وزیراقتصاد ودارایی :

بالاترین رشد اقتصادی در تمام منطقه / پیش بینی رشد ۸ درصدی اقتصاد در برنامه ششم/ اصلاحات نظام مالیاتی در راه است

۱۳۹۶/۰۱/۳۱ - ۱۴:۲۹:۲۳
کد خبر: ۵۴۷۲۵۶
بالاترین رشد اقتصادی در تمام منطقه / پیش بینی رشد ۸ درصدی اقتصاد  در برنامه ششم/ اصلاحات نظام مالیاتی در راه است
علی طیب نیا گفت: علی رغم تحریم های گسترده تورم را مهار کردیم و اقتصاد ایران را به رشد اقتصادی مثبت رساندیم.

به گزارش خبرگزاری برناازلرستان ؛وزیر اقتصادودارایی صبح امروز در همایش بین المللی فرصت های سرمایه گذاری استان لرستان  گفت: اصلاحات نظام مالیاتی در راه است و اثرات آن را اهالی اقتصاد به وضوح خواهند دید‌ .

علی طیب نیا با بیان این مطلب افزود:در آینده اقتصاد بودجه دولت از طریق اخذ مالیات تامین می شود.

وی تاکید کرد:من به دنبال افزایش بی رویه مالیات نیستم و باورم این است مالیات ها عموما مضر هستند اما در عین حال کم زیان ترین شیوه تامین مالی دولت هستند .

طیب نیا بیان داشت:کاهش وابستگی به نفت را باید به فال نیک بگیریم اما مالیاتی که با یک سیستم نوین گرفته شود و مالیاتی که عادلانه باشد و کمترین هزینه را بر فعالان تحمیل کند و در شیوه های خود اصلاحات لازم را انجام بدهد.

طیب نیا اضافه کرد:در یک مرحله جدی در اصلاح نظام مالیاتی کشور هستیم؛اصلاحاتی که در آینده آثار آن را خواهید دید و مبتنی بر اطلاعات و بر اساس فناوری نوین گرفته می شود.

وی خاطر نشان ساخت:توانسته ایم سهم نفت در بودجه را به شدت کاهش داده و دو سال است تراز تجاری غیرنفتی کشور مثبت شده و توانسته ایم از طریق صادرات غیرنفتی نیاز مالی خود را برای واردات کشور تامین کنیم.

طیب نیا همچنین تصریح کرد: امروز قدم های موثری در حوزه ثبات اقتصادی برداشته ایم آنچنان که در سال ۹۱ و ۹۲ درآمد ملی ما ۲۰ درصد کاهش یافت و به دنبال آن ۵ سال نتوانستیم روی روند رشد حرکت کنیم.

وزیراقتصاد ودارایی گفت: ایران اسلامی امروز در زمره ی کشورهای برتر در علوم و فنون قرار دارد و این رشد عدالت محور است.

وی تصریح کرد: متکی بودن به اقتصاد نفتی رشد منبع محور را به همراه داشته که در سیاستهای اقتصاد مقاومتی کاهش محوریت اقتصاد نفتی از اولویتها با تکیه بر اقتصاد مردمی است.

طیب نیا یادآورشد:نفت سرمایه است نه درآمد لذا  نباید سرمایه را فروخت و صرف هزینه های کشور کرد.

وی با بیان اینکه وقتی تولید رونق بگیرد سهم کشور از نفت هم منطقی خواهد بودگفت: رسیدن به رشد پایدار با سرمایه گذاری حاصل می شود.

طیب نیا خاطر نشان کرد: سرمایه گذاری امکان جذب دانش فنی را فراهم می کند وایجاد فضای مناسب برای سرمایه گذاری از راهبردهای اساسی دولت است.

وی با بیان اینکه برای سرمایه گذاری نیاز به فضایی با ثبات ،  علمی ،  امن و آرام و به دور از نوسانات و هیجانات اقتصادی داریم عنوان کرد: علیرغم تحمیل گسترده ترین تحریم ها و کاهش شدید قیمت نفت ؛ با حمایت مردم از تورم دو رقمی به تورم تک رقمی رسیده ایم.

طیب نیا بیان داشت:وقتی تحریم ها تحمیل شد ؛ فکر می کردند  اقتصاد کشور از پا بیفتد و تولید در هم شکسته شود اما خوشبختانه به فضل خدا  توانستیم با حمایت مردم رشد اقتصادی را فزاینده کرده و رشد اقتصادی ۱۱/۶ درصدی را تجربه کنیم.

وی گفت: به عنوان یک معلم دانشگاه عرض می کنم شما هیچ مقطعی از تاریخ کشور را پیدا نمی کنید که قیمت نفت کاهش پیدا کرده باشد و تورم بیشتر نشده باشد.

طیب نیا اظهارداشت:با افتخار می گویم امروز با کاهش وابستگی به  نفت با وجود آمدن قیمت نفت به کمترین قیمت ممکن تورم افزایش نداشته و حتی کاهش داشته است.

وی بیان کرد: ما توانسته ایم از طریق صادرات غیر نفتی نیاز مالی خودمان را برای واردات تامین کنیم و بر آنیم که سرمایه فروش نفت را در صندوق ذخیره کشور نگه داریم نه آن را صرفا هزینه کنیم‌.

طیب نیا  تاکید کرد: اگر چه تعهدات مذاکرات هسته ای به کندی در حال اجرا شدن بوده، اما به نظر می رسد تعهدات در یک مسیر مثبت در حال حرکت است.

وزیر اقتصاد ودارایی دربخش دیگری از سخنان خود در خصوص بحث اقتصاد مقاومتی گفت:سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی بر مبنای درک و شناخت عمیقی از مشکلات چالش ها و آسیب های اقتصاد ایران طراحی شده است و هدف آن  اصلاحات ساختاری  و دستیابی به رشد اقتصادی متمرکز و پایدار است.

طیب نیا تصریح کرد:اقتصاد مقاومتی یک اقتصاد بسته نیست و سعی می کند از فرصت های موجود در عرصه بین الملل بیشترین بهره را برای رفاه بیشتر مردم بهره برداری کند.

وی افزود:در سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی دست یابی به رشد اقتصادی مستمر و پایدار به عنوان اولویت راهبردی برای نظام ایران انتخاب شده است.

 طیب نیا بیان داشت: اقتصاد مقاومتی سعی دارد از فرصت های موجود در راستای  تعاملات خارجی برای تولید بهتر و بهره ور تر استفاده کند.

وی عنوان کرد:برخورداری از درآمدهای سرشار نفتی و وابستگی به این درآمدها شکل گیری یک اقتصاد دولتی بر مبنای درآمدهای نفتی و تزریق آن در بودجه، به اقتصادی انجامیده که نتیجه آن رشد منبع محور نه بهره وری محور بوده است.

طیب نیاگفت: سرمایه گذاری و ایجاد فضای مناسب برای سرمایه گذاری جزو اولویت های راهبردی است که دولت دنبال می کند و تمام تلاش ما طی سال های گذشته و در برنامه ششم این خواهد بود که پیش نیازها و لوازم سرمایه گذاری مولد را فراهم کنیم .

وی با بیان اینکه امروز از تورم دو رقمی به تورم تک رقمی رسیدیم یادآورشد:بسیارند کشورهای جهان، که تورم تک رقمی دارند و داشتن تورم تک رقمی فی نفسه اهمیت چندانی ندارد اما اهمیت موضوع وقتی فهمیده می شود که به یاد بیاوریم پیشینه مزمن تورم در اقتصاد و شرایط ویژه ای که در سال های اخیر داشته ایم.

طیب نیاگفت: تا امروز بیش از۵۰ میلیارد دلار توافق نامه برای تامین مالی خارجی با کشورها و موسسات مالی بزرگ امضا کرده ایم .

وی اضافه کرد:همچنین قراردادهای تامین مالی عموما بسته شده و در حال مذاکره در خصوص قراردادهای تجاری هستیم و هم اکنون نیز در آستانه امضا قراردادهای تجاری با کشورهای بزرگ اروپایی و آسیاس جنوب شرقی هستیم.

طیب نیا گفت: علی رغم تحریم های گسترده تورم را مهار کردیم و اقتصاد ایران را به رشد اقتصادی مثبت رساندیم.

وی بیان داشت: ما اگر به تورم پرداختیم و روی ثبات اقتصاد هدف گذاری کردیم به این دلیل بود که ثبات اقتصاد کلان را شرط لازم برای رشد اقتصادی می دانیم.

طیب نیا خاطر نشان کرد:دولت هرگز از مقوله رشد غافل نبود و اقتصاد سال ۹۱  که با رشد منفی ۶.۸ مواجه شده بود و با تکانه کاهش شدید قیمت نفت هم مواجه شد در ۹ ماهه اول سال ۹۵ رشد ۱۱.۶ درصدی را تجربه کرده و این نشان می دهد بالاترین رشد اقتصادی در تمام منطقه را داشته ایم.

وی یادآورشد: امروز علی رغم تداوم تحریم ها شاهد شدید ترین تکانه کاهش قیمت نفت هستیم، اما تورم کماکان نزولی و رشد اقتصادی افزایش یافته و سهم نفت از بودجه دولت کاهش یافت و کل درآمد کشور در سال ۹۵ از محل فروش نفت ۷۳ هزار میلیارد بود و درآمد امور مالیاتی ۱۱۳ هزار میلیارد بوده که ۵۰ درصد فزونی یافته است.

طیب نیا گفت:هدف رشد ۸ درصدی اقتصاد را در برنامه ششم پیش بینی و هدفگذاری کرده ایم وهمچنین این آمادگی را داریم که اگر ضعف هایی هست اصلاح کنیم.

وزیر اقتصاد و دارایی بااشاره به بحث مذاکرات هسته ای نیزتاکید کرد:باتوجه به  ایفای کامل تعهدات  به دنیا نشان دادیم ایران به هیچ وجه حق و قصدی برای بهره برداری از انرژی هسته ای جز مقاصد صلح آمیز ندارد.

علی طیب نیااظهارکرد:اگر چه این تعهدات به کندی در حال اجرا شدن است اما به نظر می رسد تعهدات در یک مسیر مثبت در حال حرکت است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز