معاون بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس لرستان:

تدوین دانش‌نامه دفاع مقدس/لزوم فراخوان سوژه‌یابی دفاع مقدس توسط رسانه ها

۱۳۹۶/۰۱/۱۹ - ۱۳:۵۳:۴۰
کد خبر: ۵۴۱۵۸۰
تدوین دانش‌نامه دفاع مقدس/لزوم فراخوان سوژه‌یابی دفاع مقدس توسط رسانه ها
معاون بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس لرستان با تأکید بر ضرورت تدوین دانش‌نامه دفاع مقدس لرستان، گفت: تدوین این دانش‌نامه نیازمند حمایت مادی و معنوی و همکاری دستگاه‌های فرهنگی است

به گزارش خبرگزاری برناازلرستان؛شکرالله کهزادی، معاون پژوهشی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان لرستان، با اشاره به این‌که در حوزه چاپ تاریخ شفاهی دفاع مقدس نیز طی سال 95 چهار کتاب مربوط به فرماندهان ارتش که در دوران جنگ اثرگذار بوده‌اند برای چاپ ارسال شده‌اند، که اوایل سال 96 از زیر چاپ خارج می‌شوند، اظهار کرد: یکی‌از آن‌ها کتاب‌ تاریخ شفاهی امیر سرتیپ دوم علی عبدی بسطامی است، کتاب سرهنگ نوری تقی‌زاده که از فرماندهان ارتش هستند، کتاب نخستین سرباز برادر پاسدار مشهودی و کتاب اقلیم حماسه‌ها مربوط به سرهنگ بازنشسته احمد مدهونی است.

وی با اشاره به چاپ کتاب کارنامه دفاعی لشکر 84 لرستان، عنوان کرد: این کتاب در دو جلد برای چاپ حاضر شده و در آن به نقش رزمندگان لشکر 84 در هشت سال دفاع مقدس پرداخته شده است، که در این راستا بیش‌از 100 نفر از فرماندهان لشکر 84 برای تهیه محتوای این کتاب مصاحبه کرده‌اند و صحبت‌های آن‌ها پیاده و تدوین شده است.

کهزادی ادامه داد: در پژوهش‌های مربوط به انقلاب اسلامی نیز در زمینه نقش علما و مردم لرستان در انقلاب اسلامی کار می‌کنیم که بخشی از کار انجام شده و بخش دیگری در حال جمع‌آوری و تدوین است که همراه با این کتاب‌ها اسناد صوتی، تصویری و مکتوب مربوط به آن‌ها نیز جمع‌آوری شده است.

معاون پژوهشی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان لرستان تصریح کرد: در رابطه با یگان‌های ارتش نیز در رابطه با نقش یگان‌های 411 مهندسی و باباعباس کار شده که 70 درصد کار این کتاب‌ها انجام شد و به این دلیل که به پژوهش و تحقیقات زیاد نیاز است، کار این کتاب‌ها همچنان ادامه دارد.

وی تصریح کرد: در موارد بمباران‌ها نیز اسنادی جمع‌آوری شده و کتاب آن به کمک کسانی‌که بیشترین نقش را در خنثی‌سازی بمب‌ها در آن زمان داشتند، در حال نگارش است، که حدود 70 درصد از کار این کتاب نیز پیش رفته و در حال مستندسازی هستیم.

کهزادی عنوان کرد: توسط معاونت ادبیات بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس نیز کتاب‌های زیادی در موضوع‌های مختلف در حال چاپ است، و برخی از کتب در حال تجدید چاپ هستند و برخی اولین چاپ بوده و برخی دیگر نیز برای چاپ حمایت شده‌اند.

معاون پژوهشی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان لرستان تأکید کرد: می‌توان گفت بزرگ‌ترین دلیل و هدف از نگارش این کتاب‌ها تدوین دانش‌نامه دفاع مقدس است، چون دانش‌نامه دفاع مقدس کار یک مجموعه و سازمان نیست، ممکن است که یک سازمان دبیری آن‌را برعهده داشته باشد اما از استاندار و معاونت‌های استاندار و تمام نهادهای اجرایی و نهادهای علمی، فرهنگی و هنری باید به کمک آمده و مداخل مهم دفاع مقدسی استان را که فراوان است و کار یک مجموعه خاص نیست را مدخل‌یابی کرده و حمایت مالی و اعتباری داشته باشند تا بتوانیم این دانش‌نامه را که نقش مردم استان لرستان را در دفاع مقدس بیان کرده و در اختیار پژوهشگران و محققان و نسل‌های آینده قرار می‌دهد، با نهایت کیفیت و کمیت ارائه دهیم.

وی تصریح کرد: هرچه حضور مسئولان فرهنگی، نظامی استان در زمینه تهیه و تدوین دانشنامه دفاع مقدس قوی باشد، می‌توانیم یک کارنامه قابل قبول را برای آیندگان ارائه دهیم.

کهزادی با اشاه به این‌که با توجه به تکثر یگان‌های نظامی و حجم وسیع رزمندگان و شهدا، آزادگان و ایثارگران استان لرستان و آسیب‌های مادی، معنوی و انسانی استان در هشت سال دفاع مقدس، می‌طلبد که دانشنامه‌ای درخور تحسین تدوین کرده و به مردم ارائه دهیم، ادامه داد: مرکز فرهنگی دفاع مقدس ما در تپه شهدای گمنام قرار دارد، این ساختمان که بنا شود محتوا نیاز دارد.

معاون پژوهشی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس لرستان ادامه داد: از رسانه‌های استان انتظار می‌رود تحت‌عنوان سوژه‌یابی دفاع مقدس فراخوان داده و این سوژه‌ها را در اختیار اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس قرار دهند، این سوژه‌ها می‌تواند در رابطه با شخصیت‌ها، اماکن، موقعیت جغرافیایی، خاطرات رزمندگان در جبهه و پشت جبهه و در خانواده‌ها باشد.

وی تصریح کرد: در استان لرستان بیش‌از شش 6هزار شهید داریم که همه سوژه هستند اما خیلی از آن‌ها سوژه‌های تربیتی و تأثیرگذار هستند، ممکن است هزاران سوژه در این رابطه تهیه شود که پالایش شده و در یک کارگروه سوژه‌های ناب‌تر انتخاب شده و محتوای این مرکز فرهنگی را شکل می‌دهند.

کهزادی با اشاره به این‌که از همه دستگاه‌ها، اصناف و ادارات انتظار می‌رود که مانند بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، در حوزه دفاع مقدس کار کنند، اظهار کرد: دستگاه‌های اجرایی استان اگر می‌خواهند نقششان در دوران دفاع مقدس و دینی که به رزمندگان و ایثارگران مجموعه‌های خود دارند، پرداخت کنند، کاری کنند که عملکرد دوستان و مجموعه و ایثارگان استان دردفاع مقدس را تهیه و تدوین کنند که خروجی آن برای محتواسازی مرکز فرهنگی دفاع مقدس استفاده می‌شود.

معاون پژوهشی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس لرستان تأکید کرد: برخی از اسناد دفاع مقدس ما هنوز تحت‌عنوان آرشیو در دست رزمندگان و افراد است و در حال از بین رفتن هستند، که انتظار می‌رود اسناد به‌نوعی بازگردانده شده و ثبت و نگهداری شوند که برای آیندگان نیز از آن‌ها استفاده شود.

 

 

نظر شما