مادران باردار بویژه در مناطق روستایی ، توصیه های همکاران بهداشت و درمان را جدی بگیرند

۱۳۹۵/۱۱/۱۸ - ۱۴:۳۶:۳۹
کد خبر: ۵۱۶۶۷۹
مادران باردار بویژه در مناطق روستایی ، توصیه های همکاران بهداشت و درمان را جدی بگیرند
رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی گفت: مادران باردار بویژه در مناطق روستایی ، توصیه های همکاران بهداشت و درمان را جدی بگیرند

به گزارش برنا آذربایجان غربی، جواد آقازاده  در گفتگو با خبرنگار برنامه تلویزیونی ساغلیق در خصوص نجات جان مادران باردار گفت : بر اساس شاخص های توسعه عرصه سلامت که  توسعه سازمان جهانی بهداشت شده است مرگ میر مادران باردار در واقع نشان  دهنده عدم توسعه یافتگی یک سیستم بهداشتی درمانی است اما در اصل نجات جان مادر باردار اولاً وظیفه ای هست که بر عهده سیستم بهداشتی درمانی وجود دارد و دوماً یک مقوله انسانی است .

وی افزود : وقتی مادر باردار دچار حادثه یا مشکل سلامتی می شود در واقع هم جان مادر  و هم جان جنین در خطر است و اگر خدای ناکرده اتفاقی برای مادر رخ دهد شالوده یک خانواده بهم میریزد و عواقبی جبران ناپذیر به خانواده تحمیل می گردد که خود بسیار دردناک است. در نتیجه ما یک وظیفه ذاتی داریم که در این موارد باید وارد کار شویم.

آقازاده در ادامه گفت : در بارش های اخیر برف و کولاک شدید در مناطقی از استان باعث شد که تعدادی از مادران باردار در برف گرفتار شوند که همه همکاران همکاری و تلاش لازم را بعمل آوردند تا آنان  نجات یابند لذا لازم می دانم از تمامی این تلاش ها تشکر نمایم. موردی داشتیم که مادر بارداری سزارین شده بود و با اصرار و با رضایت شخصی از بیمارستان مرخص گردیده و در مسیر دچار کولاک شده و راهها بسته شده بود که ما اطلاع یافتیم و با استانداری ، ستاد بحران و همچنین با سازمان راه و شهرسازی  هماهنگیهای لازم انجام گرفت که جا دارد از آقای مهندس علی اکبری مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان تشکر کنم که خود در این عملیات با ما همکاری مستقیم داشتند . شرایط بقدری سخت بود که آمبولانس های هلال احمر بخاطر شرایط جوی نامناسب در برف و کولاک گیر کرده بودند و نهایتاً دو دستگاه آمبولانس مرکز بهداشتی درمانی با تمامی تجهیزات و امکانات لازم و ماما  اعزام شدند و  بالاخره با کمک نیروهای ارتش و راه و شهرسازی ساعت 12:15 بامداد توانستند هم مادر وهم کودک را نجات دهند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان در ادامه اضافه کرد : بنده توصیه ای برای افرادی که در روستاها و بویژه در مناطق صعب العبور زندگی می کنند دارم . از آنجاییکه سیستم بهداشتی درمانی ما سیستم هوشیاری هست و در واقع مراکز بهداشتی درمانی آمار زنان باردار را دارند و بر اساس اعلام اداره کل هواشناسی می توانیم اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از مرگ و میر مادران و آسیب آنان انجام دهیم لذا لازم است خانواده های محترم به راهنمایی ها و توصیه های همکاران بهداشت و درمان توجه جدی نمایند و به همه روسای شبکه های بهداشت و درمان و مراکز بهداشت شهرستانهای تابعه نیز تاکید شده است که به موضوع کاملاً حساس باشند و مادران باردار را در زائو سرا های دانشگاه علوم پزشکی اسکان دهند و اگر این امکان فراهم نیست ، این مادران در هتل ها اسکان داده شوند و پرداخت هزینه توسط دانشگاه خواهد بود تا این شرایط بحرانی پایان یابد و اگر زمان زایمان فرا برسد این مادران باردار گرفتار نشوند و از خانواده ها درخواست می کنم که در مقابل این توصیه ها مقاومت نکنند و همکاری لازم را انجام دهند .

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز