آغاز رهاسازی ۷۰ میلیون مترمکعب آب از سدهای حوضه آبریز به سوی دریاچه ارومیه

۱۳۹۵/۱۲/۰۴ - ۱۵:۱۰:۰۷
کد خبر: ۵۲۵۱۶۴
آغاز رهاسازی ۷۰ میلیون مترمکعب آب از سدهای حوضه آبریز به سوی دریاچه ارومیه
مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه از آغاز رهاسازی ۷۰ میلیون مترمکعب آب از سدهای حوضه آبریز به سوی دریاچه ارومیه خبر داد.

به گزارش برنا آذربایجان غربی، فرهاد سرخوش با بیان این خبر گفت: در مرحله نخست رهاسازی که از نیمه دوم بهمن ماه سال جاری شروع شده است، تاکنون ۶۰ میلیون مترمکعب آب از سد بوکان به سوی دریاچه ارومیه روانه شده است و رهاسازی ۷۰ میلیون مترمکعب آب نیز از سدهای ساروق، زولا و شهرچای در راستای اجرای مصوبات ستاد احیای دریاچه ارومیه آغاز شد.

وی با بیان اینکه مرحله بعدی رهاسازی آب سدها برای احیای دریاچه ارومیه در اواخر سال جاری و اوایل سال ۹۶ انجام خواهد شد، اظهار کرد: میزان ۲۲۰ میلیون مترمکعب آب مازاد سدهای بوکان، ساروق، زولا، شهرچای و حسنلو با مدیریت منابع و مصارف آنها، برای احیای دریاچه ارومیه رهاسازی شده و از مسیر رودخانه ها به بطن دریاچه وارد می شود.

سرخوش اضافه کرد: همچنین در سه ماهه سوم سال جاری نیز ۴۵ میلیون مترمکعب آب از پشت سد مهاباد در سه مرحله رها شده و به سمت دریاچه ارومیه سرازیر شد.

مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه خاطر نشان کرد: با تکمیل این حجم از رهاسازی، مجموع آب رها شده از سدها به سمت دریاچه ارومیه بالغ بر ۳۵۰ میلیون مترمکعب خواهد بود.

با توجه به تقارن ایام رهاسازی با تعطیلات نوروزی، مناطق پایین دست این سدها تحت تاثیر قرار خواهند گرفت و لذا لازم است مردم محلی و مسافران نوروزی در زمان رهاسازی و پس از آن از نزدیک شدن به حریم و بستر رودخانه های مربوطه و هر گونه برداشت غیرمجاز آب خودداری کنند.

امسال روند خشکی سال های گذشته دریاچه ارومیه متوقف شده و این دریاچه شرایط تثبیت را می گذراند.

ستاد احیای دریاچه ارومیه از سال گذشته با برنامه های اجرایی مدون در راستای تثبیت وضعیت فعلی دریاچه اقدامات گسترده ای را آغاز کرده است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز