تورم و تبعیض در پرداخت حقوق معضل دولت نهم و دهم

قدرت خرید بازنشستگان در دولت قبل کاهش یافت

۱۳۹۵/۱۰/۰۷ - ۱۴:۲۳:۲۲
کد خبر: ۴۹۸۴۹۷
قدرت خرید بازنشستگان در دولت قبل کاهش یافت
مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری تورم ایجاد شده در دولت های نهم و دهم و تبعیض در پرداخت حقوق را دو چالش عمده بازنشستگان کشوری عنوان کرد.

به گزارش برنا از اصفهان، محمود اسلامیان در آیین قرعه کشی ۷۵۰ میلیارد تومان وام ضروری بازنشستگان کشوری که در سالن تلاش برگزار شد، با بیان این مطلب افزود: سیاست های تورم زا در دولت های نهم و دهم از جمله افزایش حجم نقدینگی از حدود ۶۸ هزار میلیارد تومان در اواخر سال ۸۳ به بیش از ۵۰۰ هزار میلیارد تومان در سال ۹۲ بر زندگی بازنشستگان نیز اثرات قابل ملاحظه ای گذاشت.

اسلامیان افزود: این اثرگذاری به گونه ای بود که برخلاف قانون، حقوق بازنشستگان متناسب با نرخ تورم، افزایش پیدا نکرد و همین مساله به کاهش ۶۷ درصدی قدرت خرید بازنشستگان کشوری انجامید.

وی با اشاره به اقدامات ترمیمی در دولت تدبیر و امید برای بهبود قدرت خرید بازنشستگان کشوری، اظهار داشت: در سه سال اخیر تلاش شد با مهار تورم و افزایش پلکانی حقوق بازنشستگان کشوری، جلوی خسارت های گذشته تاحدی گرفته شود. براساس محاسبات اکچوئری، تنها همین مساله، ۳۵ هزار میلیارد تومان به بازنشستگان کشوری خسارت وارد کرده است.

اسلامیان دومین چالش بازنشستگان کشوری را تبعیض در میزان حقوق آن ها عنوان کرد و گفت: با تصویب قوانین غیرکارشناسی، اختلاف زیادی در پرداخت حقوق بین بازنشستگان قدیم و جدید ایجاد شد. دولت یازدهم، امسال، با اختصاص ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار اضافی و موافقت با افزایش ۱۲,۵ تا ۲۰ درصدی حقوق بازنشستگان، کف حقوق را از ۷۵۰ هزار تومان به ۹۰۰ هزار تومان افزایش داد.

وی همچنین، تصریح کرد: برای سال آینده نیز یک هزار میلیارد تومان بودجه اضافی برای صندوق بازنشستگی کشوری در بودجه دیده شده که اگر همین روند چهار تا پنج سال آینده ادامه پیدا کند، تبعیض حقوق ها را تعدیل می کند.

اسلامیان یادآور شد: دولت تدبیر و امید در این چند سال، نشان داده که با وجود چالش های متعدد، به مشکلات بازنشستگان توجه جدی دارد.

وی با اشاره به برگزاری آیین قرعه کشی ۷۵۰ میلیارد تومان وام برای بازنشستگان کشوری، گفت: در سال ۹۲ حدود ۵۰ هزار فقره وام دو میلیون تومانی پرداخت می شد که امسال به ۲۵۰ هزار فقره وام به مبلغ سه میلیون تومان افزایش یافته است.

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری، با قدردانی از همکاری بانک صادرات ایران در افزایش قابل توجه وام ضروری، تاکید کرد: برای گشودن گره ای از مشکلات بازنشستگان، تلاش های بسیاری شده و در همین راستا، اعتبار وام ضروری از ۸۰ میلیارد تومان طی سه سال اخیر به ۷۵۰ میلیارد تومان افزایش یافت.

اسلامیان به تاکید وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای سهیم شدن بازنشستگان در سهام شرکت های پربازده، ارزشمند و با سودآوری مطمئن اشاره کرد و گفت: در قدم نخست، قرار است، بخشی از سهام بیمه ملت به صورت وام قرض الحسنه با بازپرداخت ۳۶ ماهه در اختیار بازنشستگان کشوری قرار گیرد.

وی یادآور شد: پیش از این، صندوق در سبدگردانی سهام بیمه ملت، یک سهم در اختیار داشت که با خرید دومین سهم به ارزش ۸۰ میلیارد تومان، این سهم در اختیار بازنشستگان قرار می گیرد. ثبت نام برای خریداری سهام بیمه ملت از اول دی ماه امسال آغاز می شود.

اسلامیان همچنین گفت: افزایش اعتبار سفرهای سیاحتی و زیارتی از ۲۱ میلیارد تومان در سال ۹۲ به ۴۵ میلیارد تومان در سال ۹۵ و امکان ۲ بار استفاده از سفرها در طول دوران بازنشستگی به ۳ بار از برنامه های صندوق برای رفاه بازنشستگان کشوری بوده است

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز