مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان لرستان تاکید کرد:

ضرورت نقش هنر درایجاد روحیه ی شور و نشاط در جامعه/ هدف از برگزاری جنگ های شادی در ایام دهه ی فجر

۱۳۹۵/۱۱/۱۳ - ۰۸:۰۸:۴۴
کد خبر: ۵۱۴۰۷۵
ضرورت نقش هنر درایجاد روحیه ی شور و نشاط در جامعه/ هدف از برگزاری جنگ های شادی در ایام دهه ی فجر
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان لرستان در جلسه ی هماهنگی ، برنامه ریزی و آسیب شناسی جنگ های شادی دهه ی فجر در لرستان ، گفت : ایجاد روحیه ی شور و نشاط در جامعه از مهمترین تاکیدات دین اسلام و یکی از ضروریات و نیاز های مهم جامعه ی امروز ماست .

به گزارش  خبرگزاری برنا ازلرستان ، حجت الاسلام حمید رضا حنان در این جلسه ضمن گرامیداشت آغاز دهه ی فجر انقلاب اسلامی ملت ایران ، گفت : هدف از برگزاری جنگ های شادی در ایام دهه ی فجر دو چیز است ،یکی یادآوری جشن های اوایل انقلاب که مردم به مناسبت پیروزی انقلاب اسلامی به شادی و سرور می پرداختند و دوم ایجاد روحیه شور ، نشاط و شادی در جامعه که از مهمترین تاکیدات دین مبین اسلام و از رویکرد های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است .

وی با اشاره به نقش ویژه ی هنر در ایجاد روحیه ی شادی و نشاط در جامعه ، افزود : شادمانی و نشاط یکی از متغیر هایی است که اخیرا توسط دانشمندان روانشناسی مورد مطالعه قرار گرفته است . قبلا اینگونه بود که برای درمان استرس ، خشم ، پریشان حالی و ... راهکار ارائه می شد ولی اکنون به فکر راهکار های ایجاد روحیه ی شادی و نشاط در افراد هستند و  هنر یکی از مهمترین ابزار های این کار است .

حجت الاسلام حنان تاکید کرد : اسلام دین شادی و نشاط است و می گوید مومن نباید غم های درونی خود را در جمع ظاهر کند . به عنوان نمونه حضرت علی (ع) می فرماید : شادمانی باعث انبساط روح و برانگیخته شدن وجد و نشاط است و یا امام رضا (ع) در روایتی می فرماید : مذاح و شوخی دین باوران و خداجویان عبادت و تسبیح پروردگار است  ، یعنی مومنی که با مذاح و شوخی موجب ایجاد روحیه ی نشاط و شادی در جمع می شود خدا را عبادت کرده است .

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان در همین خصوص گفت : در روایتی دیگر از امام رضا ( ع) آمده که ایشان می فرمایند اوقات زندگی را به چند بخش تقسیم کنید و انرژی مربوط به بخش های معنویت ، کار ، لذت ها و ... را از اوقات شادی و نشاط دریافت کنید ، پس می توان نتیجه گرفت که اگر در جامعه شادی وجود نداشته باشد کار رونق ندارد و معنویت بی رمق است .

وی تصریح کرد : علاوه بر تاکیدات دین اسلام بر موضوع شادی ، ما در آثار صاحب نظرانی مانند افلاطون و ارسطو نیز به اهمیت این موضوع بر می خوریم ، به عنوان نمونه افلاطون در کتاب جمهوری می گوید سه عنصر در درون انسان وجود دارد ، یکی عنصر عقل و استدلال ، دوم عنصر هیجانات و سوم عنصر امیال و بعد می گوید که شادی و نشاط عامل ایجاد تعادل بین این سه عنصر است .

حنان سپس به نظر ارسطو در خصوص شادی اشاره کرد و گفت : ارسطو نیز می گوید دسته کم سه نوع شادی در انسان وجود دارد یکی لذاتی که انسان در طول روز بدان دست می یابد دوم موفقیت ها و کامیابی ها و سوم لذاتی که از مسائل دینی نشات می گیرد .

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد : مخالفت با شادی و نشاط  در جامعه باور شخصی فرد است و کسی حق ندارد با سلیقه و نگاه شخصی خود در خصوص شادی برای جامعه نسخه بپیچد زیرا دین ، عقل و عرف بر اهمیت شادی و نشاط تاکید دارند .

وی ایجاد شادی و سرور در جامعه با استفاده از ابزار های خارج از چارچوب و ضابطه را محکوم کرد و خاطر نشان ساخت : شادی و نشاط نباید به هر قیمتی و با استفاده از هر روشی ایجاد شود و باید چارچوب ها و ضوابط رعایت شوند و در غیر این صورت شادی حاصل شده مخرب و غیر مفید خواهد بود .

حجت الاسلام حنان سپس به موضوع ارتقاء هنر و هنرمند پرداخت و گفت : ما باید به دنبال ارتقاء هنر و هنرمند باشیم ، ارتقاء هنر توسط هنرمند شکل می گیرد ولی هنرمند اگر بخواهد ارتقاء پیدا کند هم به هنر نیاز دارد و هم باید پایبند به اخلاق و معنویت باشد و هنرمند کامل کسی است که علاوه بر ارتقاء جنبه های هنری در وجود خود بتواند اخلاق و معنویت را نیز در درون خود ارتقاء دهد .

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان لرستان در پایان سخنان خود اظهار داشت : ما انتظار داریم که تهیه کنندگان جنگ های شادی ضمن رعایت مسائل و تاکیدات دینی ، معنوی و اخلاقی ، در مسیرچارچوب ها و ضوابط حرکت کند و ضمن احترام گذاشتن به خرده فرهنگ ها و رعایت نظم در ورود و خروج ، از مجریان برنامه های خود بخواهند که در سانس های مختلف فرازهایی از وصیت نامه ی شهدای عزیز را به حاضران گوشزد نمایند .

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز