همیار طبیعت باشیم

برنامه ی جامع مقابله با گردوغبار موفق ترین طرح جامع مقابله با آلودگی هوا در کشور

۱۳۹۵/۱۲/۲۲ - ۱۰:۵۵:۲۳
کد خبر: ۵۳۳۵۷۱
برنامه ی جامع مقابله با گردوغبار موفق ترین طرح جامع مقابله با آلودگی هوا در کشور
استاندار اصفهان در گردهمایی نقش مراتع در مدیریت جامع حوضه های آبخیز سیاست های دولت تدبیر و امید در جهت حفظ محیط زیست و منابع طبیعی را بسیار پویا و راهگشا خواند.

به گزارش برنا از اصفهان، دکتر رسول زرگرپور در گردهمایی نقش مراتع در مدیریت جامع حوضه های آبخیز که با حضور مهندس جلالی معاون وزیر جهادکشاورزی و رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور و مدیران کل منابع طبیعی سراسر کشور برگزار شد، ضمن گرامیداشت هفته ی منابع طبیعی با شعار " همیار طبیعت باشیم" اظهارداشت: جایگاه بی بدیل منابع طبیعی در نظام طبیعی جهان و در دین مبین اسلام و در شرایط ویژه ی کشور ما نیاز به توضیح و تفسیر طویل ندارد و به اندازی کافی و وافی در مورد آن بحث و بررسی شده است.

وی با بیان اینکه ایران بر روی دو کمربند جهانی قرار گرفته است، ادامه داد: کمربند زلزله ی آلپ- هیمالیا و کمربند صحرایی آفریقا-آسیا که در کمربند اولی بیش از ۸۰ درصد شهرها و روستاها را در معرض زمین لرزه ی شدید و متوسط قرارداده است و در دومین کمربند بیش از ۸۵ درصد کشور در مناطق خشک، نیمه خشک و شدیدا خشک قرار گرفته اند.

استاندار اصفهان افزود: براساس این شرایط عقل حکم می کند که در کلیه ی برنامه ریزی های کوتاه مدت ، میان مدت و بلند مدت و چشم اندازها این دو شرایط مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه استان بزرگ و پهناور اصفهان در جایگاه ویژه تری قرار گرفته است، تاکید کرد: در دنیا ۱۵ درصد سرزمین ها کویری است، در ایران ۲۵ درصد و در استان اصفهان ۳۰ درصد سرزمین ها کویری است.

زرگرپور اضافه کرد: متوسط بارش جهانی ۷۵۰ میلی متر است و متوسط بارش در ایران ۲۵۰ میلی متر می باشد ولی متوسط بارش در استان اصفهان حدود ۱۲۰ میلی متر که یک ششم بارش های جهانی است.

وی اظهارداشت: در طول سالیان دور مردم باهوش و با ذکاوت این دیار با خلاقیت و برنامه ریزی این شرایط را مدیریت کردند، ولی هجوم بی برنامه ی صنعت، افزایش رو به تزاید جمعیت، زندگی تقلیدی ماشینی باعث شد که امروز ما وارث استانی با شرایط محیطی شکننده باشیم.

استانداراصفهان افزود: این امر در طول ده ها سال حادث شده است و برای جبران نیاز به برنامه، منابع و زمان دارد و دولت تنها بخشی از این فرایند می باشد و نه همه ی فرایند.

وی با بیان اینکه امروز در استان اصفهان با آلودگی خاک و فرسایش آن، آلودگی هوا و مشکل آب مواجه هستیم،گفت: خوشبختانه در استان با استفاده از توان بالای کارشناسی و علمی و عزم و اراده ی مدیریت برای کنترل این چالش ها برنامه ی میان مدت تهیه شده و به مورد اجرا گذارده شده است.

مدیرارشد استان با بیان اینکه در مجمع ملی سلامت، که در حضور رئیس جمهور برگزار گردید، وزیر کشاورزی عنوان نمودند که سموم مصرف شده در دوران تحریم دارای آثار و زیان های بسیار بوده است، گفت: برنامه ای بمنظور کنترل آلودگی خاک، کنترل سموم و کودهای غیر استاندارد و مخرب توسط جهادکشاورزی، تدوین و به اجرا در آمده است.

وی به تهیه ی برنامه ی مقابله با گردوغبار اشاره کرد و افزود: برنامه ی جامع مقابله با گردوغبار در استان اصفهان ۶ ماه زودتر از مرکز آماده گردید و این طرح در کارگروه مربوطه به تصویب رسید.

رسول زرگرپور افزود: در طول ۳ سالی که این طرح به مورد اجرا در آمد بیش از ۵۰۰۰ هکتار از کانون های گردوغبار درختکاری و تثبیت شد و هدف گذاری این برنامه تثبیت ۱۰ هزار هکتار از کانون های فرسایش خاکی است.

استانداراصفهان اضافه کرد: در کنار این طرح زمین هایی به دانشگاه ها اختصاص یافته است که پروژه های تحقیقاتی و پژوهشی خود را پیاده نمایند.

وی با بیان اینکه طرح مقابله با آلودگی هوا با کمک کارشناسان و دانشگاهیان تدوین گردید، تصریح کرد: امروز با توجه به اعلام رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست این طرح موفق ترین طرح جامع مقابله با آلودگی هوا در کشور بوده است به طوری که در سال ۹۲ تنها ۹۳ روز هوای سالم گزارش شده بود و امروز این عدد به ۲۷۹ روز رسیده است و بعبارتی تعداد روزهای هوای سالم سه برابر شده است.

رسول زرگرپور ادامه داد: در سال ۹۲ تنها یک روز هوای پاک گزارش شده بود و امسال تاکنون ۷ روز هوای پاک داشتیم و تعداد روزهای ناسالم بسیار کاهش یافته است.

وی با انتقاد از بی انصافی هایی که در این زمینه صورت می گیرد، گفت: در طرح تدوین شده ایجاد هوای سالم در تمام روزهای سال هدف گذاری شده بود و امروز برنامه ی استان رسیدن به هوای پاک است.

استانداراصفهان با اشاره به اینکه آنچه امروز در بخش آب استان رخ داده در ۲۰ سال گذشته بی سابقه بوده است، تصریح کرد: در قالب طرح ۹ ماده ای احیای حوضه ی آبریز زاینده رود، مدیریت یکپارچه بر حوضه حاکم شده که الگویی برای سایر حوضه های آبریز بوده است.

زرگرپور اضافه کرد: برای اولین بار حسابداری حوضه ی آبریز و سهم ها و همچنین برداشت های غیرمجاز مشخص و طرح های توسعه ای متوقف و سامانه ی دوم فعال شده است و البته این اقدامات انجام شده کافی نیست.

وی یادآور شد: سیاست های دولت تدبیر و امید در جهت حفظ محیط زیست و منابع طبیعی بسیار پویا و راهگشا بوده است.

استانداراصفهان به بخش کشاورزی اشاره کرد و افزود: به نظر می رسد کشاورزی در استان اصفهان نیاز به رویکرد جدید دارد و باید ساماندهی اصولی کشاورزی استان از طریق الگوی کشت مناسب، سیستم های آبیاری، سیستم های گلخانه ای تسریع و با حرکت جهشی مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه ریزگردها یکی از دغدغه های مدیریت استان برای آینده است، گفت: اگر نتوانیم بر این مشکل غلبه کنیم مشکلات عدیده ای خواهیم داشت و در این مسیر نیازمند اعتبارات کافی هستیم و امیدواریم حمایت های لازم صورت پذیرد و باید اعتبارات آبخیزداری و آبخورداری بیش از پیش افزایش یابد.

مهندس جلالی معاون وزیر جهادکشاورزی و رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور نیز در این گردهمایی اظهارداشت: حدود یک میلیون هکتار از تالاب های کشور خشک و تبدیل به کانون های گردوغبار شده است.

وی با بیان اینکه سرانه ی جهانی مرتع حدودا ۷ برابر سرانه ی مرتع در ایران است، گفت: باید بتوانیم به گونه ای مدیریت کنیم که پایداری مراتع و پایداری تولید را داشته باشیم.

رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور اضافه کرد: راهی جز حفظ و احیای مراتع نداریم و هر زمان که کاری را به مردم واگذار کرده ایم به نتیجه ی مطلوب رسیده ایم و باید حفاظت از ۱۸ میلیون هکتار مراتع را به مردم واگذار کنیم.

 گفتنی است در این گردهمایی  لوح تقدیر به همراه کارت همیار طبیعت و لباس یگان حفاظت به پاس تلاشها و اهتمام ویژه استاندار اصفهان در تدوین و اجرای طرح جامع مقابله با گرد و غبار به ایشان اهداء گردید.

 

نظر شما