امروز رخ داد؛

تاکید استاندار آذربایجان غربی بر مرمت و بازسازی پل های آسیب دیده محمدیار

۱۳۹۶/۰۲/۰۴ - ۰۸:۳۰:۱۲
کد خبر: ۵۴۸۷۴۹
تاکید استاندار آذربایجان غربی بر مرمت و بازسازی پل های آسیب دیده محمدیار
استاندار آذربایجان غربی با اشاره به اهمیت ایمن سازی پل های محمدیار نقده در پیشگیری از خسارت سیل های احتمالی در آینده گفت: لازم نیست پل های این شهر را تخریب و با هزینه های نجومی برای احداث آنها اقدام شود؛ کافی است مشکلات اساسی پل های موجود را با اهتمام نهادهای مرتبط حل کنیم.

به گزارش برنا آذربایجان غربی، قربانعلی سعادت شامگاه یکشنبه در جلسه بررسی خسارت های وارد شده بر شهرهای سیل زده آذربایجان غربی که با حضور رئیس سازمان مدیریت بحران کشور و رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در محل فرودگاه ارومیه برگزار شد، افزود: می توان با افزایش دهنه پل ها در سریع ترین زمان ممکن به ایمن سازی آنها اقدام کرد.

وی بیان کرد: لایروبی رودخانه گدار در اشنویه در 2 سال گذشته انجام شده اما پارسال به علت محدودیت در بودجه به صورت کامل انجام نشد که امیدواریم امسال در فصل کاری این کار را به سرانجام برسانیم.

وی اضافه کرد: آبخیزداری در اشنویه در طول سال گذشته به خوبی انجام شده بود که این اقدام در کاهش آسیب ها در این شهرستان نقش بسزایی داشت.

استاندار آذربایجان غربی با اشاره به اینکه این استان با برخورداری از شرایط خاص جغرافیایی حوادث متعددی را در طول سال متحمل می شود، گفت: در شهرستان های شاهین دژ، میاندوآب و بوکان نیز احتمال سرریز شدن آب از پشت سدها وجود داشت که با مدیریت آنها توانستیم از وقوع بحران جلوگیری کنیم.

سعادت افزود: به این علت که سد شهید کاظمی بوکان را افزایش ارتفاع داده و لایروبی های لازم در آن را انجام داده بودیم در مناطق اطراف این سد، خطر سیلاب رفع شد.

وی با اشاره به اینکه لایروبی کانال ها در مناطق سیل زده از برنامه های ستاد احیای دریاچه ارومیه است، ادامه داد: می توان بخشی از هزینه لایروبی کانال ها و رودخانه های این مناطق را از محل بودجه ستاد احیای دریاچه ارومیه تامین کرد.

وی با بیان اینکه سیل اخیر به 2 هزار و 100 واحد مسکونی آسیب زده است، گفت: این میزان شامل واحدهای مسکونی است که باید دوباره احداث یا مرمت شوند و این مرمت باید حداکثر در 6 ماه آینده انجام شود تا مردم به شرایط زندگی عادی خود برگردند.

وی با اشاره به اینکه مرمت پل های تخریب شده از چند روز پیش در استان آغاز شده است، گفت: امروز یک پل فلزی در هاشم آباد نصب شد و از فردا عبور و مرور از روی آن انجام می شود.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور نیز در این جلسه با اشاره به اینکه محمدیار شهر آسیب پذیری در برابر حوادث طبیعی است، گفت: مهندسی و لایروبی کانال ها و رودخانه ها، رسیدگی به فاضلاب شهری و جمع آوری آب های سطحی از مشکلات جدی این شهر است که باید در قالب یک پروژه بزرگ انجام شود.

علیرضا تابش افزود: بنا به نظر کارشناسی مسئولان شهری می توان فاضلاب شهری محمدیار را به نقده هدایت کرد.

وی با بیان اینکه کانال های آب محمدیار باید به سیفون های به روز تجهیز شود، اضافه کرد: سیفون های جدید باید در کانال هایی که دارای تقاطع هستند از نو ایجاد شود.

وی با اشاره به اینکه به منظور پیشگیری از آسبب های آتی شناسایی نقاط آسیب پذیر رودخانه از اهمیت ویژه ای برخوردار است، ادامه داد: دهانه پل ها نیز در مناطق تخریب شده باید برای زمان های بحرانی به صورت مهندسی و دقیق طراحی شود.

به گفته تابش در موارد اضطراری می توان جناحین پل ها را برداشت و لوله گذاری کرد تا آب در لحظه جاری شدن سیلاب از جناحین پایه های پل امکان عبور داشته باشد.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور با اشاره به اینکه برآوردهای احداث و تعمیر واحدهای مسکونی از بدو وقوع سیل انجام شده بود، گفت: از امروز عملیات بازسازی در 2 روستای بیشتر آسیب دیده بابارود و سردرود ارومیه همزمان با شهرستان های نقده و اشنویه آغاز شد.

تابش افزود: برای تامین اعتبار احداث و بازسازی واحدهای مسکونی هیچ مشکلی وجود ندارد و اولین قسط تسهیلات بلاعوض از ابتدای هفته آینده در اختیار صاحبان واحدها قرار می گیرد.

وی ادامه داد: در آواربرداری از ماشین آلات سنگین استفاده نشود و خود مردم با نیروی انسانی مصالح قابل استفاده را دسته بندی و دوباره استفاده کنند.

 

نظر شما