیم در دوره فعلی در موضوع شهرسازی در برخی شهرهای کشور انجا دهیم این است که حداقل جلوی آسیب های بعدی را بگیریم و اگر طرحی در حال رفتن مسیر اشتباه است مسیر را اصلاح کرده یا جلوی آن را بگیریم که این مهم هم جز با نظرات منتقدانه و کارشناسی دانشگاهیان میسر نیست.

حناچی با بیان اینکه یکی از آشفته‌ترین نمونه‌های شهرسازی در کشور را می‌توان در بافت اطراف حرم مطهر رضوی مشاهده کرد، عنوان کرد: تاریخچه شهرسازی بافت اطراف حرم مطهر امام رضا(ع) تقریباً به دوره قاجار باز می‌گردد و اولین مداخلات شهرسازی در این منطقه در آن دوره در منطقه پایین خیابان بود که نهر آب سناباد که از وسط حرم عبور می‌کرد، پوشانده شد.

وی با اشاره به اینکه در دوره قاجار مداخلات عمده‌ای در بافت اطراف حرم مطهر رضوی نداریم، اضافه کرد: مداخلات عمده بافت این منطقه در دوره پهلوی اول است که خیابان‌های جدید شکل گرفت و استخوان بندی جدید و تا حدودی کنونی این ناحیه را شکل داد، خیابان‌های نواب و شیرازی و خسروی نو و در ضلع جنوبی حرم مطهر هم خیابان تهران در همین دوره شکل گرفت.

وی با بیان اینکه پس از انقلاب اسلامی فصلی نو در معماری و شهرسازی اطراف حرم مطهر رضوی آغاز شد، عنوان کرد: پس از انقلاب، بخش عمده‌ای از امور ساخت و ساز اطراف حرم مطهر امام رضا(ع) به آستان قدس رضوی واگذار شد و این نهاد هم شهرسازی بافت اطراف حرم را در سه سطح صفر، زیر و بخش های بالایی به اجرا درآورد که امروز هم تمام این بخش ها وجود دارد و توسعه هم یافته است.

حناچی ادامه داد: پس از مدتی اجرای طرح‌های این منطقه در بخش‌های خارج از حرم مطهر رضوی با توجه به گستردگی و حساسیت‌های کار به سه نهاد وزارت راه و شهرسازی، آستان قدس رضوی و شهرداری مشهد واگذار شد تا این سه نهاد با همفکری بتوانند به بهترین نتایج برسند اما با وجود همه طرح‌هایی که در این دوره‌ها انجام شد، هیچ دیدگاه و طرح جامعی درباره این بافت ایجاد نمی‌شود.

وی با تأکید بر اینکه شورای عالی شهرسازی و معماری در اجرای طرح‌های مختلف شهری به دنبال انباشت سرمایه نیست، افزود: این شورا در اجرای طرح های شهری، ابعاد اجتماعی و فرهنگی طرح را در نظر می گیرد.

معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی با انتقاد از ساخت و سازهای مرتفع اطراف حرم مطهر رضوی، اظهار داشت: در حال حاضر اطراف حرم پر است از آپارتمان‌ها و هتل‌های مرتفع که اوج آن را از خیابان شیرازی به سمت حرم که می آیید مشاهده می‌کنید، هتل‌ها و ساختمان‌هایی که بافت فرهنگی و بومی این محدوده را از بین برده‌اند و آشفتگی را در این منطقه به وجود آورده‌اند در صورتی که براساس طرح مصوب اصلاً قرار نبود چنین وضعیتی در این منطقه تاریخی و مهم ایجاد شود.

وی با تاکید بر اینکه آشفتگی امروز بافت پیرامون حرم مطهر رضوی نتیجه عدم اجرای قانون و مصوبات شورای عالی شهرسازی و معماری است، گفت: امروز می‌بینیم ساختمان‌ها بدون هیچ ضابطه و قانونمندی در اطراف حرم مطهر ساخته شده‌اند و اینکه چگونه این بناها شکل گرفته‌اند و چه کسی در بدنه اجرایی مشهد مجوز این ساخت و سازها را داده است، باید مشخص شود، باید معلوم شود در اجرای این طرح‌ها چه کسانی مقصر بودند، ما نمی‌دانیم دلیل چیست و فقط می‌دانیم که باید این افراد جوابگوی بی برنامگی و آشفتگی فعلی باشند.

حناچی تصریح کرد: ما مدارک کافی و مستند داریم که در هر دوره مراجعی که در اجرای این طرح ها قرار بود هدایت‌های درست را انجام دهند، کار خود را به درستی انجام داده‌اند و شورای عالی شهرسازی و معماری هم اخطارهای لازم را نسبت به این ساخت و سازهای بی قاعده اعلام کرده، اما در اجرای این تذکرات نادیده گرفته شده و کسانی که باعث این اتفاقات بوده اند، امروز باید پاسخگو باشند.

وی با تاکید بر اینکه باید با مسببان و خاطیان ایجاد آشفتگی شهری در مشهد برخورد قانونی شود، اذعان کرد: ما نمی‌دانیم چگونه باید با خاطیان موضوع شهرسازی آشفته مشهد برخورد کرد؛ ولی نوعی که با مسببان ایجاد معضل در پروژه پدیده برخورد شد؛ می‌تواند نمونه خوبی برای برخورد با مسببان این موضوع باشد.

 

نظر شما