دکتر حسین عصمتی:

بیان حقیقت مهمترین ویژگی هنر دوره اسلامی است

۱۳۹۵/۱۱/۲۴ - ۱۵:۲۶:۳۷
کد خبر: ۵۱۹۸۷۸
بیان حقیقت مهمترین ویژگی هنر دوره اسلامی است
نشست بررسی مکاتب نگارگری ایران با حضور جمعی از علاقه مندان در حوزه هنری قزوین برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین، نشست «بررسی مکاتب نگارگری ایران» با حضور جمعی از علاقه مندان در حوزه هنری قزوین برگزار شد. در این جلسه دکتر حسین عصمتی ارتقای سطح اخلاقی و اجتماعی را مهمترین رسالت هنرهای سنتی برشمرد.

این استاد دانشگاه گفت: پیش از دوران مدرن «هنر» در ایران معنای عام داشت و هنرمند کسی بود که مهارت و اخلاق را در کنار هم داشت. اما در نگاه هنرمندان غرب هنر معنای دیگری داشت آنان هنر را به دو شاخه کاربردی (سنتی) و هنرهای زیبا تقسیم کردند.

در تعریف آنان هدف هنرهای زیبا فقط ارائه امر زیباست در حالی که در ایران هدف هنرهای کاربردی یا سنتی یادآوری و تعهد به حقیقت عالم است.

وی افزود: تعریف زیبایی در هنرهای سنتی و مدرن متفاوت است، در هنرهای زیبا لذت به وسیله حواس پنجگانه ملاک و میزان زیبایی است، اما در هنرهای سنتی و شرقی، زیبایی در بیان حقیقت و تعهد به امر والا خلق می شود.

دکتر عصمتی یادآور شد: فصل مشترک همه هنرهای دوره اسلامی در رشته های مختلف نمایشی، ادبیات، نگارگری، معماری و... ارتقای سطح اخلاقی و اجتماعی است.

وی اجرای اسماء الهی و نام ائمه معصومین علیهم السلام در مساجد و بناها، پند و اندرزهای اخلاقی و دینی در نگارگری ها و نگارش هنرمندانه کلام بزرگان دینی توسط هنرمندان خوشنویس را نشانه جهان بینی توحیدی هنرمندان مسلمان برشمرد.

در این جلسه تصاویر نگارگری از دوره ورود اسلام به ایران تا دوره ایلخانی بصورت اسلاید پخش و مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت.

به همت واحد آموزش و پژوهش و با همکاری واحد هنرهای تجسمی، سلسله نشست های تخصصی بررسی هنرهای ایرانی و سلامی با هدف دانش افزایی هنرمندان مرتبط، بسترسازی علمی، فرهنگی، هنری، حمایت جهت آفرینش هنر متعهد و نهادینه نمودن تفکر مبتنی بر انقلاب اسلامی در این مرکز برگزار می شود.

 

نظر شما