استاندار خراسان شمالی لباس کار و تولید بر تن کرد/ ۹۶؛ سال شکوفایی اقتصادی

۱۳۹۶/۰۲/۰۴ - ۱۳:۴۷:۱۰
کد خبر: ۵۴۸۹۶۸
استاندار خراسان شمالی لباس کار و تولید بر تن کرد/ ۹۶؛ سال شکوفایی اقتصادی
نشست صمیمی نمایندگان و افتخارآفرینان جامعه کارگری خراسان شمالی با مقام عالی دولت تدبیر و امید در این استان، خاطراتی به یاد ماندنی برای تمام حاضران برجا گذاشت؛ جایی که استاندار، با افتخار، خود را هم لباس کارگران دانست و با آنان عکس یادگاری گرفت و از تنها بانوی پاکبان کشور قدردانی نمود و خود نیز، لوح سپاس و یادگاری جامعه کارگری استان را دریافت کرد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا ، فرارسیدن هفته کار و کارگر فرصتی فراهم آورده بود تا نمایندگان و منتخبان جامعه بزرگ کارگران پرتلاشگر استان با مقام عالی دولت یازدهم در این خطه دیداری داشته باشند و دغدغه های خود را با وی در میان گذارند. آن ها البته از یاد نبرده بودند روزهای نه چندان دور سالیان گذشته را که با تورم افسار گسیخته، سفره های شان هر روز کوچک تر می شد و حتی دست اندازی غیرقانونی و بذل و بخشش اندوخته های خود در صندوق تأمین اجتماعی را شاهد بودند؛ به گونه ای یکی دو باری هم بدان روزها و آن اوضاع بحرانی اشاره داشتند.

مقام عالی دولت در استان که در این آیین ویژه، لباس کارگران را هدیه گرفت و به تن کرد، خاطرات روزهای سختکوشی خود در عرصه پرزحمت و شرافتمندانه کار و تولید را مرور کرد و با ذکر مقدمه ای موجز ولی موشکافانه گفت: امسال جزو معدود سال هایی بوده که افزایش حقوق و دستمزدها اندکی بیش از نرخ تورم رقم خورده است که قدرت خرید مردم را با رشد کمی نسبت به پارسال، حفظ می کند؛ هر چند که جبران مافات گذشته ها را نمی کند که با رشد 3 برابری نرخ ارزهای خارجی طی سال های پیش از روی کار آمدن دولت یازدهم، تولید دچار مشکل شد و قدرت خریدها کاهش قابل ملاحظه ای یافت.

محمدرضا صالحی با بیان این که دولت تدبیر و امید مشکل تورم را کنترل کرده است و اینک با رشد اقتصادی خوبی که شاهدش هستیم، در انتظار رونق تولید و غلبه کامل بر رکود بازار هستیم، تصریح کرد: با توجه به این موارد و تعاملات انجام گرفته با خارج، امسال در واقع سال شکوفایی اقتصادی کشور خواهد بود.

رئیس ستاد سرمایه گذاری و شورای برنامه ریزی خراسان شمالی در ادامه، با برشمردن رتبه های برتر کشوری این استان در شاخص هایی نظیر رشد اعتبارات جاری و عمرانی قانون بودجه سال 96، جذب صددرصدی اعتبارات سال 95 و نیز رتبه نخست کشور در صدور مجوزهای سرمایه گذاری خارجی خاطرنشان کرد: با تزریق اعتبار از منابع مختلف استانی، ملی و سفرهای رهبری و کاروان تدبیر و امید به استان، امروز تکمیل طرح های بزرگ زیربنایی و توسعه ای ازجمله بیمارستان های بزرگ بجنورد و شیروان، بخشی از باند دوم بزرگراه بجنورد به استان گلستان، طرح توسعه فرودگاه بین المللی و ورزشگاه 15هزار نفری مرکز استان را شاهد هستیم.

صالحی با اشاره به هدف گذاری انجام شده در کارگروه اشتغال استان برای ایجاد دست کم 10هزار شغل خالص در سال جاری، از کارگران به عنوان ستون فقرات تولید یاد کرد و نقش آنان در تحقق اهداف و شعار سال و تضمین استقلال کشور را بی بدیل خواند. وی با افزودن این که پیشرفت ما در سایه کار و تولید میسر خواهد بود، ضمن رد هرگونه تبعیض جنسیتی در جامعه، تأمین حقوق برابر زنان و مردان در تمام عرصه های اجتماع ازجمله در بخش حقوق و دستمزدها را مورد تأکید قرار داد.

حمایت از سرمایه گذاران برای ورود فناوری و منابع مالی موردنیاز حوزه تولید و اشتغال، دیگر نکته ای بود که استاندار بر آن انگشت تأکید نهاد و آن را لازمه افزایش درآمد سرانه این استان دانست.

استاندار با بیان این که تشکل های صنفی کارگری باید تقویت شوند، همدلی بخش دولتی و خصوصی را با اهمیت قلمداد کرد و افزود: کارگران و کارفرمایان نیز مکمل یکدیگرند و توسعه و تقویت تولید، منوط به وجود هر دوی آنهاست.

صالحی خطاب به مدیران دستگاه های ذی ربط نیز تصریح کرد که برای پیگیری دغدغه های مطرح کارگران حاضر در این نشست، در اسرع وقت برنامه هایی تدوین و اجرایی کنند.

استاندار خراسان شمالی در بخش پایانی سخنان خود، با خواندن قطعه شعری کوتاه، جایگاه مهم کار و مقام والای کارگر را در جامعه ستود؛ قطعه ای کوتاه با مطلع: "کار یعنی مایه پایندگی" که بدین جا ختم می شد: "فاش گویم با هزاران افتخار / کارگر هستم به شکر کردگار".

پیش از سخنان استاندار، حسن نوری مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گزارش مختصری از تلاش های انجام شده در این بخش و برنامه های در دست اجرا ارائه کرد. سپس نوبت به نمایندگان جامعه کارگری و کارفرمایی استان رسید تا دغدغه های خود را با عالی ترین مقام اجرایی استان در میان بگذارند.

رئیس شورای کارگری استان در این نشست، سیاست های اشتباه دولت گذشته ازجمله بیمه های تکلیفی و دست اندازی های مداوم را موجب سوق دادن سازمان تأمین اجتماعی به سوی ورشکستگی و ناتوانی در ارائه خدمات به صاحبان واقعی منایع آن دانست و با اشاره به کاهش نسبی دغدغه های معیشتی کارگران، از دولت یازدهم بابت افزایش دستمزدهای سالانه اندکی بیش از نرخ تورم قدردانی کرد. نماینده کارفرمایان استان نیز بر همگرایی کارگران و کارفرمایان برای نیل به توسعه تأکید داشت و لزوم توجه به بهره وری در واحدهای تولیدی به منظور کاهش هزینه ها و اجتناب از تعدیل اجباری نیروی کار را خواستار شد.

نماینده بانوان کارآفرین هم از دغدغه های این قشر گفت و لزوم حمایت های دوچندان از زنان شاغل سرپرست خانوار و امنیت شغلی آنان را یادآور شد. دیگر نماینده جامعه بانوان کارگر نیز همگان را به حمایت بیشتر و فراگیرتر از تولیدات داخلی فراخواند و نماینده ورزش کارگری استان هم از افتخارآفرینی های این قشر در سطح ملی و لزوم حمایت بیشتر از توسعه امکانات و فرصت های ورزش کارگران سخن گفت.

حسن ختام این برنامه، تجلیل از صغری خانی شهرآبادی، تنها بانوی پاکبان و نارنجی پوش کشور در شهرداری پیش قلعه، اهدای لوح یادبود و قدردانی جامعه کارگری و کارفرمایی استان به استاندار و عکس یادگاری آنان با مقام عالی دولت تدبیر و امید در استان بود.

 

 

 

نظر شما