رییس کل بانک مرکزی در قزوین:

فعالیت اقتصادی اشتغالزا مورد حمایت بانک مرکزی است

۱۳۹۶/۰۲/۲۷ - ۲۳:۳۹:۵۷
کد خبر: ۵۶۰۰۳۶
فعالیت اقتصادی اشتغالزا مورد حمایت بانک مرکزی است
رییس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی گفت: نظام بانکی باید صد درصد در خدمت تولید باشد وفعالیت اقتصادی اشتغالزا مورد حمایت بانک مرکزی است.

به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین، ولی الله سیف رییس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی در همایش تجلیل از فعالان عرصه اقتصاد مقاومتی استان قزوین که در سالن اجتماعات دانشگاه فرهنگیان برگزار شد اظهارکرد: رویکرد اصلی نظام بانکی این است که در خدمت تولید باشد و بانک مرکزی هم از فعالیت اقتصادی اشتغال زا به صورت جدی حمایت می کند.

سیف افزود: دولت یازدهم در زمینه اقتصاد مقاومتی به ویژه در اقتصاد کلان دستاوردهای مطلوب داشته این در حالی است که در سال ۹۲ نوسانات و تلاطمات بسیاری پدید آمد.

رییس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی تأکید کرد: از دیگر مسایل و تلاطم هایی که در آغاز کار دولت تدبیر و امید وجود داشت نوسانات شدید نرخ ارز در بازار بود که سیاست اصلی دولت یازدهم  نگاه واقع بینانه و کارشناسی به مقوله های اقتصادی بود که در این راستا با دقت نظر و انسجام و مدیریت بانک مرکزی توانستیم نوسانات جدی نداشته باشیم.

وی با اشاره به شرایط اقتصادی سال۹۲ بیان کرد: قبل از دولت یازدهم سرمایه‌ گذاران جرات سرمایه‌ گذاری در کشور را نداشتند چرا که امنیت اقتصادی در جامعه حاکم نبود.

رییس کل بانک مرکزی یادآورشد: بانک مرکزی تلاش دارد تا نظام بانکی را در خدمت تولید کنندگان قرار دهد و دولت نیز از نظام بانکی انتظار تامین کسری بودجه را نباید داشته باشد تا سیستم بانکی صرفا در خدمت حل مشکلات واحدهای تولیدی و تقویت تولید باشد.

سیف ادامه داد: در دولت تدبیر و امید با یک نگاه واقع بینانه مدیریت مناسبی توسط بانک مرکزی در بازار ارز اعمال شد که از نوسانات جدی در استان جلوگیری شد.

 رییس ‌کل بانک مرکزی تصریح کرد: در حال حاضر ظرفیت‌ های بسیاری در کشور در بخش‌ های مختلف وجود دارد که مسوولان باید از این پتانسیل‌ها به درستی و در جهت توسعه کشور استفاده کنند.

سیف با اشاره به تاثیر برجام در افزایش صادرات نفت اضافه کرد: به برکت برجام حجم صادرات نفت نسبت به قبل از برجام برابر شده است و این درآمد ارزی به ما این امکان را می دهد برنامه ریزی جدی برای توسعه اقتصادی کشور داشته باشیم.

وی به مشکلات اقتصادی کشور اشاره و تصریح کرد: وقتی در کشوری رکود و تورم هست سیاست انبساطی دامن به تورم می زند، پیش نیاز حرکت برای خروج از رکود، علاج مسئله تورم است که از همین رو با تمرکز روی کنترل تورم شاهد روند کاهشی آن بودیم.

سیف با بیان اینکه کشور از منابع زیرزمینی و نیروی انسانی جوانی برخوردار است، خاطرنشان کرد: برجام شرایط کشور را بهبود بخشید و در حال حاضر حجم صادرات نفت نسبت به قبل دو برابر شده است ولی متاسفانه به برجام و مسئولان آن تا حدودی جفا شده است.

رییس‌کل بانک مرکزی تصریح کرد: ترازنامه نظام بانکی مطالبات غیرجاری و معوق در سال ۹۲، ۱۴.۰۷ درصد بود که این آمار امسال به ۱۰درصد کاهش یافته که گامی موثر در تقویت اقتصاد کشور به شمار می‌رود.

سیف خاطرنشان کرد: خوشبختانه دولت یازدهم به نظام بانکی باوری جدی داشته و سرمایه بانک‌های دولتی ۲.۵برابر شده است.

وی با بیان اینکه رشد اقتصادی ۹ماهه سال۹۵، ۱۱.۶درصد بوده است، خاطرنشان کرد: خوشبختانه در دوران پسابرجام صادرات نفت ۲برابر شده و ایران جایگاه خود را در بازار بین‌المللی در صادرات  نفت تثبیت کرد.

رییس‌کل بانک مرکزی خروج از رکود را در گرو کنترل تورم دانست و ادامه داد: سال ۹۵ در زمینه اقتصادی سالی استثنایی بود چرا که پس از ۲۶سال تورم تک‌رقمی و رشد اقتصادی کشور ۲رقمی شد  و این موفقیت، حاصل سیاست‌های مطلوب و به جای دولت یازدهم بود.

سیف گفت: بانک مرکزی در تلاش است واقعیت‌ های شرایط بانکی را تثبیت کند و دولت نباید به نظام بانکی نگاهی برای جبران کسری بودجه داشته باشد و بانک باید ۱۰۰درصد در خدمت تولید باشد.

وی بیان کرد: قدرت اعطای تسهیلات بانکی به شدت تحلیل رفته که نیازمند بررسی و تقویت است.

این مقام مسوول اعلام کرد: بانک مرکزی می کوشد که واقعیت های شرایط نظام بانکی را درست تبیین کند و کامل و منطقی در خدمت تولید قرار دهد و یکی از موارد این است که قرار گذاشتیم دولت به سمتی رود که به نظام بانکی به عنوان تامین کسری بودجه نگاه نکند و نظام بانکی در خدمت بخش خصوصی قرار گیرد.

وی با بیان اینکه نظام بانکی در دوران تحریم دچار آسیب شد، گفت: نظام بانکی  کشور در دوران تحریم رابطه‌ های بین‌المللی بانکی را از دست داده و همین امر سبب شد تا از استانداردهای بین‌المللی عقب بماند و بازگشت به دوران پیش از تحریم‌ ها نیازمند صرف وقت است.

رییس‌کل بانک مرکزی افزود: طرح اصلاحات نظام بانکی به صورت جدی در حال پیگیری است و خوشبختانه دولت یازدهم بر فعالیت‌ های کارشناسی تمرکز کرده و تسهیلات نظام بانکی باید به هدف موردنظر اختصاص یابد.

سیف تصریح کرد: نظارت بر تعادل  وضعیت اقتصادی برعهده بانک مرکزی است و در اقتصاد مقاومتی شرایط اقتصادی در کشور حاکم می شود که در برابر شوک‌ ها و نوسانات مقاوم  و تعادل قیمت‌ ها  در جامعه حفظ می شود.

رییس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی یادآور شد: ما تنگناهای مالی و تسهیلاتی داریم و باید دقت کنیم تخصیص بهینه صورت گیرد و منابع محدود به هدف اصلی درست هدایت شود.

وی بر حضور حداکثری مردم در انتخابات روز جمعه ۲۹اردبیهشت ماه تاکید کرد.

نظر شما