آیت الله علوی بروجردی:

حوزه های علمیه بزرگ ترین عامل نگهبانی از عقاید مردم هستند

۱۳۹۶/۰۲/۱۶ - ۱۴:۰۴:۲۳
کد خبر: ۵۵۴۴۰۱
حوزه های علمیه بزرگ ترین عامل نگهبانی از عقاید مردم هستند
تولیت مسجد اعظم قم با بیان اینکه حوزه ها در طول تاریخ بزرگ ترین عامل برای حفظ عقاید در بین مردم ما بوده اند، گفت: در حوزه های ما تاثیر علوم در سایه تهذیب میسر است.

به گزارش خبرگزاری برنا از قم، آیت الله علوی بروجردی در دیدار با حجت الاسلام سیدجلال صالحی مسئول حوزه علمیه آیت الله صالحی مازندرانی که در بیت آیت الله العظمی بروجردی برگزار شد، با بیان اینکه اقدامات حوزه علمیه یکی از کارهای سرمایه ای شیعه است، اظهار داشت: حوزه علمیه، بنیادی است که از عصر معصوم(ع) آغاز شد اگرچه جلوه آن از دوره امام محمد باقر(ع) بود.

وی تصریح کرد: فعالیت حوزه در روزگار امام سجاد(ع) به صورت دیگری ظهور و بروز داشته است و بعد از آنکه حکومت مانع فعالیت حضرت می شود، آن امام همام غلامان و کنیزانی را می خریدند و بعد از تربیت علوم دینی، آنها را آزاد می کردند.

این استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: امام باقر(ع) با ضعیف شدن بنی امیه دست به کار شدند و در ابتدا جوانانی  نظیر زراره و محمد بن مسلم گرد ایشان آمدند و وجود مقدس امام باقر(ع) از این افراد، سرمایه های بزرگی ساختند که امام صادق(ع) درباره این افراد می فرمایند «اگر اینها نبودند آثار نبوت از بین می رفت».

آیت الله علوی بروجردی تصریح کرد: میراث حوزه علمیه برای ما باقی مانده است و بعد از دوران غیبت  کبری، همیشه کار اصلی که بزرگان ما برعهده داشتند کار حوزه بوده است و باید افراد تربیت شوند تا به کار مردم رسیدگی کنند.

وی افزود: کسی که به عنوان یک عالم دینی در مسجد و شهرها به مردم خدمت میکند، باید قبل از آن در حوزه ها تحصیل کند و در حوزه های علمیه ما بزرگانی هستند که به تربیت طلاب اهتمام دارند.

*حوزه های علمیه بزرگ ترین عامل نگهبانی از عقاید مردم هستند

تولیت مسجد اعظم قم با بیان اینکه حوزه ها در طول تاریخ بزرگ ترین عامل برای حفظ عقاید در بین مردم ما بوده اند، گفت: در حوزه های ما فقط تحصیل، موضوعیت نداشت و تهذیب هم بوده است؛ تاثیر علوم ما در سایه تهذیب میسر است.

آیت الله علوی بروجردی با بیان اینکه شان و منزلت حوزه های علمیه در طول تاریخ برای ما بسیار مهم بوده است، اظهار داشت: یکی از مشکلات امروز این است که حوزه در قم عظیم شده و امکاناتی در اینجا وجود دارد و این مسئله مشکلاتی را در حوزه های بلاد ایجاد کرده است و براین اساس، حوزه شهرستان ها مجبور هستند امکانات بیشتری تهیه کنند تا طلاب در مراکز استان ها بمانند.

*انتقاد از بروکراسی اداری در حوزه

وی با بیان اینکه به تجربه ثابت شده طلبه در تمام دوره سطح تا خارج در شهرستان پیشرفت بیشتری دارد، ابراز داشت: امروز همان مشکلاتی که در وضعیت اداره کشور داریم، در حوزه قم هم وجود دارد؛ همان بروکراسی اداری در قم ما هم وجود دارد و مدیریت اینجا چند هزار کارمند شده است.

این استاد برجسته حوزه علمیه تصریح کرد: حوزه های علمیه در بلاد پایگاه دین است و اگر به آنها ضربه وارد شود، به عقاید مردم لطمه وارد می شود.

*اهتمام آیت الله العظمی بروجردی به حوزه شهرستان ها

آیت الله علوی بروجردی با اشاره به اهتمام زیاد مرحوم آیت الله العظمی بروجردی به بلاد، گفت: ایشان در مناطقی که حوزه وجود نداشت و علمای بزرگی نبودند، اساتید حوزه را اعزام می کردند و آنها را تشویق به ایجاد حوزه می کردند و اجازه وسیع در هزینه حوزه می دادند.

وی افزود: مرحوم آیت الله العظمی بروجردی در منطقه کرماشاه مدرسه علمیه ساختند و اساتید و طلبه را نیز از قم اعزام کردند؛ همچنین به مرحوم حجت الاسلام والمسلمین فلسفی دستور دادند 40 روز در کرمانشاه اقامت کند و ایشان شب ها منبر می رفت تا مردم را با اهمیت و جایگاه حوزه آشنا کند.

تولیت مسجد اعظم قم تصریح کرد: بنابراین تربیت کردن افراد و مبلغین مطابق با خوی هرمنطقه باشد و طلاب برای دوره خارج وارد قم شوند اما حوزه باید به گونه ای ثاتیرگذاری داشته باشد که طلاب بعد از اتمام دوره خارج به شهرستان ها بازگردند.

آیت الله علوی بروجردی افزود: بزرگانی از بلاد و فضلایی در قم هستند، اگر در اینجا تدریس و تحقیق داشته باشند، خیلی خوب است اما اولویت در این است همین تدریس را در شهر خودشان داشته باشند و به مردم هم خدمت کنند.

وی تصریح کرد: البته مشکلاتی در اعزام افراد نیز داریم و نهادهایی هستند که ایجاد مانع می کنند.

*انتصاب یک امام جمعه برای تامین نیاز مردم کافی نیست

تولیت مسجد اعظم قم با بیان اینکه انتصاب یک امام جمعه در یک منطقه برای تامین نیازهای آنجا کافی نیست، افزود: امام جمعه مقام رسمی و محترم است و هماهنگی و همکاری باید باشد اما علمای بلاد باید بهاء داده شوند در حالی که ما بهاء نمی دهیم؛ بلاد دارد از علما خالی می شود و بعد از رحلت آنها، انتخاب طبیعی صورت نمی گیرد.

آیت الله علوی بروجردی با بیان اینکه منطقه مازندران برای شیعه اهمیت دارد، گفت: مردم مازندران در طول تاریخ همیشه خدمتگزار شیعه بودند و نیاز به علما دارند در حالی که شهرها در حال خالی شدن است و مساجد زیادی داریم که امام جماعت شایسته ندارد.

وی افزود: حکومتی شدن کارها صحیح نیست، حوزه باید اصالت خودش را داشته باشد.

این استاد برجسته حوزه علمیه تصریح کرد: تلاش زیادی شده که حوزه های شهرستان ها وابسته به قم شود و از یک ناحیه تصمیم گیری شود، در حالی که این کار صحیحی نیست؛ مقام معظم رهبری از امام راحل نقل می کردند که ایشان گفته بودند بودجه هر محل را خود هرمحل باید تامین کند تا اگر روزی حوزه قم لطمه خورد، حوزه ها شهرستان ها ادامه دهنده راه باشند و مستقل روی پای خودشان بایستند.

*بودجه حوزه را باید مردم تامین کنند نه دولت ها

آیت الله علوی بروجردی با تاکید بر اینکه بودجه مساجد و حوزه ها را مردم باید تامین کنند نه دولت ها حتی دولت جمهوری اسلامی؛ گفت: در لس آنجلس آمریکا، افراد ایرانی که برای یک موسسه اسلامی کمک کردند و قبض گرفتند، دولت آمریکا این کمک مالی را به عنوان مالیات آنها محاسبه کرده است.

وی افزود: دولت و شهرداری ها به جای اینکه پول مسقیم به حوزه و مسجد بدهند و صدتا حرف هم دربیاید، کمک های مردمی را به عنوان عوارض و مالیات آنها محاسبه کنند تا این گونه استقلال و اصالت حوزه حفظ شود و به مردم راه مسجد، خانه عالم و حوزه یاد داده شود.

تولیت مسجد اعظم قم با تاکید بر اینکه حوزه های علمیه باید روی پای خود بایستند، ابراز داشت: هنر مرحوم آیات عظام بروجردی و گلپایگانی این بود که کمک مردم مناطق به روحانیون و مدارس را به عنوان سهم امام قبول می کردند.

آیت الله علوی بروجردی افزود: یک دولت ممکن است امروز به حوزه بودجه دهد و فردا نخواهد چنین کاری کند؛ حالا حوزه ها باید تعطیل شود؟؛ حوزه کاری به دولت و بودجه دولت ندارد؛ خود سهم امام بزرگترین بودجه بندی برای کار ما بوده است.

*سلایق علمای بلاد اعمال شود

وی در ادامه تصریح کرد: علمای بلاد سلیقه های مختلف دارند و همه اینها باید اعمال شود و اینکه سلیقه یک نفر از قم به کل بلاد منتقل شود، کارساز نیست.

تولیت مسجد اعظم قم افزود: در زمان مرحوم آیت الله العظمی گلپایگانی ده هزار طلبه در قم داشتیم که 9500 نفر به تبلیغ می رفتند؛ امروز صدهزار طلبه داریم در حالی که ده هزار نفر هم به تبلیغ نمی روند و این مسئله خسارت است؛ مسئله تبلیغ را از دامن مراجع گرفتند و به چند نهاد دادند و مردم استقبال نکردند و مشکل حل نشده است.

آیت الله علوی بروجردی در بخش پایانی سخنان خود با طلب عفو و علو درجات برای مرحوم آیت الله صالحی مازندرانی، خطاب به حجت الاسلام صالحی گفت: از اینکه شما همت کردید و در جایگاه پدر ایستادید، تقدیر می کنم؛ امیدوارم شما با درایت به بهرتین شکل این حوزه مقدسه را مدیریت و سرمایه های دینی مردم را تامین کنید.

وی افزود: ان شاء الله در تامین اساتید، مراقبت از حوزه، تحصیل و تهذیب طلاب موفق باشید؛ همچنین ارتباط خود را با طلابی که به قم می آیند، حفظ کنید.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز