معاون امور مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد:

۷۰ درصد آگهی های دولتی باید به نشریات محلی تعلق گیرد

۱۳۹۵/۱۱/۲۳ - ۲۳:۲۷:۲۴
کد خبر: ۵۱۹۵۳۶
۷۰ درصد آگهی های دولتی باید به نشریات محلی تعلق گیرد
معاون امور مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ساری تاکید کرد 70 درصد آگهی های دولتی باید بیان رسانه ای محلی تقسیم شود.

به گزارش خبرگزاری برنا از ساری؛ حسین انتظامی، معاون امور مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در نشست هم اندیشی با مدیر مسئولان رسانه های مکتوب و مجازی استان و سرپرستان روزنامه های سراسری و محلی که با حضور علی اصغر یوسف نژاد، نماینده مردم ساری و میاندرود و عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی و در سالن اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران برگزار شد، در باب انتخابات خانه مطبوعات، اظهار داشت: هیات نظارت بر مطبوعات روی آئین نامه ای کار می کند که برای صدور مجوز صلاحیت های مالی و حرفه ای افراد را ارزیابی می کند.

وی افزود: خانه های مطبوعات تشکل های مستقل غیر دولتی هستند و علت تغییر اساسنامه این خانه به خاطر این است که در گذشته خانه مطبوعات در سیطره ارشاد بوده لذا ما می خواهیم تنها نهاد ناظر بر خانه باشیم و اینکه عضویت ها را ما تعیین کنیم خلاف است.

معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ابراز داشت: ما اصرار داریم کارمندان همه دستگاه های دولتی و عمومی که دارای سلسله مراتب هستند نباید عضو هیات مدیره خانه مطبوعات باشند، بر طبق اساسنامه اصلاحی از یک روزنامه خاص بیش از یک نفر نمی تواند به عنوان عضو هیات مدیره انتخاب شود.

انتظامی با بیان اینکه عنوان مطبوعاتی به کسی تلقی می شود که شبانه روزی در این حوزه فعال و بیمه باشد، گفت: معاون مطبوعاتی معاون خبرنگاران نیز است زیرا معتقد هستیم باید به خبرنگاران توجه شود تا مدیران رسانه ها درباره آنها سیاست روزمزدی اعمال نکنند.

وی در ادامه با اشاره به شرایط اقتصادی گفت: با این وجود از مدیران رسانه خواستیم خبرنگاران را بیمه کنند و این مطلب به معنی امر و نهی از ناحیه ما نیست بلکه ما هم در پاسخ عملیاتی کردن این مطلب حمایت خواهیم کرد.

معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یکی از دلایل خانه به دوشی خبرنگاران را نبود رابطه بیمه ای ثابت عنوان کرد و افزود: ورود ارشاد به موضوع ثبت سوابق کاری، بیمه ای، تجربیات و سوء پیشینه به سبب گزارش هایی بود که درباره اقدام عضو سازی خانه مطبوعات به ما رسیده بود.

انتظامی افزود: هدف ما این است که از حرفه روزنامه نگاری صیانت کنیم در عین حال دیده شده برخی خانه های مطبوعات راه عضوگیری جدید را بسته اند که نکند با ورود اعضای جدید نتوانند بار دیگر رای بیاورند در حالی در قانون جدید هم اعضای ثابت و هم اعضای جدید می توانند بیایند.

وی با بیان اینکه با شکل گیری خانه مطبوعات به روش جدید، این خانه به صلاحیت موجود رسیدگی می کند، گفت: با ثبت سابقه بیمه ای، سوء پیشینه، تجربیات و غیره و عضویت در خانه، اعضا خانه می توانند از هر جایی در انتخابات الکترونیک خانه مطبوعات استان خود شرکت کنند.

معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اعلام اینکه شورای مرکزی خانه مطبوعات از دل همین منتخبی خانه ها تشکیل می شود شورای مرکزی خانه مطبوعات از دل این افراد تشکیل می شود، گفت: مهمترین نقشی که در صیانت صنفی می توانیم داشته باشیم از طریق خانه خواهد بود که این موضوع به حرفه ای و تخصصی شدن هم کمک می کند.

انتظامی ادامه داد: ما باید به سمتی برویم تا تصدی گری را به صنف بدهیم زیرا معتقدیم حتما بهتر از ما عمل خواهد کرد.

وی با بیان اینکه اگر دفتر نمایندگی روزنامه ای نتوانست پروانه دفتر نمایندگی از ارشاد بگیرد، نمی تواند عضو خانه باشد و به احتمال زیاد این نوع روزنامه زیرزمینی کار می کند و هر زمانی در جایی متغیر مستقر هستند و جای ثابتی برای کار ندارند که با آن مکان رسانه آنها شناخته شود بنابراین اسم آنها دیگر مطبوعاتی نیست بلکه پیمانکار مطبوعاتی به آنها اطلاق می شود.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه رسانه ها مکتوب و مجازی همچون خبرگزاری ها موظف به بیمه خبرنگاران خود هستند، افزود: اگر مدیران خبرگزاری برای بیمه کردن اقدام نکردند خبرنگار باید بر موضوع پیگیر و مصر باشد و از ابزار و قانون وزارت ارشاد استفاده کند.

انتظامی با تاکید بر اینکه آن دسته از رسانه های مکتوب همچون روزنامه، هفته نامه و .. که مرتب چاپ نمی شود باید پروانه آن لغو شود، گفت: آگهی های ثبتی هنوز به سیستم مکانیزه ما نیامده ولی آگهی های دولتی وارد سیستم شده و توزیع آن هم باید از این فرآیند صورت گیرد.

وی افزود: 70 درصد آگهی ها باید بین روزنامه های محلی و 30 درصد دیگر بین روزنامه های سراسری توزیع شود اما مزایده و مناقصه طبق قانون، باید در روزنامه های سراسری منتشر شود در عین حال کانون های تبلیغاتی حق ندارند آگهی نامه های با دوره انتشار 10 روز را چاپ کنند حتی هفته ای یک بار هم خلاف است با مشاهده مواردی از این دست نخست تذکر و در صورت تکرار، پروانه او باید باطل شود.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه خاطرنشان کرد: کانون های تبلیغات می توانند آگهی نامه ها را به عنوان لایی با شماره تماس و آدرس خود در روزنامه قرار دهند. نکته مهم اینکه روزنامه های سراسری به هیچ عنوان نمی توانند ویژه نامه ها را مجزا توزیع کنند و اگر مواردی دیده شد خلاف است.

انتظامی با اعلام اینکه هدف ما حمایت از روزنامه های محلی است، گفت: در آگهی های ثبتی پای دو، سه دستگاه وسط است و پیگیری این موضوع هم از اقدامات بعدی ما می باشد.

به گزاش خبرگزاری برنا، انتظامی در پایان تاکید کرد: آگاهی های دولتی باید از طریق ارشاد توزیع شود اقدام به این کار خلاف است و موارد از این دست باید به دیوان محاسبات معرفی شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز