پیشنهادات معاون عمرانی استاندار به مجمع نمایندگان کردستان

۱۳۹۵/۱۱/۰۳ - ۱۵:۲۳:۵۷
کد خبر: ۵۰۹۵۸۱
پیشنهادات معاون عمرانی استاندار به مجمع نمایندگان کردستان
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کردستان گفت: مشکل اراضی قولنامه ای و همچنین ماده 8 قانون منع فروش که اجازه خدمات رسانی در سکونتگاه های غیررسمی را نمی دهد، دو دغدغه اصلی دولت در این نواحی است که انتظار داریم نمایندگان مجلس چاره ای برای حل و فصل آنها بیاندیشند.

به گزارش خبرگزاری برنا از سنندج، جلسه ای به منظور بررسی مشکلات و ارائه راهکارها در خصوص محلات حاشیه ای شهرهای استان و بویژه نایسر سنندج در محل دفتر معاون عمرانی استاندار کردستان و با حضور سیداحسن علوی و سیدمهدی فرشادان، نمایندگان مردم شهرهای سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

در این جلسه معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کردستان با اشاره به نقل قولی از "رابرت مک نامارا" رئیس بانک جهانی در دهه 70 میلادی گفت: از دیدگاه مک نامارا، اگر شهرها با فقر برخورد سازنده ای نداشته باشند، فقر با شهرها برخورد ویرانگری خواهد داشت.

امیر قادری با تأکید بر اینکه این گفته به مسئله حاشیه نشینی در کل دنیا اشاره دارد، خاطرنشان کرد: پدیده حاشیه نشینی تنها مختص کشور ایران و استان کردستان نیست

وی با یادآوری تصویب سند توانمندسازی که در ابتدا تنها بافت های اسکان غیررسمی را زیر پوشش قرار می داد، گفت: اما پس از تجدیدنظری که در این سند شد، هم بافت های درون شهری و هم بافت های حاشیه شهرها در آن مد نظر قرار گرفت.

معاون عمرانی استاندار کردستان افزود: دولت یازدهم و وزارت راه و شهرسازی در این ارتباط با انجام کارهای کارشناسی و اتخاذ تصمیمات به موقع و نیز با تشکیل جلسات ستاد بازآفرینی استانی و شهرستان ها در سراسر کشور، زمینه سیاستگذاری دولت در این موضوع را فراهم کرده است.

قادری تصریح کرد: آنچه مهم است اینکه نوع مداخله دولت باید همگام با مردم و با مشارکت آنها باشد و تا زمانی که مردم را درگیر مسئله ساماندهی و توانمندسازی بافت های حاشیه ای نکنیم، موفقیتی نخواهیم داشت.

وی با اشاره به برگزاری مرتب جلسات ستاد بازآفرینی در استان کردستان و همچنین در تمام شهرستان های این استان، خاطرنشان کرد: این مسئله نشان دهنده آن است که دولت با برنامه در موضوع بافت های حاشیه شهری حرکت می کند و این عزم جدی در استان وجود دارد که در مورد این بافتها، مداخله اصولی و منطقی انجام شود.

معاون عمرانی استاندار کردستان در ادامه اظهار کرد: در سکونتگاه های غیررسمی با برخی ممنوعیت های قانونی مواجه هستیم که یکی از آنها، ماده 8 قانون منع فروش است و طبق این ماده، دستگاه های خدمات رسان، اجازه ارائه خدمات در بافت های غیررسمی را ندارند.

قادری، دومین مشکل مهم در این سکونتگاه ها را وجود اراضی قولنامه ای عنوان کرد و گفت: این دو مورد،جزو مصوبات مجلس شورای اسلامی است که لازم است نمایندگان مردم استان کردستان در مجلس، نسبت به پیگیری آنها و یافتن راه چاره در این دو مورد که البته تنها مختص استان کردستان نیست، اقدام کنند تا به نتیجه نهایی که ساماندهی و توانمندسازی این بافتها است، دست پیدا کنیم.

وی در ادامه این جلسه به سفر اخیر انصاری معاون رئیس جمهور و رحیم میدانی معاون آب و آبفای وزیر نیرو به استان کردستان اشاره کرد و گفت: در آن جلسه پیشنهاد دادیم تا از محل اعتبارات سد ژاوه و سامانه این سد، کار ساماندهی فاضلاب محلات حاشیه شهر سنندج و ارتقای تصفیه خانه فاضلاب این شهر انجام شود و از نمایندگان مردم استان در مجلس می خواهیم تا همگام با دولت در استان برای تحقق این مطالبات گام بردارند.

معاون استاندار کردستات در خصوص اجرای کمربند سبز در اطراف شهرهای استان نیز گفت: اگر مشکل مالکیت اراضی را در محلات حاشیه ای حل کنیم، قادر به اجرای این کمربند سبز خواهیم بود.

وی با اشاره به برنامه ریزی برای حضور و فعیالت خانه های محله در بافت های غیررسمی تصریح کرد: باید حضور ادارات و سازمان های دولتی در این بافتها تقویت شود و مردم احساس کنند دستگاه های متولی در این بافت ها حضور دارند.

قادری، اختصایص حداکثر تسهیلات برای این بافتها از سوی بانک مسکن، بازنگری مجدد در طرح تفصیلی شهر سنندج با لحاظ کردن وضعیت فعلی مناطقی چون نایسر و اختصاص فضای آموزشی در این بافتها را از دیگر مواردی عنوان کرد که دولت به جدیت پیگیر اجرای آنها است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کردستان در پایان این جلسه از آقایان علوی و فرشادان نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی درخواست کرد تا با پیگیری و جذب خیرین و بودجه لازم برای احداث فضای آموزشی در نایسر و همچنین جذب اعتبارات برای حل مشکل آب و فاضلاب در نواحی غیررسمی شهر سنندج، استان را یاری نمایند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز