مدیرکل مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان قزوین:

آرشیو اسناد به برنامه ریزی های کلان دولت کمک می کند

۱۳۹۶/۰۲/۱۹ - ۱۳:۰۳:۱۹
کد خبر: ۵۵۶۰۰۶
آرشیو اسناد به برنامه ریزی های کلان دولت کمک می کند
مدیرکل مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان قزوین گفت: آرشیو اسناد به عنوان منبعی موثق به برنامه ریزی های کلان دولت کمک می کند.

به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین، حجت الاسلام مهدی حسینی مدیرکل مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان قزوین در مراسم گرامیداشت روز اسناد ملی که با حضور داود محمدی، سیده حمیده زرآبادی نمایندگان استان قزوین در مجلس شورای اسلامی، تکمیل همایون جامعه شناس برتر کشور و جمعی از پژوهشگران و محققان در سالن فرهنگسرای هشت بهشت سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری قزوین برگزار شد اظهار کرد: آرشیو هر کشوری به عنوان منبع اصیل ومنسجم اطلاعات، نقش اساسی در پیشبرد سیر تاریخی، دانش افزایی بر اساس سوابق و شواهد تاریخی دارد.

وی افزود: اسناد نگهداری شده در آرشیو ها به دولت کمک می کند تا در برنامه ریزی های کلان توسعه کشور با ایجاد بستری مناسب، دسترسی به اطلاعات اسنادی برای آحاد جامعه به ویژه پژوهشگران را به مثابه بانک اطلاعاتی قوی و کارآمد تسهیل و ممکن کند.

حجت الاسلام حسینی با بیان اینکه هم اکنون 5میلیون برگ سند شامل پایان نامه، نسخ خطی، نامه اداری، حقابه، دست نوشته با ارزش در مرکز اسناد قزوین نگهداری می شود عنوان کرد: مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان قزوین در اسفند ماه سال۹۲ در فضایی محدود در یکی از بناهای تاریخی شهر قزوین بنام «اداره طرق» با هدف حفاظت و نگهداری از میراث مکتوب و بوم فرهنگ قزوین فعالیت خود را آغاز کرد.

مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی ایران یادآور شد: تمامی اوراق، مراسلات، دفاتر، پرونده ها، عکس ها، نقشه ها، کلیشه ها، نمودارها، فیلم ها، نوارهای ضبط صوت و دیگر موارد اسنادی که توسط دستگاه های دولتی تهیه شده یا به دستگاه های دولتی رسیده و از لحاظ اداری، مالی، اقتصادی، قضایی، سیاسی، فرهنگی، علمی، فنی و تاریخی به تشخیص معاونت اسناد ملی ایران دارای ارزش نگهداری باشد در آرشیو ملی قزوین نگهداری می شود.

وی گفت: مخزن اسناد نیز در فضای محدود ۷۰مترمربع به صورت مستمر ضدعفونی و شرایط محیطی آن پایش و بررسی می شود که درحال حاضر بالغ بر ۵میلیون برگ سند را در خود جای داده که ۱۳هزار برگ سند فهرست نویسی و اطلاعات آن ثبت شده است.

حسینی اضافه کرد: در مرکز اسناد استان قزوین انواع پایان نامه ها، نسخ خطی، نامه های اداری، حقابه ها، دست نوشته حاکمان و اسناد زمان پایتختی قزوین، بنچاق ها، اسناد مربوط به درگیری ها، مشکلات کمبود آب، اسناد خاندان ابوترابی نگهداری می شود که بیشتر اسناد به زبان فارسی است که البته اسنادی هم به زبان فرانسوی، انگلیسی و عربی هم در این مرکز یافت می شود.

وی تصریح کرد: قدیمی ترین سند مربوط به دوره قاجار و از اسناد بلدیه و بقیه آنها مربوط به اسناد عمرانی ادارات است.

حسینی عنوان کرد: همچنین سند تاریخی اجتماعی قزوین که برای پژوهشگران دارای قابلیت استفاده زیادی است در این مرکز وجود دارد که در کنار اسناد سیاسی اجتماعی دیگر به غنای این مرکز کمک کرده است.

مدیرکل مرکز اسناد و کتابخانه ملی ایران اظهار داشت: اسناد موجود در این مرکز در قالب اسناد شرعیه، فرامین، احکام حکمرانان، صاحب منصبان، اغتشاشات ایجاد شده، اقوام و طوایف و ... می تواند برای تحلیل و ترسیم فضای گذشته و کسب اطلاعات لازم برای برنامه ریزی های امروز نیز مورد استفاده قرار گیرد.

وی بیان کرد: اسناد و اوراق نگهداری شده راهکارهای رفع کم آبی، مشکلات اجتماعی و علت رونق کسب و کار و کسادی روزگاران گذشته را نیز بررسی کرده و به عنوان تاریخ اجتماعی برای عصر کنونی نیز می تواند راهگشای مدیران شهری و استانی باشد.

حسینی گفت: همچنین فرامین ناصرالدین شاه برای سعدالسلطنه حاکم قزوین و اسناد ایل ها و اقوام این منطقه از مدارک ارزشمندی است که کاربردهای علمی و تحقیقاتی زیادی دارد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز