مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان لرستان :

لزوم استخدام محیط‌‌بانان برای حفاظت از جنگل‌ها و مراتع لرستان

۱۳۹۵/۱۲/۱۰ - ۱۵:۳۸:۲۱
کد خبر: ۵۲۸۲۰۱
لزوم استخدام  محیط‌‌بانان برای حفاظت از جنگل‌ها و مراتع لرستان
مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان لرستان گفت: به ازای هر هکتار برداشت شده، یک رویش وجود دارد و برای حفاظت از جنگل‌ها و مراتع استان باید اقداماتی صورت بگیرد و محیط‌‌بانان بیشتری استخدام شوند.

 به گزارش خبرگزاری برنا از لرستان ،شیرزاد نجفی ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب‌رسانه اظهار داشت: به طور میانگین هرسال دو هزارهکتار از جنگل‌های استان لرستان دچار حریق می‌شود که امسال برای نخستین بار این رقم به 880 هکتار رسیده است، این در حالی است که سال 95 برای نخستین بار مختصات جغرافیایی دقیق و وسعت آتش‌سوزی‌ جنگل‌ها به ‌وسیله ماهواره اعلام شده است.

وی بیان کرد: 98 درصد عامل انسانی علت ایجاد این آتش‌سوزی‌ها بوده که یا به صورت عمد و یا غیرعمد ایجاد شده است، در رابطه با آتش‌سوزی‌های عمد 11 نفر به قانون معرفی، تعدادی محاکمه و باقی پرونده‌ها در حال بررسی است‌.

مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری کشور با اشاره به اینکه 400 نفر به عنوان دیده‌بان استخدام شده‌اند، یادآورشد: تمام این دیده‌بان‌ها بومی و عشایر استان بوده‌اند و وظیفه آن‌ها حفاظت و گشت‌زنی، جلوگیری و یا اعلام آتش‌سوزی است.

نجفی با اشاره به کاشت یک‌هزار هکتار داروی گیاهی عنوان کرد: طبق تعهد داده شده، این امر در تمام شهرستان‌های استان به صورت صد درصد محقق شده و نقش مهمی نیز در اشتغال‌زایی داشته‌است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه، شعار امسال اداره منابع طبیعی «همیار طبیعت باشیم» است، بنابراین110 هزار نفر همیار طبیعت به سازمان جنگل‌ها معرفی شده‌اند.

این مسوول افزود: طبق مصوبه‌های مربوط به این بخش قرار شده است، پنج هزار سرباز امریه و عالیه که رشته‌های تحصیلی آن‌ها مربوط به منابع طبیعی و رشته‌های دیگر باشد، به سازمان جنگل‌ها جذب شود.

نجفی بیان کرد: این تعداد طبق اصلاحیه به سه هزار نفر رسیده و سهمیه سال 96 نیز برای سازمان 35 نفر است‌.

نجفی با اشاره به اینکه میزان برداشت از جنگل‌ها در لرستان بیشتر از میزان احیاست، افزود: به ازای هر هکتار برداشت شده، یک رویش وجود دارد و برای حفاظت از جنگل‌ها و مراتع استان باید اقداماتی صورت بگیرد و محیط‌‌بانان بیشتری استخدام شوند.

وی افزود: استخدام محیط‌‌بان یک امر واجب است که نیازمند تخصیص اعتبار بیشتری نیز هست و این درحالی است که میانگین حفاظت از جنگل‌های کشور برای هر 13 هکتار یک نفر بوده و در استان ما به ازای هر 27 هکتار یک نفر است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان گفت: برنامه‌های مربوط به هفته منابع طبیعی را با توجه به اینکه با هفته شهید هم ادغام شده است، دیدار با خانواده شهدای محیط‌بان را در دستورکارداریم و قرار است، قسمتی از بام شهر را به نام شهدا نهال کاری کنیم.

نجفی همچنین سخنرانی کارشناسان منابع طبیعی در برنامه صبحگاه مدارس، دیدار پرسنل منابع طبیعی با نماینده‌ ولی‌فقیه، در روز قانون گردهمایی قضات و ثبت اسناد و نیروی‌انتظامی در بام لرستان، بازدید خبرنگاران از پروژه‌های این سازمان و گردهمایی بزرگ همیاران‌طبیعت که 10 هزار نفر به سازمان جنگل‌ها معرفی شده است را از جمله برنامه‌های هفته منابع‌طبیعی دانست.

وی از تجلیل خانواده‌های شهدای همکار و نشست هم‌اندیشی با سمن‌های مربوطه خبر داد و گفت: توزیع رایگان نهال در بین مردم و ادارات از دیگر اقدامات مفید و جز برنامه‌های این هفته است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز