رییس کل دادگستری استان قزوین عنوان کرد:

کاهش اطاله دادرسی سیاست محوری دستگاه قضا

۱۳۹۵/۱۱/۰۴ - ۱۳:۴۱:۵۱
کد خبر: ۵۰۹۹۸۱
کاهش اطاله دادرسی سیاست محوری دستگاه قضا
جمال انصاری کاهش زمان رسیدگی به پرونده های قضایی را سیاست محوری دستگاه قضا عنوان کرد.

به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین، جمال انصاری رییس کل دادگستری استان قزوین گفت: کاهش زمان رسیدگی به پرونده های قضایی به عنوان یکی از سیاست های محوری دستگاه قضا براساس منویات رهبری است که رشد آگاهی های حقوقی مردم در تحقق این امر می تواند موثر باشد.

انصاری بیان کرد: توسعه قضایی آرمانی اجتماعی است که در ساختار قضایی کشور دنبال می شود و مقامات قضایی همواره به دنبال رفع موانع تحقق آن هستند.

وی ادامه داد: یکی از مهمترین مشکلاتی که بر سر راه این آرمان قرار دارد اطاله دادرسی است که  جریان رسیدگی به پرونده ها در مراجع قضایی را طولانی می کند.

رییس کل دادگستری استان قزوین افزود: طی دوره های مختلف اقدامات متفاوتی در دستگاه قضا صورت گرفته و در دوره حاضر نیز علاوه بر اجرای سیستم نوین دادرسی، از ظرفیت های فن آوری روز همچون ثبت غیرحضوری دعاوی به واسطه فعالیت دفاتر الکترونیک خدمات قضایی استفاده می شود.

انصاری تصریح کرد: مقام معظم رهبری در دیدارهای دو سال گذشته با مسوولان قضایی بر کاهش زمان رسیدگی به پرونده های قضایی و ارائه خدمات مطلوب تر به مردم تأکید داشتند که تحقق این مهم مستلزم انجام اقدامات لازم است.

وی توضیح داد: بخشی از کارها درون سازمانی و مربوط به دستگاه قضاست ولی بخش دیگری از کارها در دست مردم است چراکه وقتی مردم آگاهی حقوقی لازم و حداقلی را نداشته باشند گرفتار مشکلات ناشی از ناهنجاری و اعمال غیر قانونی افراد مجرم می شوند.

رییس کل دادگستری استان قزوین تاکید کرد: اگر مردم آگاهی های لازم را داشته باشند حتی در صورت گرفتاری حقوقی، در مواجه با مشکل با آگاهی بیشتری برخورد می کنند و دچار مشکلات ناشی از بی اطلاعی یا کم اطلاعی نخواهند شد.

انصاری اعلام کرد: یکی از مهمترین علل طولانی شدن اطاله دادرسی عدم آگاهی مردم از قوانین، مقررات و حقوق افراد است و چون مردم دعاوی و خواسته هایشان را به شکل صحیح در دادگستری مطرح نمی کنند قوانین بسیار گسترده و پیچیده به نظر می آید.

وی خاطرنشان کرد: افراد بدون اطلاع از مسایل حقوقی نمی توانند به موضوع واقف باشند و در بسیاری از موارد نیز قوانین منسوخ هستند.

این مقام قضایی یادآور شد: حضور افراد آگاه به مسایل حقوقی در هنگام طرح دعاوی موجب کاهش ورودی پرونده ها به دادگستری و منجر به کاهش زمان دادرسی و احقاق حق می شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز