عضو شورای علمی دانشنامه فرهنگ مردم :

غنای فرهنگی و ادبیات اصیل و ریشه دار لرستان/روح شاهنامه در وجود مردم لرستان

۱۳۹۶/۰۲/۰۲ - ۱۲:۱۱:۵۴
کد خبر: ۵۴۷۸۳۸
غنای فرهنگی و ادبیات اصیل و ریشه دار لرستان/روح شاهنامه در وجود مردم لرستان
دکتر محمد جعفری قنواتی گفت: هیچ موردی در ادبیات عامه وجود ندارد که در آن پند و اندرز به صورت مستقینم بیان شده باشد .

به گزارش خبرگزاری برنااز لرستان ؛ عضو شورای علمی دانشنامه فرهنگ مردم در مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی در دومین همایش فرهنگ و ادبیات بومی لرستان به بررسی ادبیات شفاهی عامه پرداخت و گفت :بر خلاف افسانه های سایر کشورها ، اخلاق در افسانه های ایرانی موج می زند و هیچ نکته خلاف موازین اخلاقی در فرهنگ و ادبیات بومی ایران وجود ندارد .

قنواتی در این همایش که در سالن اجتماعات پردیس فرهنگیان علامه طباطبایی خرم آباد برگزار شد ، به غنای فرهنگی و ادبیات اصیل و ریشه دار لرستان اشاره کرد و افزود : تکرار شدن یک مطلب در متل ها ی ایرانی و پند و اندرزهای غیر مستقیم افسانه ها و داستان های بومی هم حاوی نکات عمیق و دقیق تربیتی است که نیاکان ما با وجود نداشتن سواد و معلومات آکادمیک به خوبی به آن توجه کرده اند .

قنواتی در ادامه به بیان نقش لالایی ها ، قصه ها ومتل ها ، افسانه ها و ترانه ها بر شخصیت کودک پرداخت و افزود : لالایی ها ، شعرها و ترانه ها در مراحل مختلف زندگی کودک در تکوین شخصیت او و زبان آموزی و آشنایی با مفاهیم زندگی است .

وی به بیان اشعار و متل هایی در ادبیات عامه پرداخت و گفت : تکرار در این متل ها حاوی این نکته عمیق تربیتی است که تکرار و تمرین در تعلیم و تربیت اثری ماندگار و تاثیرگذار دارد .

وی به نقش چیستان ها در پرورش ذهن کودکان اشاره کرد و گفت : این چیستان ها ذهن کودکان را تقویت می کند و برای یافتن جواب مسئله ترغیب می کند .

قنواتی در قسمت دیگری از سخنان خود بر این نکته تاکید کرد که پرداختن به ادبیات و فرهنگ بومی به هیچ وجه به معنای تقابل با فرهنگ و ادبیات ملی نیست و پرداختن به ادبیات بومی مکمل ادبیات ملی و رسمی است .

وی در ادامه به شرح افسانه های بومی پرداخت و افزود : در افسانه های ایرانی نکته اخلاقی بسیار خوبی وجود دارد و آن نکته اخلاقی این است که عشق در این افسانه ها در نهایت به ازدواج منجر می شود و تشکیل خانواده رهاورد این عشق پاک و مقدس است . 

وی ادامه داد : نکته دقیق تر دیگری که در افسانه های ایرانی وجود دارد این است که تا زمان رسمیت پیدا کردن ازدواج بین عاشق و معشوق یا شمشیر و یا کتاب مقدس قرآن قرار می گیرد .

وی غیر مستقیم بودن پندهای موجود در افسانه های ایرانی را مشخصه دیگر آن عنوان کرد و افزود : هیچ موردی در ادبیات عامه ایرانی وجود ندارد که پند آن به صورت مستقیم بیان شده باشد . 

قنواتی در پایان سخنان خود گفت : افسانه سرایان بر این نکته مقید بودند که الزامات افسانه سرایی را رعایت کنند و از چارچوب فنی و تخصصی آن عبور نکنند .

وی به ذکر مصداقی در این خصوص پرداخت و اضافه کرد : نظامی در هفت پیکر وقتی پسرش محمد را پند می دهد متوجه می شود که به صورت مستقیم پند می دهدو آنجا خودش را نهیب می زند که باید الزامات افسانه سرایی را رعایت کند و مطابق آن عمل کند . 

قنواتی در پایان به غنای فرهنگی لرستان اشاره کرد و گفت : روح شاهنامه را می توان در وجود مردم لرستان به عینه مشاهده کرد و این نشان از محتوای عمیق فرهنگ و ادبیات بومی این دیار دارد .

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز