مدیرکل میراث فرهنگی استان در نشست هم اندیشی با فعالات حوزه گردشگری:

پازل گردشگری با همکاری تمام ارکان تکمیل می شود

۱۳۹۶/۰۲/۱۸ - ۱۳:۱۶:۰۸
کد خبر: ۵۵۵۴۰۸
پازل گردشگری با همکاری تمام ارکان تکمیل می شود
حسینی: دولت گذشته با 8 برابر کردن نیروی انسانی، توان سازمان میراث فرهنگی را گرفت

به گزارش خبرگزاری برنا مرکزی ؛ گردشگری همچون پازلی است که در صورت همکاری جامعه هتلداران، آژانس های مسافرتی، دفاتر خدماتی و نقلیه و دست اندرکاران دیگر این حوزه تکمیل می شود، اما در صورتی که فارغ از بخش دولت، دیگر فعالان این حوزه با یکدیگر همکاری نداشته و یک تشکل منسجم را سازماندهی نکنند، عملا این پازل ناقص و شکست خوره خواهد بود.

مدیرکل میراث فرهنگی استان گفت: همکاری، همدلی و همراهی بین اعضا در رسیدن به هدف مشترک نتیجه اثربخشی بدنبال دارد. مهمترین عنصر برای رونق گردشگری افرادی هستند که در این عرصه وارد شده‌اند  و می‌خواهند حرکت رو به جلو داشته باشند، بر همین اساس در صورت وجود اراده و عشق افراد به زمینه فعالیت شان در صورت همدلی بین تمام عناصر، نتیجه اثربخش خواهد شد.

وی اظهار داشت: مجموعه اقداماتی که تاکنون در عرصه گردشگری استان انجام شده ناکافی است و می طلبد تعامل عناصر گردشگری با یکدیگر برای استفاده از ظرفیت بی نظیر استان است. قابلیت های گردشگری استان مرکزی درطبیعت گردی، بوم گردی، باغات گل، غار نخجیر، مناطق حفاظت شده حیات وحش و آب گرم معدنی برجسته است و تاکنون از این ظرفیتها به شکل مطلوب استفاده نشده است. مشورت و هم اندیشی منجر به شکل‌گیری تصمیم ارزشمندی می‌شود، در صورتی که همه عناصر مرتبط در صنعت گردشگری در جای خود حضور داشته باشند، شاهد رونق این صنعت در استان خواهیم بود.

وی افزود: بالای 20 درصد از مفاخر کل کشور مربوط به استان مرکزی است، اما با وجود این همه ظرفیت این سوال مطرح می شود که چرا نتوانستم به جایگاه مطلوب در صنعت گردشگری دست یابیم. نبود اراده عمومی مردم برای توسعه گردشگری و عدم انسجام بین تمام عوامل و عناصر مختلف می‌تواند از جمله دلایل عدم پیشرفت ما در این زمینه باشد.

وی در ادامه عنوان کرد: انتخاب فردی اصلح وظیفه ما در عرصه انتخابات است، فردی که بتواند آرامش و سکون فعلی را حفظ کند و آنرا ادامه دهد تا به عرصه قابل قبولی برسد.

 حسینی با اشاره به مدیریت ضعیف در دوره قبل در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، تصریح کرد: با وجود به بار آمدن خرابی به علت عدم مدیریت در دوره‌های قبل نمی‌توان انتظار داشت دولت در مدت چهار سال معجزه کند و آن همه صدمه و خرابی را جبران کند. دولت در حال رفع گرفتاری‌های موجود است و توانسته  کشور را در عرصه بین‌المللی به آرامش برساند.

وی با اشاره به اینکه در دولت تدبیر و امید میزان گردشگر از 700 هزار نفر به مرز شش میلیون نفر رسیده است، عنوان کرد: یکی از مشکلات صنعت گردشگری در استان موضوع  نبود زیر ساخت‌های مناسب است. با توجه به عدم وجود مدیریت در دوره قبل شاهد از بین رفتن منابع مالی بودیم بر همین اساس دولت دیگر قادر نیست به اندازه قبل اعتبار در اختیار استان‌ها قرار دهد.

حسینی افزود: آژانس‌های مسافری می‌توانند با پشتکار از ظرفیت راه‌اندازی فرودگاه اراک استفاده کنند. بر همین اساس با استانداردسازی در تمام زمینه ها می‌توانیم موانع و مشکلات را برطرف کنیم.

وی خاطرنشان کرد: گردشگری با رفع موانع و مشکلات اجتماعی ارتباط دارد. فضای گردشگری به معنای ایجاد تفرج و نشاط است، افرادی که در این زمینه مشغول به فعالیت هستند باید افرادی با نشاط باشند، استان مرکزی به دلیل هوای آلوده از نشاط  لازم برخوردار نیست، در این خصوص نیاز است که فضا برای تلطیف روح و روان مهیا شود.

وی با اشاره به اینکه نیاز است در صنعت گردشگری زمینه لازم برای جذب گردشگر را فراهم کنیم، ادامه داد: بزودی موسسه آموزشی گردشگران بنیاد راه اندازی می‌شود، بر همین اساس می‌توان با وجود اطلاعات لازم در این زمینه سطح آموزش و خدمات رسانی را ارتقا دهیم . شرکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی می‌تواند کوله باری از دانش و تجربه را به ارمغان آورد و اطلاعات مورد نیاز برای پیشرفت را در اختیار ما قرار دهد.

در این نشست مدیر هتل امیرکبیر اراک نیز با تاکید بر لزوم صمیمیت و هم‌اندیشی هم‌جانبه تمام ارگان‌ها برای جذب گردشگر در استان مرکزی، گفت: هدف کلی اینست که استان مرکزی به یک مقصد گردشگری تبدیل شود و لازمه رسیدن به این مهم اینست که مابین تشکل‌های مختلف نزدیکی بیشتری وجود داشته باشد و یک کار متفق با همکاری تمام دستگاه‌ها صورت بگیرد تا اقامت و گردشگری در استان مرکزی اتفاق بیفتد.

علی آذری عنوان کرد: در سال گذشته جامعه هتل‌داران استان مرکزی شکل گرفت و انتخاب شهر اراک به عنوان مرکز، گامی رو به جلو محسوب می‌شود، وجود چندین هتل در این شهر ظرفیت مطلوبی را برای گردشگری ایجاد کرده است.

وی با اشاره به ظرفیت‌های بالای گردشگری در استان مرکزی، افزود: با وجود تمام این ظرفیت‌ها آنچنان که باید در کشور مطرح نیستیم و اکثر افراد از ظرفیت‌های گردشگری استان مرکزی اطلاع ندارند و بر همین اساس ما بسیاری از فرصت‌های جذب گردشگر در استان مرکزی را از دست می‌دهیم.

آذری اظهار کرد: در صورت همکاری تمام دستگاه‌ها می‌توان بر روی مناسبت‌های مختلف در استان مرکزی تمرکز کرد و از این فرصت‌ها برای جذب گردشگر استفاده برد.

وی با تاکید بر لزوم بهره‌گیری از خلاقیت در گردشگری، تصریح کرد: یکی از نمود‌های خلاقیت اینست که صنعت توریسم را با جامعه میزبان درگیر کنیم.

مدیر هتل امیرکبیر با اشاره به برگزاری انتخابات پیش‌ رو عنوان کرد: وظیفه همه ما اینست که در انتخابات شرکت کنیم و امیدواریم که سمت و سویی را انتخاب کنیم که مسیر فعلی متوقف نشود و شتاب بیشتری بگیرد.

آذری عنوان کرد: اراک تنها شهر قاجار ساخت ایران است و هندسه اصلی آن قجری است، در صورت پرداختن به این موضوع می‌توان ظرفیت بالای جاذبه گردشگری در استان مرکزی ایجاد کرد، تنها راه آن هم ایجاد کارگروهی است که بتواند همه ابعاد این موضوع را مورد بررسی قرار دهد و در همین راستا با تبیین اهداف‌ کوچک و ایجاد صمیمت مابین تمام عوامل می‌توان زمینه را برای حصول  منافع جمعی فراهم کنیم.

وی با اشاره به ظرفیت اشتغالزایی در صنعت گردشگری، عنوان کرد: در صورتی که بتوانیم صنعت گردشگری را در استان مرکزی رونق دهیم، پرداختن به صنایع دستی، خوراکی‌ها و فرآوردهای مختلفی که در استان مرکزی تولید می‌شود منجر به اشتغالزایی خواهد شد.

آذری عنوان کرد: با قرار دادن فرصت‌ها در کنار هم، پیچیده نکردن موضوعات و هم‌صدایی می‌توان به مقاصدی که مدنظرمان هست دست یابیم و شاهد رونق کسب و کار دراین زمینه باشیم.

در ادامه این نشست رئیس انجمن آژانس‌های مسافری در اراک نیز گفت: قبل از اینکه ظرفیت‌های استان مرکزی را بخواهیم معرفی کنیم ضروری است که مسئولان دولتی در جهت ایجاد ساختارهای مناسب برای اقامت و بازدید گردشگران اقداماتی صورت دهند.

اقبال افزود: در دولت تدبیر‌و‌امید زمینه‌های لازم برای ایجاد ساختارهای مناسب در جهت جذب گردشگر ایجاد شد. در صورتی که همه زمینه‌ها نیز فراهم شود در صورت بروز بی‌تدبیری تمام جوانب در گیر خواهند شد به عنوان مثال حمله به سفارت عربستان باعث شد که سفر زائران به کشور ما دچار مشکل شود.

وی ادامه داد: تشکیل نشست کارگروهی و ایجاد هماهنگی بین تمام عوامل می‌تواند در تحقق اهدافمان ثمربخش باشد. با توجه به وضعیت اقتصادی در صورتی که در قالب بسته‌های حمایتی به بخش گردشگری مساعدتی داشته باشیم می‌تواند به صنعت گردشگری کمک کند و همچنین با جلوگیری از فعالیت واحدهای غیر مجاز می‌توان بخشی از مشکلات در این زمینه را رفع کرد.

رئیس انجمن سمن‌های گردشگری استان مرکزی نیز گفت: موسسات مردم‌نهاد می‌توانند به مانند کاتالیزوری بین تاسیسات گردشگری عمل کنند و باعث رونق این صنعت در استان مرکزی شوند.

رضا خدابخشی خواستار استفاده از پتاسیل نیروی داوطلب سازمان های مردم نهاد توسط تاسیسات گردشگری شد و افزود: اکثریت نیروهای دواطلب در زمینه گردشگری متخصص هستند.

وی اظهار کرد: باید به این فکر باشیم که زیر ساخت‌های فکری جامعه میزبان گردشگر را نیز فراهم کنیم، تا زمانی که مردم محلی ظرفیت پذیرش گردشگر را ندارند نمی‌توان انتظار رونق این صنعت را داشت. آگاه سازی درجهت اینکه حضور گردشگر در روستاها و جامعه محلی برای اهالی این مناطق منفعت دارد، می تواند در آماده کردن جامعه میزبان برای جذب گردشگر موثر باشد.

 

نظر شما