شهردار مشهد:

ریاست اجلاس شهرداران جهان اسلام برعهده ایران است

۱۳۹۶/۰۲/۰۲ - ۱۰:۲۹:۰۰
کد خبر: ۵۴۷۸۵۸
ریاست اجلاس شهرداران جهان اسلام برعهده ایران است
شهردار مشهد گفت: ریاست نخستین اجلاس شهرداران اسلام در مشهد برعهده ایران است.

به گزارش خبرگزاری برنا از مشهد، سید صولت مرتضوی عصر امروز در برنامه تلویزیونی «خونه خوبه» که از شبکه 3 سیمای جمهوری اسلامی ایران به صورت زنده پخش شد، اظهار کرد: کلانشهر مشهد مقدس از سوی سازمان فرهنگ اسلامی در سال 2017 میلادی به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام شناخته شد.

وی افزود: در ابتدای سال 2017، افتتاحیه آغاز رخداد مهم بین المللی پایتخت فرهنگی جهان اسلام با حضور شخصیت‌های ایرانی و بین المللی در مشهد برگزار شد و طبق برنامه‌ریزی های صورت گرفته، در طول سال جاری میلادی برنامه‌های متنوع دیگری هم در این راستا اجرا می‌شود.

شهردار مشهد با بیان اینکه برگزاری بخشی از برنامه‌های رویداد «مشهدارضا(ع)، پایتخت فرهنگی جهان اسلام» برعهده مدیریت شهری است، تصریح کرد: بخشی از برنامه‌های شهرداری در قالب رویداد پایتخت فرهنگی جهان اسلام، به صورت داخلی و بخشی از آنها هم به صورت بین المللی خواهد بود.

وی ابراز کرد: به همت همکاران بنده در مجموعه مدیریت شهری، اواخر سال گذشته شاهد برگزاری نشست جوانان عضو کنفرانس اسلامی در کلانشهر مشهد بودیم که در قالب این نشست جوانان مسلمان از 40 کشور جهان در پایتخت فرهنگی جهان اسلام حضور یافتند.

مرتضوی تصریح کرد: در نشست جوانان عضو کنفرانس اسلامی به ابعاد مختلف مدیریت کشورهای جهان اسلام و چالش‌های پیش رو پرداخته شد و خوشبختانه این اجلاس با تراز بسیار مطلوبی به پایان رسید.

وی با اشاره به صدور بیانیه در اختتامیه نشست جوانان عضو کنفرانس اسلامی خاطرنشان کرد: در این بیانیه، ضمن توجه به مباحث سیاسی، اقتصادی و فرهنگی کشورهای اسلامی، راهکارهای مناسبی برای اتحاد مسلمانان و مقابله با پدیده‌های شومی که استکبار برای جهان اسلام تدارک دیده است، ارائه شد.

بررسی فرصت‌ها و چالش‌های مدیریت شهری در اجلاس شهرداران جهان اسلام

شهردار مشهد در ادامه این برنامه تلویزیونی از برگزاری اجلاس شهرداران جهان اسلام در هفته آینده خبر داد و گفت: طبق مصوبه شورای عالی برنامه ریزی مشهد 2017 و شورای برنامه ریزی خراسان رضوی، این اجلاس پنجم و ششم اردیبهشت درمشهد برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه ریاست اجلاس شهرداران جهان اسلام برعهده ایران است، خاطرنشان کرد: این اجلاس اهدافی دارد که مهمترین آن بررسی فرصت‌ها و چالش‌های مدیریت شهری در شهرهای اسلامی است.

مرتضوی ادامه داد: شهر مقدس مشهد یکی از قطب‌های بزرگ گردشگری مذهبی بوده و ظرفیت مناسبی برای پذیرش زائران از نقاط مختلف جهان دارد لذا در این خصوص هم در اجلاس شهرداران جهان اسلام بحث و بررسی خواهد شد.

وی اقتصاد شهری و حصول درآمدهای پایدار را از دیگر محورهای نخستین اجلاس شهرداران جهان اسلام برشمرد و گفت: امیدواریم برگزاری این اجلاس بین المللی برکات فراوانی برای کشورمان و کلانشهر مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام داشته باشد.

شهردار مشهد در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع اقتصاد شهری پرداخت و با بیان اینکه متاسفانه برای شهرداری‌ها درآمد پایدار ایجاد نشده است، ابراز کرد: از حضور زائران در کلانشهر مشهد، به صورت مستقیم درآمدی برای شهرداری حاصل نمی‌شود اما ممکن است درآمد اندکی به صورت غیرمستقیم به مدیریت شهری برسد.

درآمدهای غیرمستقیم حضور زائران در مشهد، بسیار اندک است

وی اضافه کرد: در مقابل هزینه‌های مدیریت شهری مشهد در بخش‌های مختلف خدماتی، فرهنگی و عمرانی، درآمدهای غیرمستقیم حاصل از حضور زائران در این کلانشهر، بسیار اندک است.

مرتضوی با بیان اینکه مراکز تفریحی شهر مشهد به صورت رایگان در اختیار زائران قرار دارد و درآمدی از این محل کسب نمی‌شود، گفت: انجام امور خدماتی نظیر رفت و روب، جمع آوری زباله‌ها، مدیریت حمل و نقل عمومی و آتش نشانی در کلانشهر مشهد روزانه 3.5 میلیارد تومان هزینه در بر دارد.

وی گفت: کسب درآمد پایدار برای شهرداری‌ها یک ضرورت است که باید در این راستا برنامه ریزی‌های لازم انجام گرفته و شیوه‌های تحقق این مهم مورد بررسی قرار گیرد.

شهردار مشهد با ارائه گزارشی در خصوص اقدامات مدیریت شهری در ایام نوروز امسال خاطرنشان کرد: هر زمان که ادارات و نهادها تعطیل هستند، کار ما در کلانشهر مشهد برای خدمات رسانی به زائران و مجاوران بارگاه منور رضوی آغاز می‌شود.

وی گفت: به منظور استقبال از بهار و خدمت رسانی به زائران حضرت رضا(ع)، همکاران ما در بخش‌های مختلف شهرداری مشهد از 25 اسفند تا 16 فروردین سال جاری بسیج شدند.

مرتضوی با اشاره به سفر بیش از 7 میلیون زائر به مشهد در ایام نوروز سال جاری ابراز کرد: به طور میانگین روزانه 1800 تن زباله از سطح شهر مشهد جمع آوری می‌شود اما در ایام نوروز با ورود حجم گسترده زائران، این رقم به 3400 تن افزایش یافت.

وی ادامه داد: بسیاری از عزیزانی که با ما ارتباط دارند و نوروز امسال به مشهد سفر کرده بودند، از فعالیت‌های همکاران ما در مجموعه مدیریت شهری در راستای استقبال از بهار، تقدیر می‌کردند.

بهره برداری از خط 3 قطارشهری مشهد طی 3 سال آینده

شهردار مشهد در ادامه این برنامه، یکی از مشکلات زائران را حمل و نقل عنوان کرد و گفت: در حوزه حمل و نقل عمومی، برای احداث خطوط قطارشهری و تسهیل شرایط جابجایی زائران در سطح شهر اقدامات بسیار گسترده‌ای انجام گرفته است.

وی ادامه داد: در این دوره مدیریت شهری علاوه بر رسیدگی به مباحث روبنایی همچون زیبایی و نشاط شهر مشهد، به زیرساخت‌های توسعه شهری هم توجه ویژه‌ای شده است، بر این اساس در این کلانشهر 4 خط قطارشهری تعریف شده که خط اول آن به بهره برداری رسیده است.

مرتضوی ادامه داد: فاز اول خط 2 قطارشهری دهه فجر سال گذشته به بهره برداری رسید و امیدواریم با اقدامات انجام گرفته، فازهای بعدی خط دو هم در آینده‌ای نزدیک به اتمام رسیده و مورد بهره برداری قرار گیرد.

وی گفت: خط 3 قطارشهری مشهد هم پیشرفت هایی خوبی داشته است و امیدواریم تا 3 سال آینده بهره برداری از آن آغاز شود، هدف گذاری ما آن است که حدود یک میلبیون و 500 هزار نفر از طریق خطوط قطارشهری جابجا شوند.

شهردار مشهد خاطرنشان کرد: جابجایی یک و نیم میلیون نفر توسط خطوط قطارشهری، معادل 3 هزار دستگاه اتوبوس و 15 هزار دستگاه تاکسی است لذا باید با ایجاد زیرساخت‌ها، قطارشهری مشهد را به ظرفیت نهایی برسانیم.

وی افزود: از مجموع 6 میلیون سفری که روزانه در سطح شهر مشهد انجام می گیرد، 51 درصد سهم حمل و نقل عمومی است که البته با توسعه زیرساخت های حمل و نقلی، این رقم در آینده افزایش می‌یابد.

شهرک «مشهد دوست‌داشتنی»، نمادی از شهر قدیم مشهد

مرتضوی به برگزاری شهرک تاریخی «مشهد دوست‌داشتنی» هم اشاره کرد و در این رابطه گفت: در معاونت فرهنگی شهرداری مشهد ابتکار و خلاقیت جالبی به کار گرفته شده و آن بازگشت مردم به سبک زندگی مناسب در دوران گذشته بوده است.

وی ادامه داد: در قالب شهرک «مشهد دوست‌داشتنی»، نمادی از شهر قدیم مشهد به سبک بسیار زیبا طراحی و مهندسی شده و در محوطه ای بسیار بزرگ به وسعت 60 هزار متر در معرض بازدید عموم قرار گرفته است.

شهردار مشهد همچنین از زائران بارگاه منور رضوی که از اقصی نقاط ایران اسلامی به مشهد سفر می کنند، دعوت کرد که از شهرک تاریخی «مشهد دوست‌داشتنی» هم بازدید داشته باشند. 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز