بازوند تاکید کرد:

حق آبه زیست‌محیطی در برنامه ششم توسعه مشخص شود/تدوین سند آبی استان

۱۳۹۵/۱۱/۲۷ - ۱۰:۱۶:۵۷
کد خبر: ۵۲۱۲۵۶
حق آبه زیست‌محیطی در برنامه ششم توسعه مشخص شود/تدوین سند آبی استان
هوشنگ بازوند اظهار کرد: آب ثروت بزرگی است که در اختیار استان قرار گرفته و باید برنامه‌ریزی شود که از این ثروت استفاده کینم.

به گزارش خبرگزاری برنا ازلرستان ،استاندارلرستان  در حاشیه شورای آب و کشاورزی لرستان گفت: در استان در بحث آب افراط و تفریط شده و اینکه گفته شده که 12 میلیارد مترمکعب خروجی آب داشته‌ایم دقیق نیست.

هوشنگ بازوند اظهار کرد: آب ثروت بزرگی است که در اختیار استان قرار گرفته و باید برنامه‌ریزی شود که از این ثروت استفاده کینم.

وی افزود: باید یک برنامه عملیاتی سندی را تحت عنوان سند آب استان براساس برنامه ششم توسعه تدوین کنیم تا دنبال افراط و تفریط نباشیم.

بازوند گفت: در این سند باید مقدار تخصیص آبی که برای استان نیاز است مشخص شود.

وی بیان داشت : برای آب استان براساس سندی که تدوین خواهد شد بین 10 تا 12 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

بازوند تصریح کرد: البته 7 هزار میلیارد تومان این اعتبار برای سد بختیاری لحاظ خواهد شد و باید در سند مذکور اعبتار دولتی، تسهیلات، فاینانس و میزان مشارکت مردم مشخص شود.

وی عنوان کرد: لرستان استانی است که خیلی از استان‌ها از آن بهره‌مند شده‌اند، اگرچه مخالف نظام حوضه‌ای نیستم اما واقعیت این است که آب لرستان از طریق کمال صالح برای تأمین آب صنعت و شرب استان مرکزی و از طریق قم‌رود به استان قم و  روان‌آب‌ها به خوزستان می‌رود و باید بدانیم این استان‌ها چه کمکی به لرستان می‌کنند.

بازوند اظهارداشت: اگر در بالادست سد دز عملیات آبخیزداری انجام نشود این سد نقش آبشاری را برای خوزستان بازی خواهد کرد چراکه رسوب بالادست به این سد خواهد رسید.

وی خاطر نشان کرد: در حوضه آبریز کرخه و دز سالیانه 300 میلیارد تومان و 10 نفر کشته خسارت سیلاب به لرستان وارد می‌شود و نیاز است برنامه‌ای تدوین شود تا این مهم به حداقل برسد.

بازوند ادامه داد: باید حقابه زیست‌محیطی در برنامه ششم توسعه مشخص شود.

وی گفت: علیرغم اینکه استان پرآبی هستیم اما بجز شهرهای الیگودرز و خرم‌آباد که از کمندان و کاکارضا تغذیه می‌کنند هیچ کدام از شهرهای استان از آب پایداری استفاده نمی‌کنند.

مقام عالی دولت درلرستان  بیان اینکه درصد قابل توجهی از روستاهای رومشکان را سد سیمره دربر گرفته و این در حالیست که هیچ آبی به این شهرستان داده نشده و این نهایت بی‌عدالتی است، یادآور شد:رود سیمره از کنار لرستان عبور می‌کند و فقط استفاده ناچیزی از آن می‌بریم و تنها ره‌آورد این رودخانه خسارت و سیلابی است که به استان وارد می‌کند.

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه استان‌های هم‌جوار(مرکزی، خوزستان، قم) از آب استان استفاده می‌کنند سوال اینجاست چنانچه لرستان دچار خشکسالی شود آیا این استان‌ها چه کمکی می‌توانند به لرستان داشته باشند.

بازوند درخاتمه سخنان خود  با تأکید بر اینکه تا پایان فروردین ماه سال آینده سند آبی استان تدوین می‌شود، خاطرنشان کرد: براساس این سند می‌توان موقعیت و وضعیت درستی از آمار و ارقام آبی استان داشته باشیم.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز