رییس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران خبر داد:

افتتاح ۲۴۶ پروژه در دهه فجر با سرمایه گذاری یک هزار و۸۱۷ میلیارد ریال

۱۳۹۵/۱۱/۱۱ - ۱۰:۰۱:۵۳
کد خبر: ۵۱۳۱۳۱
افتتاح ۲۴۶ پروژه در دهه فجر با سرمایه گذاری یک هزار و۸۱۷ میلیارد ریال
منصوری در کنفرانس خبری امروز خود که به مناسبت سالروز پیروزی انقلاب اسلامی و دهه مبارک فجر برگزار شد، اظهار داشت: در دهه مبارک فجر تعداد 246پروژه دربخش کشاورزی استان تهران با سرمایه‌گذاری یک هزار و817 میلیارد ریال به بهره برداری رسیده وتقدیم مردم شریف استان تهران خواهد شد که باعث ایجاد فرصت شغلی و تثبیت شغل برای بیش از 4هزار و400 نفر می شود.

به گزارش خبر گزاری برنا استان تهران، علی اشرف منصوری در نشست خبری با حضور معاونان سازمان با تبریک فرا رسیدن دهه مبارک فجر و سالروز پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی اظهار داشت: در آستانه دهه مبارک فجر، یکبار دیگر با آرمانهای انقلاب وامام (ره) و رهبری تجدید پیمان می بندیم و اعلام می کنیم ما جهادگران همچنان با پاسداری از ارزشها و اهداف انقلاب درعرصه کشاورزی نیز تمام همت وتلاش خود را درجهت اعتلای کشاورزی وقطع کامل وابستگی بکار خواهیم گرفت. 

وی افرود: در استان تهران با تاسی ازفرمایشات مقام معظم رهبری وتصمیمات دولت درخصوص اجرای برنامه‌های اقتصاد مقاومتی، تلاش های گسترده‌ای جهت تقویت بنیه‌های کشاورزی و افزایش بهره‌وری با هدف افزایش و استمرار تولید واشتغال صورت گرفته که به بخشی از آنها اشاره می‌شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران افزایش ظرفیت واحدهای موجود و راه اندازی بنگاه های نیمه تمام و راکد را یکی از برنامه های محوری این سازمان دانست و اضافه کرد : تا امروز درتمام حوزه‌های کشاورزی اعم از دام وطیور، شیلات ، باغبانی ، زراعت ، مکانیزاسیون وصنایع کشاورزی حدود یک هزار و645میلیارد ریال به 351 طرح اعم ازمنابع کمک های فنی و اعتباری، صندوق توسعه ملی و منابع داخلی بانک کشاورزی و تسهیلات سامانه بهین یاب پرداخت شده است.

وی با بیان اینکه  این میزان پرداخت تسهیلات نقش مهمی در افزایش و استمرار تولید وفعال سازی واحدهای غیرفعال و نیمه فعال و توسعه بخش کشاورزی داشته اضافه کرد:  در نتیجه پرداخت تسهیلات ازمنابع مختلف به بنگاه‌های کوچک و متوسط 164هزارتن افزایش تولید محصولات کشاورزی بیش از2 میلیون قطعه افزایش با تثبیت تولید جوجه یکروزه، افزایش و تثبیت حدود275هزارقطعه ماهی زینتی و ارتقا تولید13میلیون و660هزارشاخه گل وگیاه زینتی به وجود آمده است.

منصوری خاطرنشان کرد: در اثر اجرای این برنامه‌ها نیز بیش از دو هزار و167نفر اشتغال جدید یا تثبیت شغل ایجاد شده است و از این حیث استان تهران جزو استان های برتر کشور درجذب تسهیلات وکمک به بنگاه های کوچک ومتوسط می باشد. 

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران در ادامه سخنانش به « توسعه سامانه‌های نوین آبیاری» اشاره و بیان کرد: این طرح یکی از پروژه های مهم و اثرگذار در تولید و افزایش بهره وری و از جمله برنامه‌های مهم اقتصاد مقاومتی است.

وی ادامه داد: برنامه ابلاغی استان تهران دراین بخش برای سال 95 اجرای حدود 5 هزار و 566هکتار آبیاری تحت فشار بود که با همراهی خوب کشاورزان سخت کوش استان  و تلاش شبانه روزی همکاران دراقدامی بی نظیر تا این مقطع بیش از ده هزارهکتار به پیمانکار واگذار شده که تا این لحظه بیش از 6هزارهکتار آن به بهره برداری رسیده است.

منصوری با بیان اینکه استان‌ تهران با اختلاف حدود 3هزارهکتاری از استان دوم همچنان پیشتاز کشوری است ، تاکید کرد: با توجه به خشکسالی حادث شده و کاهش سطح آبیاری زیرزمینی وسطحی اجرای این پروژه‌ها علاوه بر افزایش تولید، اشتغال نقش بسیار مهمی در افزایش راندمان وبهره وری مصرف آب دارد. 

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران، احداث و توسعه واحدهای گلخانه‌ای و قارچ و بازسازی گلخانه‌های سنتی را از دیگر برنامه های سازمان و اثر گذار در برنامه‌های اقتصاد مقاومتی دانست و اضافه کرد:  برای تسریع درتوسعه گلخانه‌ها علاوه بر اطلاع رسانی گسترده و تشکیل حدود 50 جلسه ستاد وبرگزاری دوره‌های آموزشی درسال جاری بیش از162هکتار گلخانه جدید ایجاد و116 واحد گلخانه سنتی به صنعتی تبدیل شده است.

براساس اعلام معاونت باغبانی وزارت ازلحاظ سطح واحدهای گلخانه‌ای احداث شده و جذب تسهیلات بانکی در این بخش استان تهران مقام اول کشوری را دارا است که از ابتدای اجرای برنامه اقتصاد مقاومتی تاکنون جمعاً 440 هکتار گلخانه جدید احداث یا بازسازی انجام شده است.

منصوری با بیان اینکه تعهدات استان تهران برای توسعه واحدهای گلخانه‌ای درسال جاری 100هکتار وبازسازی ونوسازی 70هکتار بوده اظهار داشت: از ابتدای سال جاری تاکنون 760 هکتار موافقت اصولی و 540 هکتار پروانه تاسیس برای احداث واحدهای جدید گلخانه‌ا‌ی صادر شده که دراین محدوده زمانی در نوع خود بی نظیر است . 

وی در خصوص موانع پیش روی توسعه واحدهای گلخانه‌ای بیان کرد: مهمترین مانع درشرایط فعلی ، اخذ عوارض سنگین توسط شهرداری ها و برخی از دهیاری ها و همچنین تأخیر درپاسخگویی به استعلامات است که امیدوارم دستگاه های شبه دولتی با تسهیل درفرآیند صدور مجوزها وعدم اخذ عوارض مسیر توسعه این صنعت را دراستان هموارکنند.

منصوری ازبرنامه ریزی انجام شده برای واگذاری 105 هکتار از شهرک گلخانه ای حصارگلی تا پایان سال خبر دادو بیان کرد: ایجاد بستر و زیرساخت برای راه اندازی فاز اول این شهرک 1370هکتاری روبه اتمام است که تاکنون 29قطعه آن درسطح40هکتار به متقاضیان واگذار شده است. 

 
رییس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران با اشاره به پروژه‌ارتقاء مکانیزاسیون گفت: از دیگر برنامه‌های اقتصاد مقاومتی در حوزه کشاورزی که باعث ارتقاء توان تولید ملی و همینطور افزایش بهره وری مصرف نهاده‌ها و انرژی میشود « پروژه‌ارتقاء مکانیزاسیون » است.

وی با اشاره به برنامه امسال استان تهران برای توسعه مکانیزاسیون و تقویت ناوگان ماشین های کشاورزی بیان کرد: برنامه سال جاری استان، جذب حدود 930 دستگاه انواع ماشین های کشاورزی بوده که تا این مقطع بیش از یک هزار و440 دستگاه جذب شده و بنابراین میزان تحقق اهداف سازمان در این بخش بیش از130 درصد می باشد.

منصوری با بیان اینکه استان تهران درمکانیزاسیون نیز جزو چنداستان برترکشور است اظهار داشت: جذب تسهیلات این بخش براساس تعهد استان که حدود130میلیارد ریال بوده که تاکنون توانسته ایم بیش از175میلیارد ریال جذب نماییم.که طبق اعلام مرکزتوسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی استان تهران درحوزه مکانیزاسیـــون نیز جزو چند استان برتر کشور می باشد. 

 
رییس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران تصریح کرد: یکی از برنامه‌های محوری سازمان ، توسعه کشت دانه‌های روغنی به ویژه کلزا بوده که نسبت به سال قبل شاهد افزایش حدود 4 برابری سطح زیرکشت در استان تهران هستیم. 
 
منصوری با بیان اینکه افــــزایش تولید محصولات اساسی زراعی نظیر گندم و جو به رغم کاهش سطح زیرکشت در سال زراعی 95-94 از رشد مناسبی برخوردار بوده اظهار داشت: با اجرای برنامه‌های ترویجی و آموزشی، تأمین به موقع نهاده‌های کشاورزی نظیر، کود و سم و بذر و همچنین توسعه مکانیزاسیون و انجام مراقبت های به موقع زراعی و ایجاد شبکه های مراقبت برای کنترل آفات و بیماریها وعلفهای هرز و آبیاری بموقع و تغذیه مناسب توانسته‌‌ایم در محصول گندم با تولید 219 هزار تن و در محصول جو با تولید 146 هزار تن از رشد 108 درصدی نسبت به هدف برنامه برخوردار شویم.

وی تاکید کرد: این میزان رشد تولید به رغم کاهش سطح زیر کشت نسبت به سال قبل اتفاق افتاده است؛ چرا که وزارت جهاد کشاورزی و سازمان جهاد کشاورزی استان تهران بدنبال افزایش سطح زیرکشت محصولات « آب بر»  نیست و در درازمدت در راستای هدف گذاری انجام شده مقرر است با اقدامات کارشناسی و مدیریتی فشار را بر منابع آبی کاهش و بهره وری وعملکرد محصول در واحد سطح را افزایش دهیم. 

منصوری با اشاره به تولیدات در حوزه دام و طیور اظهار داشت: دراین بخش، مهمترین برنامه‌های استمرار و تولید در افزایش ضریب خود اتکایی محصولاتی نظیر شیر، گوشت قرمز ، مرغ و تخم بوده است. 

 وی ادامه داد : به رغم نوسانات قیمت در بازار و شیوع برخی از بیماریها درحوزه طیور و دام که با هوشیاری همکاران در سازمان دامپزشکی کنترل و مقابله شد،  تا این لحظه  در شیر با تولید 736 هزار تن، گوشت 5/21هزار تن و تخم مرغ حدود 50 هزارتن توانسته ایم 100 ٪ اهداف را تحقق بخشیم .

 
وی خاطرنشان کرد: در این بخش اقداماتی همچون فعالسازی واحدهای غیرفعال و نیمه فعال ، تجهیز و بهسازی و ارتقاء واحدهای تولیدی، بهبود تغذیه و نشاسته دفعی، راه‌اندازی آزمایشگاه شیر مرکز DHI و واگذاری آن به بخش خصوصی ارتقاء فناوری در واحدهای مرغداری، بهینه سازی مصرف سوخت و انرژی، کاهش ضریب تبدیل واجرای دوره‌های آموزشی از جمله فعالیتهای مؤثر و اثرگذار در این بخش بوده است. 

منصوری با بیان اینکه یکی ازعوامل اثرگذار در ایجاد ارزش افزوده درمحصولات کشاورزی و کاهش ضایعات توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی است افزود: در این بخش در سالجاری 118 فقره جواز تأسیس با میزان جذب ماده خام حدود 631 هزار تن صادر گردیده که تاکنون برای 12 فقره آنها پروانه بهره برداری با میزان جذب ماده خام بیش از 159 هزار تن و ایجاد اشتغال 412 نفر صادر شده است. 

در واحد های به بهره برداری رسیده تعهد سازمان جهادکشاورزی برای سال جاری 36 هزارتن بوده که با بیش از 5 برابر این میزان به مقدار 166 هزارتن رشد داشته است.

 
منصوری در خصوص طرح آماده افتتاح در ایام الله دهه فجر بیان کرد: در دهه مبارک فجر تعداد 246پروژه دربخش کشاورزی استان تهران با سرمایه‌گذاری یک هزار و817 میلیارد ریال به بهره برداری رسیده وتقدیم مردم شریف استان تهران خواهد شد. 

وی ادامه داد : از این میزان سرمایه گذاری 68 درصد آورده سرمایه‌گذاران، 12 درصد تسهیلات بانکی و 20 درصد سرمایه‌گذاری دولت است که درپی اجرای این طرح ها علاوه بر افزایش بهره‌وری مصرف آب با صرفه‌جویی 25 میلیون مترمکعبی آب و نهاده‌های کشاورزی حدود 3/14 هزار تن افزایش تولید محصولات کشاورزی، 8/38 هزار تن افزایش جذب و فرآوری محصولات خام کشاورزی و ایجاد فرصت شغلی و تثبیت شغل برای بیش از 4هزار و400 نفر می شود. 

وی تصریح کرد : این طرح ها درحوزه‌های مختلف کشاورزی ازجمله توسعه سامانه‌های نوین آبیاری، توسعه واحدهای آبزی پروری، پرورش طیور و دامداری های پرواری و شیری، واحدهای گلخانه‌ای وقارچ، صنایع تبدیلی وتکمیلی بخش کشاورزی، بیمارستان دامپزشکی، تعاونیهای عشایری و ... است. 

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران ادامه داد : درمیــان طرح های معرفی 34 پروژه شاخص با سرمایه گذاری بالای ده میلیارد ریالوجود دارد که باحضور مقامات ملی و استانی به بهره‌برداری خواهد رسید.

 

نظر شما