رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین:

۴ هزار هکتاراز باغات انگور شهرستان تاکستان داربستی شد

۱۳۹۶/۰۲/۱۰ - ۱۶:۲۳:۴۰
کد خبر: ۵۵۱۶۱۰
۴ هزار هکتاراز باغات  انگور  شهرستان تاکستان داربستی شد
رییس سازمان جهادکشاورزی استان قزوین گفت : از مجموع 25 هزار هکتار باغ انگور تاکستان 4 هزار هکتار به سیستم داربستی مجهز شده اند که باعث افزایش تولید این محصول شده است.

به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین، علی اکبر متقی فرد رییس سازمان جهادکشاورزی استان قزوین در گردهمایی سراسری مدیران باغبانی  وزارت جهادکشاورزی که با حضور محمد علی طهماسبی معاون باغبانی وزارت جهادکشاورزی، مدیران کل دفاتر معاونت باغبانی وزارت جهادکشاورزی، ابوالقاسم ورداسبی رئیس مرکز نوسازی و تحول اداری وزارت جهادکشاورزی در مجموعه باغستان قزوین برگزار شد با بیان این مطلب افزود: 4هزار هکتار از باغات انگور شهرستان تاکستان داربستی شد و داربستی کردن بقیه  25هزار هکتار باغات موجود در این شهرستان هم در دستور کار قرار دارد چراکه یکی از اهداف استراتژیک وزارت جهاد کشاورزی حمایت از فرایند بعد از تولید است.

وی  در ادامه به موقعیت باغبانی استان قزوین و باغات سنتی  شهرستان  قزوین اشاره کرد و یادآور شد: حدود 3هزار هکتار باغ سنتی باقدمت 1000 ساله شهر قزوین را محصور کرده که علاوه بر تولید محصولات باغی از قبیل بادام، پسته و انگور، زردآلو و قیصی مسائل آبخوان داری دشت قزوین را همراهی می کنند.

متقی فرد به طرح توسعه باغات در استان قزوین هم اشاره کرد و افزود: در زمینه توسعه باغات محصولاتی نظیر ذغال اخته، گیلاس، زیتون، سیب وقارچ درحال حاضر متقاضیان زیادی داریم که خواهان توسعه این حوزه ها هستند.

وی در ادامه یادآورشد:  استان قزوین با وجود 30 هزار هکتارباغ انگوربه عنوان یکی از قطب های مهم تولید این محصول درکشور مطرح است.

به گفته این مقام مسئول پیگیری طرح های ویژه شامل توسعه گلخانه ها، داربستی کردن باغ های انگور و توسعه باغات در اراضی شیب دار از اقدامات مربوط به حوزه باغداری در استان قزوین بوده است.

متقی فرد تصریح کرد: در سفر مهر ماه کاروان تدبیر وامید به استان قزوین توسعه گلخانه های استان در سطح 1000 هکتار تصویب شد که این طرح طی چند فاز اجرا خواهد شد.

 وی در ادامه افزود: در بحث آبیاری نوین نیز در حوزه باغات 20 هزار هکتار در سال 95 تصویب شد که قرار  است در سال 95-96 از طریق منابع بلاعوض اجرائی شود که 6هزار هکتار آن در هفته گذشته افتتاح شده و مابقی این میزان که 407 پروژه  تجمیع و فردی است در دست اجراست.

متقی فرد خاطرنشان کرد: آخرین اقدام در حوزه کشمش در استان قزوین با توجه به افت قیمت، خرید توافقی این محصول از نیمه اسفند ماه سال95 به منظور بازار سازی محصول کشمش در استان  بوده و براین اساس قیمت این محصول 15 تا 20 درصد افزایش یافته که منجربه افزایش صادرات شده است.

رییس سازمان جهادکشاورزی استان قزوین درپایان به طرح توسعه باغات در اراضی شیب دار اشاره کرد و گفت: توسعه باغات در اراضی شیب دار در حوزه زیتون، بادام و انار در دست اجراست که برای اجرای فاز اول 5000هکتار در اراضی شیب دار  در حال  تهیه و تامین نهال مناسب هستیم.

جهادکشاورزی11

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز