مدیرعامل آب منطقه‌ای اردبیل:

سد تازه‌کند اردبیل تا پایان سال ۹۶ به بهره‌برداری می‌رسد

۱۳۹۵/۱۱/۱۱ - ۱۳:۴۸:۱۰
کد خبر: ۵۱۳۲۸۹
سد تازه‌کند اردبیل تا پایان سال ۹۶ به بهره‌برداری می‌رسد
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل گفت: سدتازه‌کند استان اردبیل با تخصیص اعتباراتی از محل صندوق توسعه ملی تا پایان سال ۹۶ به بهره‌برداری می‌رسد.

به گزارش برنا، اصغر سلیمان‌زاده  اظهار داشت: عملیات اجرایی سد تازه‌کند گرمی که هم‌اکنون بدون وقفه در حال انجام است با پیشرفت فیزیکی 39 درصدی روبه‌رو بوده و انتظار داریم تا در صورت تخصیص اعتباراتی از محل صندوق توسعه ملی و نیز پرداخت به موقع مطالبات پیمانکاران این پروژه سد سازی تا پایان سال 96 به بهره‌برداری رسیده و برای مصرف آب در حوزه کشاورزی مردم منطقه در اختیار کشاورزان قرار گیرد.

 وی با اشاره به ضعیف بودن تخصیص اعتبارات به حوزه سدسازی شهرستان گرمی،‌ افزود: از زمان آغاز عملیات اجرایی سد تازه‌کند گرمی مغان تا به اکنون اعتباراتی حدود 320 میلیون ریال به این پروژه آبرسانی در منطقه اختصاص یافته است که انتظار می‌رفت تا با تخصیص به موقع و البته کلان اعتبارات این سد بسیار زودتر از اینها هم جواب داده و به اتمام می‌رسید.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل تصریح کرد: با توجه به اینکه حوزه آبرسانی به ویژه سدسازی یکی از مسائل استراتژی هر منطقه محسوب می‌شود باید در نظر داشت تا تمامی این پروژه‌ها در حوزه تحقق اقتصاد مقاومتی و فقط با هدف تحقق منویات مقام معظم رهبری انجام شود، چرا که خدمات‌دهی به مردم در حوزه‌های مختلف نیز در سایه تحقق اقتصاد مقاومتی رقم می‌خورد و توجه به این مسئله شاید بتواند حلال بسیاری از مشکلات موجود در منطقه باشد.

سلیمان‌زاده با اشاره به وجود مشکلاتی خرد و کلان در حوزه آبرسانی و سدسازی استان اردبیل، افزود: هم‌اکنون برخی مشکلات ریز و درشتی در حوزه سدسازی گرمی و بخش عنبران وجود دارد که در حاشیه بالهارود چندین سد کوچک در دست مطالعه است و در نظر داریم سد سینه‌سر در شهرستان گرمی را عملیاتی کنیم که در کنار این موضوع به مشکل سد عنبران نیز در اسرع وقت خواهیم پرداخت.

وی گفت: خرید اراضی، تخصیص اعتبارات معین و لازم، جذب پیمانکار و نیز پرداخت مطالبات پیمانکاران از عمده مشکلاتی است که قبل، حین و بعد از اجرای پروژه‌های سدسازی گریبان‌گیر مسئولان منطقه است و نیاز است تا در راستای جلوگیری از بروز این مشکلات تعاملات همه‌جانبه بین دولت و بخشهای مختلف در راستای اجرای پروژه‌های اقتصادی به ویژه پروژه‌های کلان مدنظر باشد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل با بیان اینکه بیشترین مصرف آب در استان اردبیل در حوزه کشاورزی این منطقه است، بیان کرد: بیش از 90 درصد آب مصرفی در استان اردبیل در حوزه کشاورزی بوده و نیاز است تا سازمان جهاد کشاورزی با همکاری سایر نهادها و کشاورزان ترویج الگوی کشت نوین و آبیاری را در دستور کار قرار دهد تا در حوزه سدسازی نیز با مشکلاتی از قبیل کمبود آب در منطقه مواجه نشویم.

سلیمان‌زاده تصریح کرد: استان اردبیل یکی از استانهای قابلیت‌دار کشور است که می‌تواند با به کارگیری این پتانسیلهای بالقوه در راستای توسعه و پیشرفت منطقه و حتی کشور گام بردارد چرا که محصولات کشاورزی استان اردبیل همه‌ساله به دلیل مرغوبیت بالا به کشورهای همجوار صادر شده و معادن و صنعت این استان نیز می‌تواند در صورت بها دادن حرف اول را در بازار جهانی بزند که همه این امور نیازمند حمایتی قوی از سوی دولت است.

وی اظهار کرد: انسداد چاههای غیرمجاز در استان اردبیل می‌تواند کمک مهمی به حوزه آبرسانی و به ویژه حوزه پرمصرف آبی کشاورزی داشته باشد که در همین راستا نیز برنامه‌هایی در دستور کار آب منطقه‌ای استان قرار گرفته تا با عملیاتی کردن آن بتوانیم چاههای غیرمجاز را شناسایی و مسدود کنیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل گفت: سد پایاب خداآفرین با حجم یک میلیارد و 600 میلیون مترمکعب آب در بالادست اراضی منطقه مغان با برنامه‌ریزی‌های به عمل آمده منطقه را متحول خواهد نمود و علاوه بر آن این شبکه 62 هزار هکتار از اراضی منطقه را تحت پوشش خود قرار خواهد داد.

سلیمان‌زاده بیان کرد: برای اتمام هر چه سریع‌تر پروژه عظیم پایاب خداآفرین تمامی تجهیزات لازم و نیروهای کاری انسانی در اختیار پیمانکاران قرار گرفته است به طوری که در حال‌حاضر یک هزار دستگاه سنگین در جبهه‌های مختلف با یک هزار و 600 نفر پرسنل، پیمانکار و مشاور مشغول فعالیت در این طرح عظیم اقتصادی هستند تا بتوانیم از این طریق هر چه زودتر شاهد افتتاح و بهره‌برداری از این پروژه در منطقه باشیم.

وی با اشاره به اشتغالزایی پایاب سد خداآفرین بعد از اتمام عملیات اجرایی در منطقه، تصریح کرد: عملیات تکمیل این سد بدون وقفه و به صورت شبانه‌روزی در چند شیفت در حال اجراست که امیدواریم بعد از تکمیل و بهره‌برداری کامل از این طرح برای حدود 26 هزار نفر در استان اردبیل اشتغال ایجاد شود که این امر یک اقدام بسیار خوب در راستای کاهش آمار بیکاری در اردبیل نیز خواهد بود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل با بیان اینکه عملیات تکمیلی و اجرایی سد پایاب خداآفرین با پیشرفت 50 درصدی بدون وقفه در حال اجراست، اظهار کرد: امیدواریم با تخصیص به موقع و کلان اعتبارات به این پروژه آبرسانی در منطقه بتوانیم در اسرع وقت 50 درصد پیشرفت و عملیات تکمیلی این پروژه را شاهد باشیم که نیاز است تا دولت در این راستا همکاری لازم را با ما داشته باشد. 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز