رییس کانون وکلای استان قزوین:

نقش اجتماعی کانون بی بدیل است

۱۳۹۵/۱۲/۰۴ - ۱۵:۵۲:۲۵
کد خبر: ۵۲۵۲۱۴
نقش اجتماعی کانون بی بدیل است
غلامرضا تجدد گفت: کانون وکلای دادگستری قزوین نقش اجتماعی ویژه ای در جامعه ایفا می کند که باید این نقش به کمک رسانه ها برای همه تشریح شود.

به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین، غلامرضا تجدد رییس کانون وکلای استان قزوین در نشست خبری خود با اصحاب رسانه که به مناسبت هفت اسفند روز وکیل و شصت و چهارمین سالروز استقلال کانون های وکلای دادگستری و با حضور اردکانی نائب رییس هیات مدیره و نسخه چی معاون معاضدت قضایی در محل این کانون برگزار شد، با تبریک روز وکیل اظهار کرد: بدون اجرای عدالت اساس حکومت زیر سوال می رود که کانون وکلای استان قزوین در همین راستا اقدامات خوبی انجام داده و دستاوردهای خوبی داشته که نشان دهنده نقش بی بدیل اجتماعی این کانون است که باید این نقش توسط رسانه ها مورد توجه همه قرار گیرد.

تجدد از بهره برداری ساختمان جدید کانون تا کمتر از یکسال دیگر هم خبر داد و تصریح کرد: ساختمان جدید کانون وکلای دادگستری قزوین با 25میلیارد ریال در دست ساخت است که برای تکمیل آن 40میلیارد ریال دیگر نیاز می باشد که امیدواریم تا کمتر از یکسال دیگر شاهد بهره برداری از آن باشیم.

رییس کانون وکلای استان قزوین با تاکید بر نقش وکلا در جامعه گفت: نقش ملی و اجتماعی وکلا بسیار مهم است بنابراین این قشر باید از حالت انفعال خارج شده و در تصمیم گیری های مهم جامعه به ایفای نقش بپردازند.

وی درخصوص مراسم های مربوط روز وکیل هم توضیح داد: مراسم بزرگداشت این روز با حضور جان ماری سشیونر مشاور دادگاه لاهه و وکیل دادگستری فرانسه طی روزهای آینده در قزوین برگزار می شود و برگزاری چنین مراسم هایی به افزایش تعامل با مجامع بین المللی قضایی کمک می کند.

تجدد، تجدید میثاق با شهدا و حضور وکلای قزوین در گلزار شهدا، نشست با مسوولان قضایی، انتظامی و زندان های استان را نیز از دیگر برنامه های هفته استقلال کانون های وکلای دادگستری اعلام کرد.

وی بر تلاش برای بزرگنمایی نقش اجتماعی کانون های وکلا تاکید کرد و افزود: وکلا برای احقاق حق خود باید فقط به تکلیف اکتفا نکنند و به معنای واقعی از حق و حقیقت دفاع کنند چراکه بدون حق و عدالت اساس حکومت زیر سوال می رود.

تجدد درباره عملکرد کانون وکلای استان قزوین طی 2سال گذشته گفت: در این مدت برای ارتقای سطح علمی وکلای خود همایش ها و نشست های علمی مختلفی برگزار کردیم چراکه مجهز نبودن وکیل به دانش روز، شان وکالت را زیر سوال می برد و جایگاه این نهاد را تضعیف می کند.

وی با بیان اینکه حفظ جایگاه و استقلال وکلا موجب تحقق حقوق شهروندی و تقویت اعتبار نظام و آرای قضایی در مجامع بین المللی می شود خاطرنشان کرد: یکی از مصادیق حقوق شهروندی حق دفاع است چراکه با عدم استقلال وکلا عدالت قربانی خواهد شد.

رییس کانون وکلای استان قزوین به هجمه های مطرح شده علیه ظرفیت پذیرش کانون های وکلا نیز اشاره کرد و گفت: هم اکنون در این زمینه کمپینی تشکیل شده که نه از روی دلسوزی بلکه توسط کسانی است که به هر قیمتی به دنبال صدمه به نهاد کانون هستند.

وی با تاکید بر لزوم فعالیت جدی و خروج وکلا از حالت انفعالی خاطرنشان کرد: کانون های وکلا باید با تعامل با نهادهای دیگر در برنامه های اجتماعی مشارکت فعالانه داشته باشند که خوشبختانه در قزوین شاهد این وضعیت هستیم.

حسین اردکانی نایب رییس هیات مدیره کانون وکلای دادگستری استان قزوین نیز در ادامه این نشست گفت: اعتلای کانون های وکلای دادگستری تنها با عمل مسوولان نهاد وکالت به وظایف قانونی و اهتمام به حل مشکلات عمومی وکلا و تعامل مثبت با نهادها و مراجع ذیربط و پرهیز از هرگونه اتلاف وقت و تمرکز بر خدمت رسانی به عموم جامعه امکان پذیر می باشد.

اردکانی با تقدیر از مسوولان قضایی قزوین در راستای تعامل و همکاری با وکلای استان تصریح کرد: متاسفانه گاهی شاهد عدم رعایت شان وکالت در برخی محاکم هستیم که این موضوع نقض صریح قانون می باشد و در جامعه فراگیر شده است.

وی ادامه داد: پیشنهاد می شود قوه قضاییه شیوه نامه ای مناسب در شان هر دو جامعه دادگستری و وکالت تهیه کند تا وکلا بتوانند با آرامش بیشتری در امر دادرسی فعالیت کنند.

این مقام مسوول درباره هجمه های مطرح شده علیه ظرفیت پذیرش کانون های وکلا یادآور شد: این هجمه ها در راستای تضعیف نهاد وکالت و بر خلاف قانون صورت گرفته چراکه ظرفیت پذیرش کارآموزان وکالت و نحوه آن در قانون کیفیت اخذ پروانه به صراحت بیان شده است.

اردکانی با تاکید بر بازنگری در تدوین قوانین مناسب برای نهاد وکالت با رعایت حفظ استقلال آن، خاطرنشان کرد: حفظ حقوق شهروندی با حضور وکیل مستقل امکان پذیر است و از طرفی هم تعامل بین جامعه وکالت و دادگستری باید بیش از پیش مدنظر مسوولان هر دو نهاد باشد.

محمد نسخه چی رییس اداره معاضدت کانون وکلای دادگستری استان قزوین نیز در ادامه این نشست از معرفی 403وکیل معاضدتی در سال جاری خبر داد و گفت: 2نوع وکیل معاضدتی در پرونده های حقوقی و تسخیری در پرونده های کیفری وجود دارند که با معرفی مراجع ذیصلاح و ارایه گواهی به کانون، پرونده آنها در اداره معاضدت کانون پیگیری و برای آنها وکیل معرفی می شود.

نسخه چی افزود: همچنین بیش از پنج هزار نفر در سال جاری با مراجعه به کانون وکلای دادگستری از مشاوره رایگان حقوقی بهره مند شده اند.

وی یادآور شد: در قانون جدید آیین دادرسی کیفری تمام پرونده ها باید با حضور وکیل بررسی شود و در غیر این صورت دادگاه بی اعتبار خواهد بود.

رییس اداره معاضدت کانون وکلای دادگستری استان قزوین اظهار کرد: در حال حاضر بیش از 700وکیل پایه یک و 84کارآموز در کانون وکلای دادگستری قزوین فعالیت می کنند که یک سوم آنان را بانوان تشکیل می دهند.

 

کانون وکلا2

 

 

 

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز