در پاسخ به انتشارخبری در سطح فضای مجازی:

جوابیه معاونت میراث فرهنگی لرستان در پاسخ به خبر "نم زدگی "دیوار قلعه فلک الافلاک

۱۳۹۶/۰۱/۱۰ - ۱۰:۳۹:۱۱
کد خبر: ۵۳۸۴۴۱
جوابیه معاونت میراث فرهنگی لرستان در پاسخ به خبر نم زدگی دیوار قلعه فلک الافلاک
روز گذشته خبری مبنی بر نم زدگی دیوار قلعه فلک الافلاک در فضای مجازی منتشر شد که باعث تشویش اذهان عمومی گردید.

خبرگزاری برنالرستان-گروه گردشگری: روز گذشته خبری مبنی بر نم زدگی دیوار قلعه فلک الافلاک در فضای مجازی منتشر شد که باعث تشویش اذهان عمومی گردید.

لذا جوابیه معاونت میراث فرهنگی استان لرستان آقای اسدی این در خصوص جهت تنویر افکار عمومی عیناً منتشر می شود.

«اصولا همه بناهای تاریخی به لحاظ به کارگیری مصالح سنتی دارای خاک رس و هیدروفیلی و عدم رعایت کامل اصول فنی و تکنولوژی ساخت بر بقایا و آوارهای گذشته مبتنی بر تجربه، همواره با رطوبت همراه هستند و در خصوص قلعه نیز وجود دارد و در این بین در سنوات گذشته اقداماتی از قبیل احیا، و احداث کانال های ناه کش و استفاده از باکس های بتنی در حیاط دوم تا حدود زیادی رطوبت آن بخش بسیار کم شده است و این روش که به دنبال استحکام بخشی جهت حیاط اول هم در دستور کار قرار دارد و اثر نم که در تصویر دیده می شود بر اثر بارندگی های شدید اخیر بوده که در این فصل طبیعی است و نوسان فصلی داشته که حاصل رطوبت بالارونده مویینگی است .

این قبیل بناها به مانند یک انسان مریض بوده که همواره دچار آسیب و رطوبت که نیازمند رسیدگی اند که مدام حسب اعتبار درمان و مرمت می شوند.

رطوبت های بالارونده و پایین رونده بعلت اینکه بناهای تاریخی به طور مدام و طبیعی مصالح آنها در معرض فرسایش و در زوالند و بر اثر عوامل طبیعی و زمین لرزه ای و رانشی تشدید میشوند و با یک سری اقدامات از قبیل ادامه اجرای طرح استحکام بخشی و مرمت های اضطراری کند و کنترل میشوند و قلعه هم که به لحاظ توپو گرافی و موفقیت خاص در معرض آسیب بیشتری است .

در سال گذشته سبک سازی فضای پشت بام ضلع شمالی حیاط اول و مرمت های اضطراری آن بعمل آمده و در سال جاری نیز ادامه استحکام بخشی و مرمت های مورد نیاز و اجرای بخشی از فضای سبز تپه قلعه در دستور کار قرار دارد».

اسدی- معاونت میراث فرهنگی استان لرستان

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز