وزیر جهادکشاورزی:

کشاورزی استان قزوین به سمت بهره وری و اقتصادی شدن حرکت می کند

۱۳۹۶/۰۲/۰۴ - ۱۷:۰۴:۴۰
کد خبر: ۵۴۹۱۲۵
کشاورزی استان قزوین به سمت بهره وری و اقتصادی شدن حرکت می کند
وزیر جهاد کشاورزی گفت: استان قزوین ظرفیت های بالایی در بخش کشاورزی دارد و در این بخش بهره ور است و به سمت اقتصادی شدن، تولید انبوه، استانداردها و معیارهای جهانی در حال حرکت است.

به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین، محمود حجتی وزیر جهادکشاورزی در نشست با کشاورزان و بهره برداران بخش کشاورزی استان قزوین در دور دوم سفر کاروان تدبیر و امید به استان با بیان این مطلب افزود: در دولت یازدهم، راهبری و مدیریت بخش کشاورزی در راستای نیل به کشاورزی اقتصادی و تولید انبوه بوده و در این مسیر مجموعه ای از سیاست ها،تدابیر و تمهیدات اتخاذ و از سوی دولت پشتیبانی های بی نظیری از آنها شده است.

وی اظهارکرد: در سه سال و نیم گذشته دولت تلاش کرده تا حضور خود را در فعالیت های میدانی تصدی گری به حداقل برساند و متقابلاٌ  در حوزه سیاست گذاری و برنامه ریزی های اصولی برای کشاورزی حضوری فعال و اثربخش داشته باشد.

حجتی تصریح کرد: کشاورزی کشور در حال گذر از مرحله کشاورزی سنتی و معیشتی به سمت کشاورزی اقتصادی و تولید انبوه است.

وزیر جهادکشاورزی با اشاره به اینکه در کشاورزی معیشتی، تامین نیازهای غذایی روزمره محوریت دارد ولی در کشاورزی اقتصادی و تولید انبوه نیازمند مجموعه ای از خدمات متنوع و گسترده هستیم گفت: باید در هم پیوندی نظام مند حوزه تولید با خدمات مورد نیاز پیش و پس از تولید به صورت زنجیره ای وابسته باشیم تا منافع اعضای زنجیره تامین شود.

حجتی خاطرنشان کرد: مازاد تولید محصولات کشاورزی حاصل کشاورزی تولید انبوه است و این مهم براساس راهبرد ارتقا بهره وری در واحد سطح به دست آمده است.

وی اظهارکرد: دولت یازدهم، حمایت ها و پشتیبانی های متنوع و گسترده ای را برای صادرات محصولات کشاورزی و حضور در بازارهای جهانی انجام داده که اعطای مشوق های صادراتی، اتخاذ سیاست های بازرگانی مناسب، تقویت دیپلماسی کشاورزی، امضای تفاهم نامه های بهداشتی گیاهی و دامی  و توافقات دو و چندجانبه برای صادرات محصولات کشاورزی از جمله این اقدامات حمایتی است.

حجتی بیان کرد: استان قزوین در طول تاریخ یک استان پیشرو در همه بخش ها بوده و  امروزه کشاورزان و باغداران قزوین در بخش های مختلف با توکل به خداوند متعال و عزم خوب تواسته اند در زمینه های مختلف افتخار آفرینی کنند.

وی تاکید کرد: با توجه به اهمیت اقتصاد مقاومتی، باید در بخش کشاورزی درون زا و برون نگر حرکت کرد تا بتوانیم شاهد رشد و توسعه بیشتر بخش کشاورزی و ارتقای اقتصاد کشور باشیم.

حجتی یاد آور شد: باید دوره گذار کشاورزی معیشتی به کشاورزی  اقتصادی را مبنای کار قرار دهیم تا بتوانیم در تولید، مصرف، عرضه و تقاضا موفق باشیم و دچار مشکل جدی نشویم.

وی بر لزوم اهمیت نگاه تولیدمحور در بخش کشاورزی از مزرعه تا سفره برای دستیابی به اقتصادی شدن کشاورزی تاکید  کرد.

حجتی گفت: استان قزوین پتانسیل و بستر مناسبی در زیر بخش های مختلف کشاورزی از جمله  گوشت قرمز، شیر و کشمش دارد که می تواند زمینه صادرات خوبی داشته باشد که از این اقدامات استقبال میکنیم و امیدواریم در عمل با حمایت دولت و تولیدکنندگان شرایط مناسبی برای صادرات بییشتر در این استان فراهم شود.

علی اکبر متقی فرد رئیس سازمان جهادکشاورزی استان قزوین نیز در این جلسه به پتانسیل و ظرفیت های مناسب دشت زرخیز قزوین اشاره کرد و گفت: استان قزوین با دارا بودن 1درصد از خاک کشور توانسته بیش از 4 درصد از محصولات کشاورزی را تولید کند.

متقی فرد افزود: در جریان دور دوم سفر کاروان تدبیر و امید به استان قزوین از 245 طرح  عمرانی – تولیدی  جهادکشاورزی بهره برداری  شد.

وی افزود: این طرح ها در زیر بخش آب و خاک، باغبانی، صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی و دام و طیور با اعتباری معادل هزار و 305میلیارد و 400میلیون ریال از محل منابع عمومی و تسهیلات بانکی و سرمایه گذاری بخش خصوصی اجرا شده است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان قزوین تصریح کرد: با بهره برداری از این  طرح ها برای هزار و 859 نفر بصورت مستقیم و غیر مستقیم  در استان شغل ایجاد می شود.

 به گفته وی در جریان این سفر  ا238 پروژه سامانه نوین آبیاری در سطح شش هزار هکتار از اراضی زراعی و باغی با اعتباری معادل 891میلیارد ریال و اشتغالزایی 1694نفر نیز افتتاح شد.

جهادکشاورزی2

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز