معاون باغبانی وزارت جهاد کشاورزی خبرداد؛

تولید ۲۲ میلیون تن محصولات باغی در کشور

۱۳۹۶/۰۲/۱۰ - ۱۶:۳۰:۱۵
کد خبر: ۵۵۱۶۱۵
تولید ۲۲ میلیون تن محصولات باغی در کشور
معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی از تولید 22 میلیون تن محصولات باغی در کشور در کنار محصولات گلخانه ای خبرداد.

به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین، محمد علی طهماسبی معاون باغبانی وزیر جهادکشاورزی در گردهمایی سراسری مدیران باغبانی  وزارت جهادکشاورزی که با حضور مدیران کل دفاتر معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی، ابوالقاسم ورداسبی رئیس مرکز نوسازی و تحول اداری وزارت جهاد کشاورزی، مهندس علی اکبر متقی فرد رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین و معاونین و مدیران این سازمان برگزار شد با اعلام این خبر گفت: در سال گذشته 20 میلیون تن محصولات باغی در کشور تولید شده که با تولیدات محصولات گلخانه ای این میزان به 22 میلیون تن رسیده است.

طهماسبی افزود: حفاظت از منابع آب، خاک، جنگل و مراتع و همچنین افزایش ضریب خوداتکایی محصولات اساسی کشاورزی وتوجه به محصولات صادراتی به ویژه محصولات باغبانی مهمترین برنامه های وزارت جهاد کشاورزی است.

وی اظهارکرد: در سال 92 تراز تجاری  منفی هشت و یک دهم(8/1-) میلیارد دلار بوده که درسال95 این میزان به منفی دو و شش دهم( 2/6-)میلیارد دلار رسیده که این موضوع نشان از افزایش تولیدات داخلی محصولات و کم شدن واردات و افزایش صادرات دارد.

طهماسبی به تولیدات بخش کشاورزی در کشور اشاره و بیان کرد: در سال 92 میزان تولید محصولات کشاورزی 97 میلیون تن بوده که در سال 95 این میزان به 118 میلیون تن رسیده که رشدی معادل 21.6 درصد داشته است.

معاون باغبانی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه این معاونت طرح های مهمی در راستای اقتصاد مقاومتی اجراکرده و دردست اقدام دارد گفت: طرح توسعه گلخانه ها یکی از طرح های مصوب در جهت اقتصاد مقاومتی است که صرفه جویی در مصرف آب، تولید محصولات کشاورزی در خارج از فصل و توسعه تولید محصولات در فضای بسته را به دنبال دارد.

طهماسبی اضافه کرد: در سال 95 بیش از یازده هزار و 420 هکتار از اراضی کشاورزی کشور به گلخانه ها اختصاص داشته که امیدواریم این میزان در سال جاری افزایش یابد.

وی به اهمیت کشت های نشایی در تولید محصولات کشاورزی اشاره و خاطرنشان کرد: کشت های نشایی در گلخانه ها یکی از محوری ترین فعالیت های بخش کشاورزی است که هم در بخش زراعی و باغبانی توجه ویژه ای باید به آن شود و هم متقاضیان توسعه اینگونه کشت ها باید از تسهیلات مناسب بهره مند شوند.

این مقام مسئول بر لزوم اهمیت رفع موانع و مشکلات متقاضیان برای ایجاد گلخانه و همچنین پرداخت تسهیلات برای توسعه وشتاب این طرح تاکیدکرد.

طهماسبی تصریح کرد: در برنامه ششم توسعه برای توسعه گلخانه ها تکلیف مشخص شده که 16 هزار و 160 هکتار از اراضی کشاورزی در سطح کشور اجرایی می شود که برش استانی آن تهیه و به سازمان جهاد کشاورزی استانهای سراسر کشور ابلاغ شده است.

طهماسبی اضافه کرد: کشت محصولات سبزی و صیفی در  محیط های باز به محیط های کنترل شده و بسته بایدانتقال یابند که این کار عزم جدی و همگانی را می طلبد که با اجرای این طرح می توان به صرفه جویی در استفاده از منابع آبی دست یافت .

این مقام مسئول افزود: در سال91 میزان سبزی و صیفی تولید شده در کشور 1میلیون و 440هزار تن بوده که این میزان در سال 95 به 1 میلیون و 870 هزار تن رسیده است بنابراین باید سلامت، کیفیت و همچنین صادرات در تولید اینگونه محصولات مدنظر قرار گیرد تا به رشد مناسبی برسیم.

وی تصریح کرد: تشکیل انجمن تولید کنندگان نشاء که تاکنون محقق نشده از برنامه های این دفتر است که امیدواریم با برنامه ریزی مناسب و تعامل و هماهنگی این مهم محقق شود .

معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی توسعه باغات در اراضی شیبدار را یکی دیگر از طرح های اجرایی اقتصاد مقاومتی در این معاونت ذکر و اظهار کرد: در این طرح باید منابع اطلاعاتی از جمله اقلیم، خاک، توپوگرافی و شیب به درستی در دسترس باشد تا بتوان گونه مثمرثمر را انتخاب کرد که صرفه اقتصادی داشته باشد.

طهماسبی خاطر نشان کرد : طرح توسعه کشت گیاهان داروئی نیز از طرح های دیگر اقتصاد مقاومتی است که تا کنون 283 هزار هکتار از اراضی کشاورزی در کشور را به خود اختصاص داده است .

وی اضافه کرد : در این طرح نیز باید توسعه گیاهان دارویی در اراضی کم بازده و کشت و صنعت ها مورد توجه قرار گیرد زیرا گیاهان دارویی آب کم مصرف می کنند و بازدهی اقتصادی خوبی دارند .

طهماسبی یاد آور شد : اکنون  324  نهالستان در کشور وجود دارد که طرح توسعه نهال های استاندارد و سالم نیز از دیگر طرح های اقتصاد مقاومتی در حوزه باغبانی است و باید مورد توجه قرار گیرد .

جهادکشاورزی22

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز