معاون میراث فرهنگی کشور در قزوین:

استقرار در میان باغات سنتی ظرفیت بزرگی برای قزوین است

۱۳۹۵/۱۱/۰۳ - ۱۵:۰۷:۳۹
کد خبر: ۵۰۹۵۵۳
استقرار در میان باغات سنتی ظرفیت بزرگی برای قزوین است
دکتر طالبیان واقع شدن استان قزوین در میان باغات سنتی را ظرفیت عظیمی برای این استان در حوزه گردشگری ارزیابی کرد.

به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین، دکتر طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور در چهارمین کنگره تاریخ معماری و شهرسازی استان قزوین که با حضور محمدعلی حضرتی ها مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین، اعضای شورای اسلامی شهر، جمعی از اساتید برجسته حوزه باستان شناسی، معماری و شهرسازی و تشکل های مردمی دوستدار میراث فرهنگی در تالار بهشتی واقع در بنای تاریخی داعی برگزار شد با تاکید بر ضرورت شناخت و آگاهی از تاریخ مناطق مختلف استان قزوین و اجرای پروژه های توسعه شهری گفت: استان قزوین باتوجه به قرار گرفتن در میان باغات سنتی می تواند نقش عمده ای در حوزه گردشگری ایفا کرده و پذیرای گردشگردان زیادی از سراسر کشور و حتی آن سوی مرزها باشد.

دکتر طالبان با اشاره به اهداف برگزاری کنگره های استانی تاریخ معماری و شهرسازی عنوان کرد: این کنگره ها با هدف بررسی و شناخت ارزش های تاریخی – فرهنگی و طبیعی مناطق مختلف کشور و آگاهی افراد و دستگاه ها از حوزه های مختلف این عرصه در 31استان کشور و فواصل زمانی مختلف تا پایان سال جاری برگزار می شود که امیدواریم دستاوردهای خوبی در زمینه معرفی و ارائه اطلاعات ارزشمند تاریخی در خصوص مناطق مختلف در پی داشته باشد.

وی توجه به منظر تاریخی شهری را از محورهای عمده کنگره های تاریخ معماری و شهرسازی استان ها دانست و خاطرنشان کرد: توسعه شهری باید در انطباق با تاریخ صورت گیرد و از طرفی هم موضوع بسیار مهمی که امروز شهرهای ما دچار آن شده و از آن رنج می برند توسعه نا همگون در داخل و خارج از مراکز تاریخی شهرهاست که باید در این جلسات مورد توجه و بررسی کارشناسان واقع شود.

این مقام مسوول به دیگر محورهای اصلی این همایش ها نیز اشاره کرد و یادآور شد: ثبت میراث مدرن و معاصر، ضرورت شناخت و توجه به میراث آب و کشاورزی با توجه به بحران کم آبی کشور، معرفی و توسعه کریدورها و مسیرهای فرهنگی و ثبت میراث فرهنگی ناملموس از دیگر موضوعات مهمی است که باید در این نشست ها با نگاه ویژه به تاریخ گذشته مدنظر قرار گیرد.

دکتر طالبان ظرفیت های تاریخی و فرهنگی استان قزوین را غنی دانست و گفت: قزوین یکی از مهمترین پهنه های تاریخی و فرهنگی کشور است و علیرغم کم لطفی هایی که باعث از بین رفتن بسیاری از بناها و آثار تاریخی ارزشمند این شهر کهن شده هنوز ساختار اصلی و بخش عمده آثار و بافت تاریخی آن اعم از مجموعه دولتخانه، مجموعه تاریخی بازار ، خانه های تاریخی و... پابرجاست که باید با نگاه ویژه مسوولین استان و همت شهروندان حفظ و نگهداری شود.

وی با تاکید بر اهمیت باغستان سنتی قزوین ابراز کرد: واقع شدن شهر قزوین در میان باغات سنتی یک نمونه استثنایی در جهان است و باغستان سنتی قزوین یک ثروت ملی محسوب می شود که باید در کنار دیگر آثار و بناهای تاریخی قزوین از این میراث ارزشمند محافظت کرد.

معاون میراث فرهنگی کشور یادآور شد: خوشبختانه در زمینه حفاظت از میراث فرهنگی و محیط زیست اقدامات خوبی در کشور در حال اجرا می باشد که نشان از شعور و درک متقابل مردم است که امیدواریم توسعه پایدار را به دنبال داشته باشد.

میراث فرهنگی2

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز