معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی :

یکی از مشکلات حوزه فرهنگ نبود مطالبه فرهنگی است

۱۳۹۶/۰۲/۲۶ - ۱۴:۳۲:۱۰
کد خبر: ۵۵۹۳۹۷
یکی از مشکلات حوزه فرهنگ نبود مطالبه فرهنگی است
معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت:یکی از مشکلات فرهنگی مردم و مسئولان نداشتن مطالبه فرهنگی است.

به گزارش خبرگزاری برنامرکزی ؛ « علی اصغر کاراندیش» در نشست با اصحاب فرهنگ و هنر در سالن فرهنگسرای اراک، با اشاره به اینکه سفر به شهر اراک سی‌مین سفر استانی اوست، عنوان کرد: در سفرهای استانی با اصحاب فرهنگ و هنر، استانداران، ائمه جماعات و همکاران اداره ارشاد اسلامی جلساتی برگزار کردیم و طی این جلسات توانستیم اطلاعات کافی از مشکلات سطح استان‌ها و شهرستان‌ها بدست آوریم .

وی افزود: نتایج سفر‌های استانی در قالب گزارشی به اطلاعوزیر رسید و همچنین نتایج سفرهای سال ٩٣ و ٩٤ به صورت دو کتاب به چاپ رسید، سفرهای استانی سال ٩٥ هم آماده چاپ است، چاپ این کتاب‌ها اقدامی ماندگار است و مسئولان بعدی می‌توانند با مراجعه به این کتاب از مشکلات، کمبود‌ها و اقداماتی که تا‌کنون در شهرستان‌های مختلف صورت گرفته مطلع شوند.

کاراندیش عنوان کرد: برای رسیدن به توسعه پایدار در زمینه سیاسی، اجتماعی و اقتصادی باید به گسترش فرهنگ در جامعه توجه کرد. فعالیت‌های فرهنگی درجامعه موجب نهادینه شدن و ارتقا فرهنگ و توسعه همه‌ جانبه و پایدار جامعه می‌شود، اما با این وجود باز هم شاهد هستیم که به مقوله فرهنگ کم توجهی می‌شود و به جای آنکه فرهنگ اولویت اولمان باشد آنرا در اولویت آخر قرار می‌دهیم.

وی اظهار کرد: کار فرهنگی فعالیتی دیر بازده است و کمتر نمود پیدا می‌کند و مردم نیز کمتر مطالبات فرهنگی دارند. مسئولان وقتی می‌بینند که مردم مطالباتی در این زمینه ندارند کمتر به آن می‌پردازند لذا اینجاست که می‌توان گفت فرهنگ مظلوم واقع شده است .

این مقام مسئول بیان کرد: با نگاهی به مشکلات جامعه درمی یابیم که فرهنگ ضعیف مشکل اصلی در بخش‌های مختلف جامعه است. امروزه بهترین راه انتقال مفاهیم و مطالب به افراد جامعه استفاده  از زبان هنر برای بیان این اندیشه‌هاست. یک فیلم، تابلو نقاشی و به طور کلی اثر هنری به مراتب از ساعت‌ها سخنرانی اثرگذارتر و ماندگارتر است .

وی عنوان کرد: در حال حاضر در کل کشور در حدود ٨٦٠ مجتمع فرهنگی فعال وجود دارد و در حدود ٣٠٠ پروژه نیز در حال ساخت هستند، اما باز هم فضای فرهنگی به حداقل مورد نیاز نرسیده است. درطول فعالیت دولت یازدهم سعی شده که مشکلات در این خصوص رفع شود اما تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله وجود دارد .

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: با توجه به موضوع تحریم‌ها، کاهش قیمت نفت و کاهش فروش نفت از سال ٩١ حالت انقباضی بودجه شروع شد و در همین راستا بودجه سال ٩٢ نسبت به بودجه سال ٩١ کاهش پیدا کرد.

  وی ادامه داد: با توجه به شرایط پیش‌آمده بودجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز کاهش یافت. با روی کار آمدن دولت جدید علیرغم کاهش درآمدهای دولت و محدودیت‌های مالی، با پیگیری و رایزنی بودجه سال ٩٥ نسبت به سال ٩٢ دو برابر افزایش پیدا کرد .

کاراندیش با اشاره به اینکه دو درصد ار اعتبار دولت در بخش  فرهنگی هزینه می‌شود، عنوان کرد: با وجود این بودجه و فعالیت‌های فرهنگی شاهد موازی کاری ارگان‌های مختلف در بخش‌های مختلف هستیم در حالی که در صورت برنامه‌ریزی درست می‌توان تشکیلات منسجمی را ایجاد کرد و دستگاه‌ها و نهادهای دولتی و غیر دولتی، اشخاص حقیقی و حقوقی را هماهنگ کنیم و مانع موازی کاری در زمینه‌های مختلف شویم .

وی ادامه داد:  در این سه سال سعی بر این شد که فعالیت‌های فرهنگی پررنگ‌تر باشد و در همین خصوص در بیشتر بخش‌ها شاهد افزایش بودجه بودیم به عنوان مثال اعتبار معاونت هنری، کانون فرهنگی مساجد و اعتبار سینماها افزایش قابل ملاحظه ای داشت .

 کاراندیش اظهار کرد: توجه ویژه به شهرستان‌ها و سوق دادن اعتبار به استان‌ها نتایج سفرهای استانی بود. اعتبار برون‌سازمانی هم ازجمله اقدامات موثر در جهت فعالیت‌های فرهنگی است که توسط افراد انجام شود به عنوان مثال حوزه نمایش و چاپ کلا به بخش خصوصی واگذار شد.

وی درخصوص موضوع اعتبارات بیان کرد: در سال ٩٥ تعداد اعضای صندوق اعتباری هنر به ١٨ هزار و ٧٠٠ نفر رسیده است. تسویه بدهی ٣٨ میلیاردی تامین اجتماعی، شفاف سازی یارانه مطبوعات، گسترش دولت الکترونیک، چاپ ٨٨ هزار عنوان کتاب، افزایش سالن‌ سینما‌ها به ٤٦٠ مورد، افزایش کانون‌های فرهنگی از ١٧ هزار به ٢٣ هزار، افزایش مجوز موسسات قرآنی از ٣٠٠ به  هزار مورد و حل ابهامات و مشکلات در زمینه معافیت مالیاتی هنرمندان از جمله فعالیت‌ها در این مدت بود.

کاراندیش خاطرنشان کرد: استان مرکزی مفاخر ارزشمندی دارد که باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشیم در این خصوص آمادگی ساخت فیلم بلند که بتواند جایگاه و فرهنگ این استان را به مخاطبان داخلی و خارجی نشان دهد را داریم .

وی ادامه داد: این آمادگی را داریم که هر استان با توجه به شرایط فرهنگی و هنری که دارد مرکز برپایی یک جشنواره شود به عنوان مثال محلات در صورت داشتن زیر ساخت‌های لازم محل برپایی سمپوزیوم مجسمه‌های سنگی شود و این جشنواره از تهران به این شهرستان منتقل شود .

این مقام مسئول اظهار کرد: سرمایه گذاری توسعه هنر با مشارکت بخش خصوصی از دیگر فعالیت‌های سازنده بود که در این راستا شرکت با ١٠٠ میلیارد تومان اعتبار تاسیس شده است .

در پایان این جلسه از روسای انجمن‌های هنری و جمعی از هنرمندان تقدیر بعمل آمد .

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز