کاهش ۲۵ درصد منابع آبی آذربایجان غربی در ۱۰ سال اخیر

۱۳۹۵/۱۰/۲۵ - ۱۳:۴۷:۲۴
کد خبر: ۵۰۵۸۳۳
کاهش ۲۵ درصد منابع آبی آذربایجان غربی در ۱۰ سال اخیر
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی بر ضرورت افزایش بهره وری آب در بخش کشاورزی استان تاکید کرد.

به گزارش برنا آذربایجان غربی، اسمعیل کریم زاده در دومین جلسه کمیته بهره وری آب کشاورزی استان، اهداف کلی در برنامه ششم بخش کشاورزی استان را حفاظت و بهره‌برداری بهینه از منابع پایه، منابع طبیعی و بسترهای تولیدی در چارچوب توسعه پایدار، افزایش بهره‌وری منابع و عوامل تولید کشاورزی به ویژه آب، افزایش ضریب خود اتکایی در محصولات راهبردی کشاورزی عنوان کرد.

وی ادامه داد: باید میزان بهره‌وری از آب را با مدیریت مناسب در مزارع و باغات و شبکه‌های فرعی آبیاری، بیش از پیش ارتقا ببخشیم.

کریم زاده گفت: افزایش آگاهی شاغلان کشاورزی مستلزم آموزش درست و سیاست گذاری دقیق دولت در اطلاع رسانی و تخصیص اعتبارات مناسب به بخش آموزش و ترویج این گروه است، چراکه رمز موفقیت اکثر کشورهای پیشرفته در بخش مزبور وابسته به نیروی انسانی کارآمد و آگاه آن جامعه است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی اظهارداشت: بر اساس آمار موجود سالانه در حدود ۷۴۰ تا ۸۳۰ هزار هکتار ازاراضی استان زیر کشت محصولات زراعی و باغی است و در مجموع یک میلیون و ۵۰ هزار هکتار ازاراضی استان پتانسیل و قابلیت کشت دارند.

کریم زاده عنوان کرد: برای بهره وری بیشتر از میزان آب مصرفی کشاورزی ضروری است این آمارها بر اساس تهیه نقشه کاداستر اراضی و اجرای پهنه بندی نظام نوین ترویج کشاورزی که در حال حاضر در سطح استان در دست اجرا هستند به روز رسانی شود تا آمار دقیقی از وضعیت اراضی قابل کشت در استان داشته باشیم.

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان نیز در این جلسه با بیان اینکه ۲۵ درصد از مجموع پتانسیل منابع آبی استان از سال ۸۴ تا سال ۹۵ کاهش یافته است، به ارائه گزارشی از آخرین وضعیت بهره وری آب در بخش کشاورزی استان و تشریح اقدامات انجام شده در این راستا و تبیین وضعیت آب مصرفی در اراضی زراعی و باغی مجهز به سیستمهای نوین آبیاری و چالشهای بهره وری آب کشاورزی استان پرداخت.

آذربایجان غربی دارای ۳۷ هزار و ۶۱۲ کیلومتر مربع مساحت است که حدود ۲.۲۸ درصد از مساحت کشور به شمار می رود.

این استان با تولید سالانه شش میلیون تن انواع محصولات کشاورزی از سطح ۸۳۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی جزو استانهای موفق کشور است.

 

نظر شما