استقبال پرشور از آثار موضوعی امام حسین(ع) در موزه قرآن و نفایس آستان قدس رضوی

۱۳۹۶/۰۲/۱۰ - ۱۳:۱۵:۳۵
کد خبر: ۵۵۱۵۵۱
استقبال پرشور از آثار موضوعی امام حسین(ع) در موزه قرآن و نفایس آستان قدس رضوی
همزمان با میلاد خجسته سرور آزادگان؛ امام حسین(ع)، آثار نفیس گنجینه قرآن و نفایس و گنجینه هدایای مقام معظم رهبری موزه آستان قدس رضوی با محوریت موضوعی این امام بزرگوار، مورد توجه بازدیدکنندگان داخلی و خارجی قرار گرفت.

 مسئول موزه قرآن و نفایس آستان قدس رضوی بیان کرد: یکی از این آثار، جزوه‌ قرآنی ارزشمندی است با دست‌خط شریف منسوب به امام حسین(ع) که به خط کوفی بر روی هشت ورق در قطع جیبی و از جنس پوست نوشته شده و با جلدی مقوایی با رویه پارچه‌ای مجلد شده است.

محمدرضا ساقی با اشاره به اینکه در انتهای این نسخه نفیس، ترقیمه «کتبه حسین بن علی» به‌چشم می‌خورد، افزود: این اثر در سال 1386 اهدا شده و چندی است در گنجینه هدایای مقام معظم رهبری آستان قدس رضوی به نمایش گذاشته شده است.

وی ادامه داد: جزوه قرآنی بی‌بدیل دیگری نیز با دست‌خط مبارک منسوب به امام حسین(ع) در سالن گنجینه قرآن و نفایس این آستان مقدس در معرض دید زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی قرار دارد که به خط کوفی هفت سطری در 83 ورق از جنس پوست آهو در ابعاد 5/16 × 8/10 سانتی‌متر کتابت شده است.

ساقی با بیان اینکه این مصحف نفیس با آیه 72 سوره کهف «قال ألم أقل...» آغاز می‌‌شود و با آیه 135 سوره طه «و من اهتدی...» به پایان می‌‌رسد، گفت: در صفحه نخست این اثر، کتیبه مستطیل‌شکلی به ترنج زرین منقسم به چهار کتیبه متصل شده است که در درون هر کتیبه نیز شمسه‌هایی با نقش اسلیمی و نقاط الوان قابل رؤیت است.

وی تصریح کرد: سنگ مرمر حرم مطهر امام حسین(ع) مربوط به سال 1424 هجری قمری به همراه دو عدد تسبیح، یک تکه پارچه ساتن سبز رنگ، یک نگین و یک گردن‌آویز نیز در جعبه‌ای زیبا در گنجینه هدایای رهبر معظم انقلاب(مد ظله العالی) به نمایش درآمده که از طرف ستاد بازسازی عتبات، در سال 1395 اهدا شده است.

مسئول موزه قرآن و نفایس آستان قدس رضوی، دو قطعه کاشی هفت رنگ با کتیبه «یا باب‌الحوائج» را یکی دیگر از آثار ارزشمند گنجینه هدایای مقام معظم رهبری دانست و افزود: این دو قطعه کاشی، اهدایی تولیت حرم مطهر امام حسین(ع)، در سال 1380 است.

وی ابراز کرد: این دو قطعه کاشی در کنار هم نصب بوده و کتیبه آن درون یک ترنج که نیمی در یک کاشی و نیمی در کاشی دیگر قرار دارد، به خط ثلث و به رنگ سیاه بر روی زمینه سفید نقش بسته است.

ساقی گفت: تکه فرش قاب‌شده‌ای به ابعاد 54×44 سانتی‌متر، از دیگر آثار مرتبط با موضوع سرور آزادگان است که از طرف تولیت حرم امام حسین(ع) در سال 1373 اهدا شده است و در گنجینه هدایای مقام معظم رهبری چشم‌نوازی می‌کند.

وی اضافه کرد: این تابلو دارای قاب چوبی به رنگ طلایی است و در قسمت پایینی داخل قاب آن، کاغذی نصب شده که بر روی آن عبارت «هدیه العتبه الحسینیه المقدسه» قابل مشاهده است.

مسئول این موزه از پرچم گنبد مطهر امام حسین(ع) نیز به عنوان یکی دیگر از آثار این موزه نام برد و بیان کرد: در وسط این پرچم قرمزرنگ به ابعاد 205×206 سانتی‌متر، عبارت «وقف لقبه الحسین(ع)» با نخ سفید گلدوزی شده است. این اثر از سوی دولت عراق، توسط دکتر علیرضا مرندی در سال 1376 اهدا شده است.

وی خاطرنشان کرد: گنجینه قرآن و نفایس در طبقه اول و گنجینه هدایای مقام معظم رهبری در طبقه همکف ساختمان موزه قرآن و نفایس آستان قدس رضوی واقع در صحن کوثر حرم مطهر رضوی، در روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8 تا 12:30، پنج‌شنبه‌‌‌ها از ساعت 8 تا 11:30 و جمعه‌‌‌ها و ایام تعطیل از ساعت 8 تا 12، میزبان اهل هنر و معرفت است.

 

 

نظر شما