مدیرعامل سازمان فردوس‌های شهرداری مشهد در نشست خبری با اصحاب رسانه خبر داد:

ایجاد ۶ مسیر برای دسترسی به آرامستان بهشت رضوان

۱۳۹۵/۱۰/۲۷ - ۰۶:۳۶:۵۴
کد خبر: ۵۰۶۷۹۷
ایجاد ۶ مسیر برای دسترسی به آرامستان بهشت رضوان
مدیرعامل سازمان فردوس‌های شهرداری مشهد از ایجاد 6 مسیر برای دسترسی به آرامستان بهشت رضوان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری برنا از مشهد، حسن کریمدادی با بیان این مطلب در نشست خبری با اصحاب رسانه که در سالن شهدای شهرداری برگزار شد، اظهار کرد: گسترش شهر به صورت افقی مشکلاتی را به همراه دارد. به همین منظور بهشت رضوان به عنوان دومین آرامستان مشهد افتتاح شد تا از ترافیک، ازدحام جمعیت، صرف سوخت، آلودگی هوا و ... جلوگیری شود.

وی با اشاره به اینکه این پروژه با اقدامی جهادی، هفدهم مهرماه سال جاری افتتاح شد، افزود: روز بعد از افتتاح نیز اولین دفن در آرامستان صورت گرفت و تا امروز نیز 26 نفر در این آرامستان دفن شدند.

مدیرعامل سازمان فردوس‌های شهرداری مشهد با تاکید بر اینکه راه‌اندازی آرامستان بهشت رضوان به کاهش ترافیک و ازدحام جمعیت کمک کرده، گفت: این آرامستان با تلاش‌های شبانه‌روزی و با تمامی زیرساخت‌های آب، برق، گاز، شبکه معابر و ... در اختیار مردم قرار گرفت.

کریمدادی در ادامه بیان کرد: 6 مسیر دسترسی به آرامستان برای افق 20 ساله در نظر گرفته شده است که در حال حاضر توس 42 و خلق آباد در دستور کار قرار دارد و در تلاشیم با صدور مجوزهای قانونی کار احداث این مسیرها را آغاز کنیم.

وی هزینه دفن طی 2 ماه اول پس از افتتاح را در بهشت رضوان رایگان خواند و گفت: پس از آن برای کفن و دفن هر میت 282 هزار تومان تعیین شده است.

مدیرعامل سازمان فردوس‌های شهرداری مشهد با اشاره به اینکه انجام فعالیت‌های فرهنگی یکی از مهم‌ترین وظایف سازمان است، عنوان کرد: در این راستا می‌توان به تولید فیلم‌های مستند، مرگ باوری و معاد اشاره کرد. همچنین احداث پارک موضوعی قرآن کریم مقابل ساختمان اداری بهشت رضا(ع) از دیگر اقدامات فرهنگی است که فاز اول آن ابتدای امسال اجرایی شد و فاز دوم آن در دست طراحی است.

افتتاح موزه سنگ‌تراشان در بهمن ماه

مدیرعامل سازمان فردوس‌های شهرداری مشهد در خصوص موزه سنگ‌تراشان نیز توضیح داد: 32 غرفه نمایشگاهی در دست طراحی است تا مجتمع سنگ‌تراشان برپا شود. همچنین موزه سنگ نیز در دست طراحی است و در کنار آن پارکینگ و کارگاه در حال ساخت است و بهمن ماه مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.

کریمدادی ادامه داد: از دیگر اقدامات فرهنگی صورت گرفته در بهشت رضا(ع) می‌توان به گردهم‌آیی دانشجویان، طلاب و مسجدی‌ها اشاره کرد. آنان به زیارت شهدا می‌آیند و در بازدیدهایی که ترتیب داده شده، تلاش شده است ارتباطات مردم با مجموعه آرامستان، دانشگاهیان و طلاب برقرار شود.

وی پیرامون سالن‌های معراج توضیح داد: سالن انتظار در بهشت رضا(ع) طراحی و احداث شد و هم‌اکنون در دست تجهیز قرار دارد. این سالن به منظور روان‌سازی کار مردم در بهشت رضا(ع) به درمانگاه نیز مجهز شده است.

مدیرعامل سازمان فردوس‌های شهرداری مشهد با بیان اینکه 9 نمازخانه در سال جاری در بهشت رضا(ع) احداث شد و برای رفاه حال شهروندان در اختیار مردم قرار گرفت، افزود: با این اقدام به سمت افزایش فضای معنوی و فرهنگی نیز گام برداشتیم و هم‌اکنون نماز جماعت در هر کدام از این مساجد در روزهای پنجشنبه و جمعه برگزار می‌گردد.

کریمدادی با ارائه آماری از مرگ و میرها در 9 ماه ابتدایی سال جاری پرداخت و گفت: در 9 ماهه ابتدایی سال جاری، فوت تعداد 8172 نفر مرد، 5755 نفر زن و 919 نوزاد به ثبت رسیده است.

وی با اشاره به اینکه میانگین سنی مردان فوت شده 57 سال و زنان 61 سال است، اظهار کرد: این آمار به نسبت سال قبل افزایش خوبی در امید به زندگی را نشان می‌دهد.

مدیرعامل سازمان فردوس‌های شهرداری مشهد بیشترین سن متوفیان در 9 ماهه نخست سال جاری را بین 80 تا 84 سال خواند و ادامه داد: کمترین سن مرگ و میر ثبت شده بین 10 تا 14 سال گزارش شده است.

بهشت رضا(ع)؛ رکورددار دفن اموات

کریمدادی بیشترین آمار دفن اموات را مختص بهشت رضا(ع) دانست و اظهار کرد: اعزام با آمبولانس به خارج از شهر، دفن در خواجه ربیع، دفن در حرم مطهر و ... نیز مکان‌های بعدی دفن اموات را به خود اختصاص داده است.

وی با بیان اینکه رتبه اول فوتی ها مختص بیماری‌های مرتبط با سیستم گردش خون با 4763نفر فوتی و سرطان با 2033 نفر فوتی است، گفت: سپس بیماری های تنفسی با 979نفر فوتی و اختلالات ناشی از دوره بعد از تولد و تصادفات در رده‌های بعدی قرار می‌گیرند.

مدیرعامل سازمان فردوس‌های شهرداری مشهد تصریح کرد: در 9 ماهه نخست امسال، منطقه 4 مشهد بیشترین آمار متوفیان را به خود اختصاص داده است و پس از آن منطقه 2 و یک مشهد در ردیف‌های بعدی قرار دارند. همچنین منطقه ثامن و منطقه 12 کمترین میزان مرگ و میر را به خود اختصاص داده است.

کریمدادی هزینه دفن اموات در بهشت رضا(ع) را 808هزار تومان اعلام کرد و گفت: شهرداری برای زمین و ساخت یک قبر 550 هزار تومان هزینه میکند و در کنار آن خدمات آمبولانس، فضای سبز، تدفین و ... نیز قرار دارد.

وی با اشاره به طرح وقف، گفت: این طرح باقیات الصالحاتی است که با همکاری کمیته امداد امام خمینی(ره) اجرایی شد. گرچه در مرحله اجرای طرح، کار چندان با موفقیت همراه نبود. چراکه معرفی طرح و همراهی مردم در شرایطی که داغدار و گرفتارند، امکان‌پذیر نیست.

مدیرعامل سازمان فردوس‌های شهرداری مشهد خاطرنشان کرد: به همین منظور آیین‌نامه ای در شورای اسلامی شهر مشهد تصویب شده تا سهام آخرت اجرایی شود و به زودی همایشی از واقفان و خیران برگزار خواهد شد و در این همایش از طرح رونمایی می‌شود.

عدم تامین جنازه از بهشت رضا(ع) برای اتاق تشریح

کریمدادی در پاسخ به سوال خبرنگاری پیرامون تامین جنازه برای اتاق تشریح دانشجویان علوم پزشکی، گفت: هر کسی فوت میشود باید جایی دفن شود. هر میتی که به بهشت رضا(ع) ارجاع داده میشود شناسنامه اش توسط مامور مستقر در آنجا باطل می‌گردد.

وی با تاکید بر اینکه جنازه‌های دانشگاه علوم پزشکی از بهشت رضا(ع) تامین نمی‌شود، اضافه کرد: تا امروز نه این کار را انجام داده نه انجام خواهیم داد و باید پاسخ را از خود دانشگاه علوم پزشکی پرسید.

مدیرعامل سازمان فردوس‌های شهرداری مشهد با بیان اینکه در بهشت رضا 370 هزار نفر از سال 55 تا کنون دفن شده‌اند، گفت: در 173 هکتار، طرح توسعه بهشت رضا(ع) دنبال می‌شود و ظرفیت دفن میت در این آرامستان تا 100 سال دیگر برآورد می‌شود.

کریمدادی ترافیک بهشت رضا(ع) را مانند ترافیک شهر خواند و گفت: روزانه1200 خودرو همراهان میت در روزهای اول، دو، سوم دفن به همراه سایر مردم وارد آرامستان می‌شوند که بر حجم ترافیک معابر بهشت رضا(ع) می‌افزایند.

وی ادامه داد: ظرفیت محدود معابر بهشت رضا(ع) با حجم انبوه خودروهای مسافران و زائران در روزهای پایانی مواجه است.

مدیرعامل سازمان فردوس‌های شهرداری مشهد خاطر نشان کرد: 2 شریان اصلی نیز در این آرامستان بیشتر وجود ندارد و بعضا برخی از شهروندان نیز همکاری لازم را نمی‌کنند و در معابر 8 متری خودروی خود را رها می‌کنند.

کریمدادی گفت: برای ساماندهی وضعیت موجود ترافیک در بهشت رضا(ع) طرحی در دست اقدام است که تا پایان سال اقدامی برای ساماندهی این وضعیت صورت گیرد.

وی در خصوص قبور طبقاتی در بهشت رضا(ع) نیز توضیح داد: این قبور در دو طبقه و در 3بلوک در دست احداث است وکار با دفن اموات زن شروع می‌گردد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز