دکتر دانش آشتیانی در همایش فجر امید در شهرستان شهریار گفت:

یکی از بزرگترین افتخارات دولت جناب دکتر روحانی، بحث رفع تحریم ها در قالب برجام است

۱۳۹۵/۱۱/۱۳ - ۰۷:۴۸:۲۹
کد خبر: ۵۱۴۰۶۰
یکی از بزرگترین افتخارات دولت جناب دکتر روحانی، بحث رفع تحریم ها در قالب برجام است
دکتر دانش آشتیانی گفت: یکی از ثمره های بزرگ دولت دکتر روحانی بحث ارتباطات بین المللی است که اتفاق افتاد، هرچند بعضی ها شاید خوش نداشتند که ایران در جهان بدرخشد؛ بعضی ها شاید خوش نداشتند که ایران باکشورهای دیگر مراوده داشته باشد اما یکی از بزرگترین افتخارات دولت جناب دکتر روحانی، بحث رفع تحریم ها در قالب برجام است

به گزارش خبرگزاری برنا در تهران ؛ همزمان با شروع  گرامیداشت دهه فجر، همایش فجر امید با سخنرانی دکتر دانش آشتیانی وزیر آموزش و پرورش و حضور دکتر سید شهاب الدین چاوشی معاون سیاسی استانداری تهران، دکتر سعید ناجی فرماندار شهرستان شهریار، فولادوندراد مدیرکل آموزش و پرورش شهرستان های استان تهران، حجت الاسلام والمسلمین شایق امام جمعه وحیدیه، حجت الاسلام والمسلمین مروج امام جمعه اندیشه، مدیان و مسئولان ادارات و دستگاه های اجرایی و مدیران و فرهنگیان مدارس شهرستان شهریار در سالن خلیج فارس وحیدیه شهرستان شهریار برگزار شد.

 

** یکی از بزرگترین افتخارات دولت جناب دکتر روحانی، بحث رفع تحریم ها در قالب برجام است

بنا بر این گزارش در این همایش دکتر دانش آشتیانی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به کارهای زیربنایی صورت گرفته در دولت تدبیر و امید گفت: یکی از ثمره های بزرگ دولت دکتر روحانی بحث ارتباطات بین المللی است که اتفاق افتاد هرچند بعضی ها شاید خوش نداشتند که ایران در جهان بدرخشد؛ بعضی ها شاید خوش نداشتند که ایران باکشورهای دیگر مراوده داشته باشد اما یکی از بزرگترین افتخارات دولت جناب دکتر روحانی، بحث رفع تحریم ها در قالب برجام است

 

** بر کسی پوشید نیست که رفع تحریم ها کشور را از ویرانی نجات داد

دکتر آشتیانی با اشاره به هجمه های صورت گرفته به دولت تدبیر و امید اظهار داشت: اگرچه امروز شاهد این هستیم که عده ای قلیل هنوز از همین منظر هجمه های خیلی زیادی را به دولت وارد می کنند و من این مساله را نیز از مسایل ریشه ای آموزش و پرورش می دانم چرا که شاید اگر مهارت های لازم را در نسل خودمان به دست می آوردیم و این درک را پیدا می کردیم که اگر دولتی،  افتخاری برای کل نظام به دست آورد همگی از آن حمایت کنیم؛ این مسایل پیش نمی آمد. چرا که بر کسی پوشید نیست رفع تحریم ها کشور را از ویرانی نجات داد اما متاسفانه با یک نگاه سیاسی که در پشت آن امکان دارد مسایل قدرت نیز وجود داشته باشد، سعی می شود بزرگترین، واضح ترین، شفاف ترین و روشن ترین حرکت دولت را مورد سوال قرار دهند.

وی با ذکر تبعات ناشی از ادامه تحریم ها در صورت نبود برجام گفت: اگر شما مردم این دولت را انتخاب نکرده بودید، براساس تحریم ها مقدار فروش نفت مان به 200 هزار بشکه در روز می رسید. و اگر برجام را نداشتیم چگونه می توانستیم زیرساخت های کشور را با روزی 200 هزار بشکه تامین کنیم؟ و اگر این اتفاق می افتاد دولت در پرداخت حقوق هم دچار مشکل می شد. اما امروز بالای 2 میلیون 800 هزار بشکه نفت می فروشیم.

 

** نگاهی که دنیا به ایران به عنوان کشوری قدرتمند در منطقه پیداکرده، از برکات دولت تدبیر و امید است

وزیر آموزش و پرورش حمایت های مقام معظم رهبری را عامل اصلی در به سرانجام رسیدن برجام دانست و گفت: امروز، روز به روز در جهت رشد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی حرکت می کنیم و نگاهی که دنیا به ایران پیدا کرده است به عنوان کشوری قدرتمند که در منطقه با اقتدار عمل می کند از برکات دولت تدبیر و امید است که در جهت استقلال و شکوفایی کشور قدم برمی دارد. اگرچه ممکن است این زیرساخت ها زمان بر باشد  و در کوتاه مدت آثار آن را به وضوح نبینیم اما اگر این مسیر ادامه پیدا کند؛ در آینده شاهد رشد بسیار بالنده ای در زمینه ها فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی خواهیم بود.

 

** اگر کشوری می خواهد به توسعه برسد باید به نیروی انسانی توجه داشته باشد

دکتر آشتیانی با اشاره به موضوع رشد و توسعه و اهمیت توجه به رشد و توسعه انسانی گفت: مهمترین کاری که می تواند در ارتقای کشور تاثیرگذار باشد نظام تعلیم و تربیت و آموزش و پرورش است و این مساله ای است که در دنیا مطرح است و تمام اقتصاددان ها و متخصصین امور توسعه به این نتیجه رسیده اند که اگر کشوری می خواهد به توسعه برسد باید به نیروی انسانی توجه داشته باشد و رشد و توسعه انسانی در آموزش و پرورش تحقق پیدا می کند.

وزیر آموزش و پرورش با ذکر این نکته که در بحث توسعه انسانی نیز در آموزش و پرورش می بایست بر مقطع ابتدایی تمرکز داشت اظهار کرد: شخصیت و شاکله یک انسان در این مقطع شکل می گیرد.

 

** پرورش باید بر آموزش غلبه پیدا کند

وی با طرح این سوال که آیا نوع تمرکز ما بر مقطع ابتدایی در حال حاضر در نظام آموزش و پرورش، نظام حافظه محور، نظامی که دانش آموز آزادی عمل ندارد و نظامی که معلم از اختیارات کافی برخوردار نیست می تواند ما را به توسعه انسانی برساند؟ گفت: مساله ای که در این زمینه بسیار اهمیت دارد مساله پرورش است که باید بر آموزش غلبه پیدا کند و پرورش نیز فعالیت هایی که به نام فوق برنامه در مدارس اجرا می شود نیست بلکه پرورش مجموعه برنامه هایی است که دانش آموز بتواند مهارت های زندگی را فرابگیرد.

دکتر آشتیانی وزیر آموزش و پرورش که در جمع مدیران و فرهنگیان مدارس شهرستان شهریار سخن می گفت افزود: مهمترین عاملی که توسعه و رشد را ایجاد می کند تربیت نیروهای کارآفرین است و کارآفرینی و خلاقیت، قدرت تفکر، اعتما به نفس، نگرش مثبت، امید به آینده، مسئولیت اجتماعی و در راس همه اینها دین باوری است که باید در شخصیت دانش آموز شکل گیرد.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: اگر پیشرفته ترین مظام آموزشی دنیا را نگاه کنید می بیند که بخصوص در مقطع ابتدایی محتوای آموزشی بسیار بسیار کم رنگ شده است و دانش آموز کمتر در کلاس درس محصور است و برای تقویت مهارت ها در داخل جامعه و محیط مربوطه این مهارت ها آموخته می شود و ما برای دستیابی به این توسعه باید یک نگاه جدیدی را به آموزش و پرورش داشته باشیم.

دانش آشتیانی با اشاره به شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی در انقلاب اسلامی گفت: یکی از مواردی که ما باید بدان توجه ویژه ای داشته باشیم بحث آزادی است. اما برای شکل گیری این فرآیند باید به این موضوع بیندیشیم که ما تا چه اندازه برای تربیت یک فرد آزاداندیش برنامه داریم؟ این آزادی از داخل خانواده شکل می گیرد و بعد از گذر از مدرسه به جامعه می رسد.

 

** در سیستم آموزشی ما همه چیز از قبل تعیین شده است

وی با تشریح نحوه برخورد صحیح با دانش آموزان و تاثیر نحوه آموزش بر نوع رفتار دانش آموزان، با طرح این سوال که تا چه میزان آموزش ما آموزش آزادی محور و انتخاب محوراست؟ اظهار داشت: در سیستم آموزشی ما همه چیز از قبل تعیین شده است و سیستم آموزشی ما آمرانه و اجباری است.

دکتر آشتیانی کاهش حجم کتب درسی را از برنامه های وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد و گفت: برنامه داریم که تا جایی که می توانیم سلطه کنکور را بر برنامه های درسی کم کنیم و اگر توانستیم حذف کنیم.

وزیر آموزش و پرورش افزود: اگر در این مسیر حرکت کنیم و این مشی را داشته باشیم می توانیم بگوییم که در آینده جامعه ای داشته باشیم که آزادی را می فهمد و آزادی را پاس می دارد و آن موقع کسی نمی تواند آزادی مردم را بگیرد اما اگر روال آن روال ظاهری باشد نتیجه ای نمی گیریم.

دانش آشتیانی با اشاره به موضوع استقلال و لزوم توجه به آن گفت:  در سند تحول، مربی جایگزین معلم شده است چرا که معلم مربی و تربیت کننده اصلی است و رفتار و منش و اخلاق  اش تاثیرگذار است و برای همین است که می گوییم آموزش و پرورش یک دستگاه سرمایه گذار است و نه دستگاه هزینه ای چرا که انسان کارآفرین ظرفیت اقتصادی تولید می کند و اگر این ظرفیت را نداشته باش وابستگی ایجاد می شود.

 

** معنای جمهوری اسلامی تکیه بر مردم و رای مردم

دانش آشتیانی که در همایش فجر امید در شهرستان شهریار سخن می گفت در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع جمهوری اسلامی پرداخت و گفت: معنای جمهوری اسلامی تکیه بر مردم و رای مردم است و اگر می خواهیم این مفهوم و مساله را به درستی داشته باشیم باید بازهم به مقاطع پایین تر برگردیم و مشارکت جویی را به دانش آموزان آموزش دهیم و در مدارس با دانش آموزان تمرین کنیم و در فرآیند یادگیری از مشارکت دانش آموزان استفاده کنیم و نگاه من بر این است که تمام اختیارات را به مدرسه برگردانند و بخشنامه و دستورالعمل از بالا به پایین صادر نشود چرا که وزارت آموزش و پرورش وظیفه سیاست گذاری است

وی با تبیین راهکار عملی آموزش مشارکت جویی به دانش آموزان در مدارس اظهار داشت: لازم نیست ما برنامه ها را به مدیر دیکته کنیم چرا که مدیر باید اختیار داشته باشد و در همین سطح معلم نیز این نگاه مشارکتی  و اختیار را در ارتباط با دانش آموزانش داشته باشد تا این که این مدرسه مدرسه ای شود که زیربنای توسعه را بسازد و در چنین مدرسه ای دانش آموز نیز یاد می گیرد که در تمام برنامه ها مشارکت داشته باشد.مدرسه باید محور تعلیم و تربیت قرار بگیرد و باید اختیاراتش را در این زمینه زیاد کنیم و در آینده کاری کنیم که معلمان مدرسه، مدیران خود را انتخاب کنند و نقش معلم در بهبود کیفیت آموزشی مدرسه در ارزیابی ها مدنظر قرار گیرد.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز