دکتر حسینی:

مهمترین رسالت هسته های گزینش، احصا سرمایه های انسانی کارآمد برای ورود به سازمان جهت استقرار دولت خدمتگزاراست

۱۳۹۵/۱۰/۱۷ - ۰۹:۱۹:۰۸
کد خبر: ۵۰۲۶۷۲
مهمترین رسالت هسته های گزینش، احصا سرمایه های انسانی کارآمد برای ورود به سازمان جهت استقرار دولت خدمتگزاراست
معاون سیاسیِ امنیتی و اجتماعی، استانداری خراسان رضوی در همایش منطقه ای گزینش گران منطقه پنج کشور حضور یافت.

 به گزارش خبرگزاری برنا از مشهد، سید جواد حسینی در این همایش به سیر تکاملی دولت ها اشاره کرد و گفت:سیر پیدایش دولت ها تا کنون 4 مرحله را طی کرده است، در مرحله اول دولت ها سیاسی بودند که بیشتر آن دولت ها قلمرو سرزمینی را داشته و جنبه تشریفاتی داشتند در مرحله بعد دولت ها امنیتی شدند که وظیفه آنها حفظ امنیت بود

حسینی در ادامه گفت: در مرحله بعدی دولت اقتصادی مطرح شد که این دولت ها علاوه بر مباحث سیاسی و امنیتی وظیفه ارائه خدمات به مردم، رشد اقتصادی، توسعه  و رفاه را نیز برای  شهروندان به عهده گرفتند و در نهایت دولت ها در مسیر تکاملی خود  امروزه  به دولت خدمتگزار تبدیل شدند که در تمام عرصه ها باید به مردم خدمات ارائه دهند.

 حسینی با بیان این که دولت خدمتگزار به دولتی اطلاق می شود که خود را در تمام شئون زندگی مردم وظیفه مند می داند؛ اظهار داشت: یک چنین دولتی، توسعه را در تمامی ابعاد برای مردمش محقق می کند.

وی تاکید کرد: به همین میزان که دولتها به سوی خدمتگزار و اقتصادی هدایت شدند ضرورت خدمت رسانی در ابعاد مختلف جامعه به مردم، بیش از پیش احساس شد و برای اینکه این خدمات موثر و جامع انجام شود برنامه ریزی ملاک عمل دولت ها باید قرار می گرفت.

حسینی افزود: تمامی دولت ها پس از پیروزی انقلاب اسلامی در مسیر دولت خدمتگذار  حرکت کرده اند و توفیقاتی نیز در این راستا حاصل شده است.

معاون اجتماعی، سیاسی و امنیتی  استانداری خراسان رضوی با تاکید بر اینکه  مهمترین  ابزار خدمات برای رفع چالشها، مشکلات و نیاز های جامعه ، سازمان ها و نهاد ها هستند، گفت: وقتی دولت ها ی خدمتگذار قرار شد به همه عرصه های زندگی خدمت ارائه دهند، اولین موضوعی که برای این دولت ها مطرح شد  شناسایی نیاز های جامعه  بو د در گام بعدی  رفع مشکلات و نیاز ها  که  برای پاسخ به این موضوعات ،نهاد ها و سازمان ها آرام آرام مستقر شد.

معاون استاندار خراسان رضوی با بیان این که انسان ها دارای نیازهای اولیه و ثانویه هستند و نیاز های اولیه و اساسی پنج نوع هستند؛  گفت:  نیاز به استمرار نسل ،نظم ،مادیات ، معنویت و تعلیم و تربیت  پنج نیاز اساسی بشر هستند که از طریق شکل گیری نهاد های خانواده، حکومت، اقتصادی، مذهبی و آموزش و پرورش رفع این نیاز ها  محقق می شود.

حسینی  تاکید کرد: دولت وظیفه دارد ابتدا این نیازها راشناسایی و سپس نهادها و سازمان هایی را مستقر کند تا برای آن ها برنامه ریزی و تلاش کنند.

  حسینی تاکید کرد: نیاز های ثانویه هم از قبیل نیاز به اوقات فراغت، فعالیت سیاسی، فعالیت اجتماعی و تفریحی  از طریق ایجاد نهاد های ثانویه  پاسخ داده می شوند.

معاون اجتماعی، سیاسی و امنیتی  استانداری خراسان رضوی تاکید کرد: دولت موظف است خدمات را از طریق این سازمان ها و نهادها به صورت فراگیر در همه ی عرصه ها با سرعت، دقت، سلامت و عادلانه ارائه کند که توفیق در این مسیر به نیروی انسانی بستگی دارد.

 وی افزود: هر چه دولت به سوی دولت خدمت گذار حرکت کرد نهاد های  وسازمان های  مبتنی بر رفع  نیاز های اولیه و نهاد ها و سازمان های مبتنی بر رفع نیاز های ثانویه شکل گرفتند و اینها را حکومت ها و دولت ها بوجود آوردند.

 حسینی در ادامه گفت: نظام یافتگی در قالب  سازمان های دولتی و غیر دولتی عامل توسعه  جوامع  است و دولت ها عامل اساسی این نظام یافتگی در عرصه دولتی  و غیر دولتی هستند .

 حسینی تاکید کرد: اولین مشخصه دولت  خدمتگذار فراگیری خدمات در همه عرصه ها  است ، سرعت در خدمات دومین مشخصه  این نوع دولت است، عدالت در خدمات رسانی سومین مشخصه  آن است و  سلامت در خدمت رسانی مشخصه بعدی آن است .

  وی ادامه اد: دولت خدمتگذار باید فراگیری، سرعت، دقت، عدالت و سلامت در خدمت رسانی را در اولویت کاری خود قرار دهد  و همه این موارد از طریق سازمان ها محقق می گردد

 معاون اجتماعی، سیاسی و امنیتی  استانداری خراسان رضوی با بیان این که سازمان ها به دو دسته ی پویا و تجدید حیات شونده و راکد و غیر تجدید حیات شونده تقسیم می شوند؛ خاطر نشان کرد: سازمان پویا سازمانی یادگیرنده است،عنصری که در این سازمان ها  موجب فراگیری، سرعت ،دقت ،عدالت و سلامت در خدمت رسانی  می شود،  نیروی انسانی و سرمایه های انسانی  آن سازمان است و  سازمانی موفق است که نیروی انسانی آن متحول شود.

حسینی با اشاره به نقش تاثیر گذار سرمایه های انسانی و اجتماعی در کسب توفیقات در کنار سرمایه های مادی، مالی، طبیعی و فرهنگی، افزود: سازمان و جامعه ای که سرمایه ی انسانی و اجتماعی داشته باشد؛ سرمایه های مادی،مالی،طبیعی و فرهنگی در آن ایجاد خواهد شد .

حسینی ادامه داد:  اما اگر سرمایه های مادی،مالی،فرهنگی و طبیعی باشد ولی سرمایه های انسانی و اجتماعی نباشند؛ تمامی سرمایه ها ذوب خواهند شد.

وی  گفت: از این منظر مهمترین رسالت هسته  های گزینش، احصا سرمایه های انسانی کارآمد برای ورود به سازمان به منظور استقرار دولت خدمتگزار وسازمان های  تجدید حیات شونده  است و نقش گزینش در ورود افراد کارآمد به  دولت خدمتگزار بسیار پر اهمیت و برجسته است.

معاون استاندار خراسان رضوی با اشاره به فرمایش  حضرت محمد (س) مبنی بر این که حرمت آبروی مومن از حرمت خانه ی کعبه بالاتر است؛ تاکید کرد: گزینشگران باید در گزینش های خود حق حکومت و حقوق مردم را رعایت کنند.

حسینی گفت: به این معنا که به عنوان حق حکومت از ورود افراد غیر متخصص و ناکارآمد جلوگیری کنند و  به عنوان حق مردم مانع از ورود افراد صالح به سازمان ها و نهادها نشوند.

معاون استاندار خراسان رضوی تصریح کرد: قطعا در این زمینه، رعایت حقوق مردم بر دولت اولویت دارد چرا که اگر فردی نا صالح وارد سیستم اداری شد با تذکر و آموزش قابل اصلاح است ولی اگر از ورود فردی لایق به نهادی جلوگیری شد؛  به عنوان حق الناس قابل جبران نخواهد بود.

 حسینی در  ادامه گفت: شما گزینشگران در مسئولیتی قرار گرفته اید که  رسالت آن  تامین منابع انسانی سازمانها  است و از  طریق این منابع انسانی تحول در جامعه، دولت، مردم ، توسعه،  رفاه  و عدالت محقق می گردد

 حسینی در پایان گفت: امید وارم  شما گزینشگران  با اخلاق نیکو، عدالت، استحکام شخصیت درونی، پختگی، انصاف  و ایمان دراین رسالت بسیار مهم و حساس بیش از پیش موفق شوید.

 

نظر شما