مهمترین اقدامات دولت در حوزه های زیست محیطی و پسماند در کردستان تشریح شد

۱۳۹۶/۰۲/۲۵ - ۱۳:۵۷:۳۷
کد خبر: ۵۵۸۸۲۲
مهمترین اقدامات دولت در حوزه های زیست محیطی و پسماند در کردستان تشریح شد
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کردستان به تشریح مهمترین مخاطرت زیست محیطی در استان و اقدامات دولت برای مقابله با آن و همچنین تدابیر انجام گرفته در حوزه پسماند پرداخت.

به گزارش برنا از سنندج، امیر قادری پیرامون مخاطرات زیست محیطی استان که نیاز به توجه ویژه جهت برنامه ریزی دارند، اظهار کرد: قرارگیری گسل جوان زاگرس و گسل مریوان-سیرجان در استان کردستان و قرارگیری کل محدوده استان بر روی پهنه بندی با خطر نسبی، زیاد و بسیار زیاد، وجود ریزگردها که عمدتا از کشور عراق و تحت بادهای موسمی غربی به استان سرازیر می شوند و مشکلات متعددی را برای استان در پی داشته است، وجود جنگل های بکر و خطرات آتش سوزی با توجه به وضعیت خاص هوای استان با دمای تابستانی بالای 40 درجه سانتیگراد و صعب العبور بودن مسیرهای اطفاء حریق و وجود تانکرهای حامل مواد نفتی و شیمیایی و خطر واژگونی با توجه به تکمیل نبودن زیرساختها و استاندارد نبودن جاده های مواصلاتی از جمله این مخاطرات است.

معاون عمرانی استاندار کردستان تصریح کرد: در راستای مقابله با 4 آسیب که اشاره شد اقدامات و برنامه ریزی های مناسبی صورت گرفته است از جمله در حوزه مقابله با زلزله، طرح مقاوم سازی خانه های روستایی و شهرهای زیر 20 هزار نفر جمعیت در دستور کار قرار گرفته و تاکنون حدود 30 درصد بالغ بر 41000 واحد مسکونی مقاوم سازی شده است و تعامل مناسبی بین سازمان نظام مهندسی و شهرداری ها جهت رعایت اصول فنی در ساخت وساز وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه مقابله با ریزگردها با تشکیل جلسات شورای هماهنگی مدیریت بحران و نیز کارگروه های آلودگی هوا و ابلاغ شرح وظایف به دستگاه های متولی و اطلاع رسانی مستمر از طریق صدا و سیما سعی در کاهش اثرات این پدیده شده است.

قادری افزود: سند جامع مقابله با پدیده ریزگرد نیز در استان تدوین و به سازمان مدیریت بحران کشور ارسال شده است و این سند در صورت تخصیص اعتبار 252 میلیارد ریالی قابل اجرا خواهد بود.

معاون استاندار کردستان گفت: به منظور کاهش تعداد و خسارات ناشی از آتش سوزی در جنگل های استان نیز، اقداماتی از قبیل ابلاغ دستورالعمل طرح جامع مدیریت پیشگیری و اطفای حریق در جنگل ها و مراتع، برگزاری جلسات منظم مدیریت بحران استان، برگزاری دوره های آموزشی به ویژه در مناطق روستایی صورت گرفته است که به واسطه همین امر، تعداد آتش سوزی ها در جنگل های استان از 900 مورد در سال 1389 به 157 مورد در سال 1395 کاهش یافته است.

قادری گفت: در حوزه جلوگیری از نشت مواد شیمیایی و نفتی به آب و خاک در استان، اقداماتی از قبیل تدوین و ابلاغ دستورالعمل عملیاتی اقدامات اضطراری مقابله با اثرات واژگونی تانکرهای حامل مواد نفتی و شیمایی، ممنوعیت تردد تانکرهای حامل مواد نفتی و شیمایی در محور اصلی شمال به جنوب استان صورت گرفته است.

اقدامات مطلوب در حوزه پسماند

وی در ادامه پیرامون مسئله پسماند گفت: بر اساس جدیدترین آمار سالانه معادل 381 هزار تن زباله در شهرهای استان و حدود 80 هزار تن در روستاهای استان تولید می شود و سرانه زباله شهری استان 920 گرم بوده که نسبت به سرانه کشوری 800 گرمی، تقریبا 120 گرم بالاتر است.

معاون استاندار کردستان در خصوص عملکرد کارگروه پسماند در دوره 4 ساله دولت بازدهم خاطرنشان کرد: در این مدت 31 جلسه کارگروه پسماند و 27 کمیته تخصصی مرتبط با حوزه مدیریت انواع پسماندها تشکیل شده است.

قادری از جمله دستاوردهای این کارگروه را تقسیم استان به 6 منطقه یا زون 1: سنندج، 2: کامیاران، دهگلان و قروه 3:سقز و صاحب 4: بانه 5: مریوان و سروآباد و 6: بیجار و دیواندره عنوان کرد و گفت: این تقسیم بندی با هدف جمع آوری پسماند بوده است.

وی تصریح کرد: رایزنی های متعدد جهت جذب سرمایه گذار خارجی به منظور جمع آوری و تقکیک در مبدآ زباله و تولید برق، گازوئیل و گاز از زباله انجام گرفته است که در صورت به ثمر رسیدن این رایزنی ها، به نقطه ای خواهیم رسید که زباله در استان نه تنها معضل و تهدید نباشد، بلکه یک فرصت و سرمایه گذاری برای استان خواهد بود.

معاون استاندار افزود: به همت مؤسسه بازیافت استانداری در شهرهای بانه و سقز، کار تفکیک از مبدأ زباله صورت می گیرد و در شهر سنندج نیز روزانه بالغ بر 380 تن زباله و پسماند شهری جهت تبدیل به کمپوست وارد کارخانه کمپوست این شهر می شود.

قادری اظهار کرد: افتتاح واحد بازیافت و تفکیک انواع پسماندهای خشک در شهرستان بانه در اواخر سال 95 با توجه به تجاری بودن این شهر و سرانه زباله 1160 گرمی که نقش قابل توجهی در کاهش حجم زباله در جایگاه زباله این شهر دارد از دیگر تدابیر صورت گرفته در این زمینه است.

وی افزود: در بخش زباله بیمارستانی هم سالانه حدود 913 تن انواع زباله در 17 بیمارستان استان تولید می شود که برای جلوگیری از تبعات آلاینده ناشی از روشهای منسوخ زباله سوز در بیمارستانها، تمامی بیمارستانهای استان مجهز به دستگاه های بی خطرساز اتوکلاو و هیدروکلاو شده است.

معاون استاندار کردستان ادامه داد: همچنین پسماندهای عفونی و تیز و برنده، بی خطر و خرد شده و به جایگاه دفن زباله شهری منتقل و در محل مخصوص زباله بیمارستانی دفن می شود.

قادری یادآور شد: در حال حاضر 17 هزار لامپ رشته ای در استان جمع آوری و نگهداری می شود و به استانهایی که توانایی امحای آنها را داشته باشند، منتقل خواهد شد.

وی افزود: در استان کردستان حدود یکهزار واحد صنعتی فعال هستند و با عنایت به ماده 7 قانون مدیریت پسماند که وظیفه مدیریت پسماند صنعتی را به صاحب صنعت محول نموده است،پسماند صنعتی تولیدی خود را غالبا به افراد و یا شرکتهای طرف قرارداد جهت تفکیک و یا بازیافت زباله محول نموده اند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
تبلیغات متنی
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز