آیین کهن بیل‌گردانی نیم‌ور محلات برگزار شد

۱۳۹۶/۰۱/۲۶ - ۱۴:۲۴:۳۹
کد خبر: ۵۴۴۸۷۷
آیین کهن بیل‌گردانی نیم‌ور محلات برگزار شد
فرماندار شهرستان محلات گفت: ایران نقطه تلاقی دو تمدن بزرگ ایرانی و اسلامی است و این مقوله در جهان منحصر بفرد و متفاوت است.

به گزارش خبرگزاری برنا ؛ علی زینی وند در آیین کهن بیل‌گردانی نیم‌ور که قدمتی حدود دو هزار ساله دارد و روز گذشته با حضور مردم و مسئولین برگزار شد، ضمن ابراز خرسندی از برگزاری این آیین و زنده نگه‌داشتن آیین‌های کهن این مرز و بوم تصریح کرد: حفظ و نگهداری و پاسداشت فرهنگ‌ بومی عامل جلوگیری از بروز ناهنجاری‌هاست.

وی هویت ایرانی اسلامی را همراه با مولفه‌های بسیار دانست و افزود: وقتی از هویت ایرانی اسلامی نام می‌بریم صفاتی در ذهن متبادر می‌شود که می‌توان به یگانه‌پرستی و توحید که قبل از ورود اسلام هم در این سرزمین وجود داشته و با روح و جسم ایرانیان عجین بوده اشاره کرد.

فرماندار شهرستان محلات فرهنگ و تمدن، صداقت، شجاعت و استقلال‌طلبی و آزادی‌خواهی را از دیگر صفات ایرانیان برشمرد و افزود: این صفات نسل به نسل منتقل شده و در این کشور حفظ شده است.

زینی‌وند عنوان کرد: حفظ تمدن‌های کهن و زنده نگه‌داشتن آیین‌های بومی از عوامل بازدارنده فرهنگی در مقابله با ناهنجاری‌های روزافزون اجتماعی و تهدیدهای فضای مجازی است. باید در حفاظت از این عناصر فرهنگی دقت بیشتر کرد تا آیین‌های کهن حفظ و نگهداری و به نسل‌های بعد منتقل شود.

فرماندار شهرستان محلات ضمن تبیین زوایای پیدا و پنهان این آیین گفت: این بیل‌های به هم متصل شده نماد جوانمردی و شجاعت ایرانیان است. این مراسم تنها یادآور غبارروبی از یک کانال نیست بلکه غبارروبی و زدودن زواید از ذهن و روح است.

وی ادامه داد: مقوله دیگر در این آیین اتحاد و برادری است که همه با اتحاد جمع شده و با یک تعاون که در فرهنگ  ایرانی و اسلامی ریشه دارد کاری بزرگ و سترگ را انجام دهند و در پایان این آیین نیز شکرگزاری است که ریشه در باور ایرانیان دارد.

زینی‌وند به حفظ هویت اسلامی ایرانی تاکید و با اشاره به انتخابات پیش رو تاکید کرد: باید فردی اصلح را انتخاب کنیم نه فردی که مانند دوره‌ای در گذشته با سخنانش و رفتارش هویت اصیل ما را با خدشه مواجه کند و سخنی گفته نشود که در دنیا با روحیات یک ایرانی مسلمان سنخیت نداشته باشد.

وی تاکید کرد: ایرانیان در هر جایی که سخن به زبان رانده‌اند اعتدال را اشاعه داده و از افراط و تفریط بیزاری جسته‌اند واین امر نماد هویت اصیل ماست .

لازم بذکر است آیین بیل‌گردانی نیم‌ور نزدیک به دو هزار سال قدمت دارد. این آیین نمادین برای تشکر از آناهیتا الهه آب انجام می شده و از زمان زرتشتیان باقی‌مانده است. این آیین هم ریشه در فرهنگ آب و آبیاری دارد و هم در قدیم نمادی برای نشان‌دادن زور و پهلوانی به دشمنان بوده ‌است. مردم نیم‌ور عقیده دارند این بازی آیینی، به برکت و فراوانی آب کمک می‌کند .

این جشن ارتباط تنگاتنگی با کشاورزی و زمان آبیاری مزارع این منطقه حاصلخیز دارد و نشانه‌ای از ستیز انسان با طبیعت محسوب می‌شود. زمان این جشن در آغاز فصل زراعت بهاره بوده و گروهی از مردان کشاورز در این آیین جهت لایروبی شاجوب یا نهر بزرگ نیم‌ور اقدام می‌کنند.

عملیات لایروبی تا یک‌ماه به طول می‌انجامد و هنگامی که آب نهر به نخستین انشعاب خود که در زبان محلی وارگو نامیده می‌شود می‌رسد، مردم منطقه جشنی سنتی که یادگار سنت‌های پهلوانی است، برگزار می‌کنند. این مراسم که بیل‌گردانی نام دارد، در میدان اصلی نیم‌ور انجام می‌شود که از سال ۸۹ به عنوان میراث معنوی کشور به ثبت رسیده است.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز