مدیرکل دفتر مطالعات جامع عشایر کشور در یزد خبر داد:

اجرای طرح بیمه رایگان عشایر در برنامه ششم توسعه

۱۳۹۵/۱۱/۲۴ - ۰۸:۵۴:۰۶
کد خبر: ۵۱۹۴۵۴
اجرای طرح بیمه رایگان عشایر در برنامه ششم توسعه
مدیرکل دفتر مطالعات جامع عشایر کشور با تاکید بر تدوین برنامه های راهبردی، برای جامعه عشایری گفت: دولت یازدهم اجرای طرح بیمه رایگان در برنامه ششم توسعه برای تمام عشایر کشور را در دستور کار قرار داده است.

به گزارش برنا؛ مهدی میزبان در نشست بررسی مسایل و مشکلات عشایراستان یزد که با حضور مسئولان جهادکشاورزی استان درابرکوه تشکیل شد، اظهارکرد: چادرهای عشایری کارگاه تولیدی، خواستگاه فرهنگی و عامل پدافندی هستند و توجه به عشایر به نفع اقتدار، اقتصاد و فرهنگ ایران است. 
وی بابیان اینکه خدمات وتلاش های عشایران درشرایط سخت آب وهوایی ستودنی است افزود: عشایران در بیشتر زمینه ها خودکفا هستند.
مدیرکل دفتر مطالعات جامع عشایر کشور یکی از منابع درآمدی عشایر را در حوزه گردشگری دانست و یادآور شد: در روستاهای عشایری استان های فارس و یزد زمینه ایجاد بازارهای گردشگری فراهم است و برای جذب گردشگر و کمک به اقتصاد جامعه عشایری باید ساز و کارهای لازم ایجاد شود. 
میزبان، بخش عشایری را از بخش های موفق در حوزه اقتصاد مقاومتی والگویی مناسب دراین حوزه دانست و خاطرنشان کرد: باید زمینه ماندگاری بیشتر برای عشایر و افزایش درآمد آنان فراهم شود.
دراین نشست رییس سازمان جهادکشاورزی استان یزد بابیان اینکه 25 درصد تولیدات دامی توسط عشایر تولید می شود، گفت: بخاطر خشکسالی وبحران آبی مراتع استان فقیر شده و مشکلاتی را برای عشایر بوجود آورده است.
سیدجمال سجادی پور اظهارکرد: 17 سال است این استان با تداوم خشکسالی روبروست و معضل خشکسالی عشایر را بیشتر تحت تاثیر قرار داده است.
وی اظهار امیدواری کرد با راه اندازی شهرک های دامپروری و صنایع جنبی و زنجیره تولید برای عشایر در مناطق ییلاق و قشلاق بخشی ازمشکلات عشایر حل شود. 
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی استان یزد، نیز در خصوص پدافند غیرعامل گفت: عشایران تامین امنیت مراتع را به عهده دارند و حوادث طبیعی مراتع را فقیرکرده که این معضل مشکلات زیادی را برای عشایر ایجاد کرده است. 
نادر سلیم افزود: 25درصد گوشت قرمز کشور توسط عشایر تولید می شود ولذا باید با حمایت همه جانبه از این قشر آنان را درتولید یاری دهیم.
وی بابیان اینکه زندگی عشایر متکی بر تولید محصولات دامی است ادامه داد: جهاد کشاورزی به تنهایی نمی تواند مشکلات این قشر را حل کند و دستگاه هایی اجرایی مرتبط باید در این زمینه همکاری کنند.
مدیر جهاد کشاورزی ابرکوه نیز دراین جلسه بابیان برخی از مشکلات عشایر گفت: فقیر بودن مناطق ییلاقی وقشلاقی، نداشتن سرمایه درگردش و کمبود آب بخاطربحران خشکسالی عمده مشکلات عشایر است.
مهدی غیب الهی بابیان اینکه بیش از 450 خانوار عشایری در شهرستان ابرکوه وجود دارد که بیشتر در مناطق هارونی، فراغه، ابرکوه اسدآباد، مهرآباد، بداف و ده عرب فعالیت دارند، خاطرنشان کرد: باید زیرساختهای لازم در روستای هارونی بعنوان روستای نمونه هدف گردشگری کشور برای جذب گردشگر ارتقاء یابد کند. 
وی بابیان اینکه سالیانه بیش از 500 تن گوشت قرمز و انواع لبنیات شامل شیر، ماست کره و کشک توسط عشایر ابرکوه تولید می شود ادامه داد: تامین و توزیع علوفه یارانه ای، حفر چاه مالداری وآبرسانی سیار به موقع و تامین سرمایه در گردش برای عشایر باید در دستور کار قرار گیرد.
دراین نشست کرم نژاد یکی از عشایران منطقه فراغه ابرکوه گفت: مسئولان باید برای رفع مشکلات عشایر در زمینه تامین تسهیلات ارزان قیمت، تامین علوفه یارانه دار و آبرسانی برای خوراک دام تلاش کنند تا عشایر مجبور به فروش دام های خود نشوند. 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز