مدیرعامل شرکت آب منطقه ای قزوین:

با بهره برداری از سد نهب و بالاخانلو نیاز استان به آب تامین می شود

۱۳۹۵/۱۱/۱۹ - ۱۲:۵۶:۲۷
کد خبر: ۵۱۷۱۴۰
با بهره برداری از سد نهب و بالاخانلو نیاز استان به آب تامین می شود
حمید پویا گفت: با تکمیل ساخت سد نهب و بالاخانلو و بهره برداری از آنها بخش زیادی از نیازهای استان به آب تامین خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین، حمید پویا مدیرعامل شرکت آب منطقه ای قزوین در نشست خبری خود با اصحاب رسانه که در محل سالن جلسات این شرکت برگزار شد، اظهار کرد: سد نهب و بالاخانلو از سدهای مهم استان محسوب می شوند که در سال های اخیر در دست احداث می باشند و با بهره برداری از آنها دیگر شاهد بحران آب در استان نخواهیم بود.

پویا با بیان اینکه در سال های اخیر رویکرد دولت در حمایت از بخش آب بسیار جدی شده و با افزایش چند برابری اعتبارات شاهد تحول خوبی در اجرای طرح ها هستیم اذعان کرد: اعتبارات اختصاص یافته در دولت دهم در حوزه آب حدود ۵۲میلیارد و ۵۰۰میلیون تومان بود که در این دولت با افزایش سه برابری به ۱۷۱میلیارد تومان رسیده است.

وی اضافه کرد: در مصوبات سفر رییس جمهوری به استان قزوین هم از محل فروش اوراق مشارکت ۵۷میلیارد تومان اختصاص یافت که با اعتبار طرح بیدستان به ۸۰میلیارد تومان افزایش می یابد.

پویا یادآور شد: در شرایط کنونی در کل کشور با کمبود شدید منابع آبی مواجهیم و بحران آب دشت های مهم کشور از جمله قزوین را تهدید می کند و اگر طرح های مدیریت مصرف آب به سرعت اجرا نشوند باید شاهد خشک شدن دشت قزوین باشیم.

وی اضافه کرد: میزان بارندگی در کشور یک سوم بارش های جهانی است و میانگین بارش ها در ۵۰سال گذشته ۳۱۷میلیمتر بوده که نسبت به پارسال ۴۶درصد کاهش داشته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای قزوین در رابطه با روند ساخت سد نهب خاطرنشان کرد: تاکنون خاکبرداری از سد نهب به  طول ۲۲۰۰متر و ۴میلیون و ۵۰۰هزار مترمکعب حجم انجام شده که امیدواریم این سد در اسرع وقت به بهره برداری برسد.

پویا ادامه داد: ۸۰میلیون مترمکعب آب آن برای بهبود وضعیت کشاورزی و ۵میلیون مترمکعب برای مسائل زیست محیطی پیش بینی شده است.

وی بیان کرد: در دولت قبل این سد فقط ۱۵درصد پیشرفت فیزیکی داشت که با اختصاص اعتبار لازم و همراهی دولت در حال حاضر این میزان به ۷۰درصد افزایش یافته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان از آبگیری این سد در اسفندماه هم خبر داد و گفت: با اختصاص ۷۵میلیارد تومان تلاش می کنیم عملیات آبگیری آزمایشی سد نهب تا پایان امسال محقق شود و برای سال آینده نیز ۷۵میلیارد تومان برای تکمیل این سد اختصاص خواهد یافت.

وی اضافه کرد: تاکنون ۱۰۰میلیارد تومان برای ساخت سد نهب هزینه و شبکه آبیاری زیر سد نیز آغاز شده که ۵درصد پیشرفت دارد و خط اصلی کانال زیر سد هم ۲۵.۵کیلومتر است که برای بهبود ۸۳۰۰هکتار از اراضی تاکستان مورد استفاده قرار می گیرد که این ظرفیت تا ۳۷هزار هکتار برای نواحی دو و ۳قابل افزایش است.

پویا گفت: سد نهب بزرگترین سد استان است که با ظرفیت ۱۲۰میلیون مترمکعب ساخته می شود که ۸۰میلیون مترمکعب از این آب به مصارف کشاورزی خواهد رسید.

وی افزود: این سد با هدف ذخیره سازی جریانات نابهنگام و سیلابی رودخانه خررود و تنظیم آن برای بهبود اراضی کشاورزی پایین دست، تغذیه مصنوعی آبخوان دشت قزوین، مدیریت بهره برداری از منابع آب با هدف حفظ و بهبود آبخوان دشت قزوین، توسعه شبکه های مدرن آبیاری و کشاورزی، افزایش راندمان آبیاری و صرفه جویی در مصرف آب کشاورزی، افزایش تولیدات کشاورزی و رفاه نسبی کشاورزان و ایجاد اشتغال و جلوگیری از مهاجرت روستائیان احداث می شود.

پویا به آغاز ساخت سد بالاخانلو در بویین زهرا هم اشاره کرد و گفت: ظرفیت این سد ۳۸میلیون مترمکعب است که در دولت گذشته کلنگ زنی شد و در حال حاضر ۲۸درصد پیشرفت فیزیکی دارد و سازه آن در کشور نمونه است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای قزوین تصریح کرد: امسال ۲۰میلیارد تومان از محل فروش اوراق مشارکت و ۹میلیارد تومان مصوب و ۴میلیارد تومان از اسناد خزانه به اجرای این سد اختصاص یافته است.

وی افزود: با ۱۵۰میلیارد تومان ساخت این سد به پایان خواهد رسید که می تواند آب شرب ۵شهر و ۳۰روستا را تامین کند.

پویا خاطرنشان کرد: سد نهب سال آینده و سد بالاخانلو نیز سال ۹۷ به بهره برداری می رسد.

آب منطقه ای

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز