در مراسم خوانش و اجرای نمایش کتاب «آب هرگز نمی‎میرد» مطرح شد:

غفلت از ترویج فرهنگ دفاع مقدس در جامعه

۱۳۹۶/۰۳/۰۷ - ۰۹:۳۰:۱۲
کد خبر: ۵۶۴۹۰۵
غفلت از ترویج فرهنگ دفاع مقدس در جامعه
فرمانده گردان 152 حضرت ابوالفضل(ع) در لشکر انصارالحسین(ع) با انتقاد از اینکه دفاع مقدس در جامعه تا اندازه‌ای مغفول مانده است، گفت: متأسفانه آن طور که باید به موضوع جنگ تحمیلی نپرداخته‌ایم.

به گزارش خبرگزاری برنا از مشهد، سردار جانباز میرزا محمد سُلگی، روایتگر کتاب «آب هرگز نمی‌میرد» در ویژه برنامه خوانش این کتاب که به همت به‌نشر(انتشارات آستان قدس رضوی) و با حضور نویسنده این مجموعه، جانبازان دوران دفاع مقدس، خانواده شهدا و جمعی از علاقه‌مندان در فروشگاه مرکزی این انتشارات برگزار شد، اظهار کرد: متأسفانه وقتی از دفاع مقدس حرف می‌زنیم خیلی راحت دشمن را نادان، ناتوان و دیوانه تلقی می‌کنیم اما اینطور نبود، بلکه دشمن با تمام قوا و تجهیزات نظامی به میدان آمده بود.

وی با بیان اینکه محاسبات دشمن در تمهید جنگ به گونه‌ای بود که بر ما چیره می‎شد، خاطرنشان کرد: صدام حسین در مصاحبه‌ای در اوایل جنگ تحمیلی بیان کرد، مصاحبه بعدی را سه روز دیگر در تهران انجام می‌دهم و این حرف او بر اساس تاکتیکها، امکانات، تجهیزات و قوای نظامی بود که در اختیار داشت و شاهد بودیم در ابتدای جنگ، آنها به راحتی از مرزهای کشور عبور کردند؛ عراق برای شروع این جنگ وضعیت ما را به خوبی بررسی کرده بود و در ابتدای جنگ نیروهای سپاه پاسداران و ارتش ما از آمادگی خوبی برای مقابله برخوردار نبودند و وضعیت نابسمانی را داشتند.

سردار سلگی با استناد به آیه «و من یتوکل الله فهو حسبه»، بیان کرد: یکی از ویژگیهای نیروهای ما در جنگ ایمان و اعتقاد راسخ آن ها به خدا بود و مصداق این آیه شریفه را که هر کس به خدا توکل کند، خداوند آنها را کفایت می‎کند، می‌توان به عینه مشاهده کرد و این مسئله‌‌ای بود که عراق در جنگ با ایران در نظر نگرفته بود.

کم‌رنگ شدن عظمتهای دفاع مقدس

سردار حمید حسام، نویسنده کتاب «آب هرگز نمی‌میرد» نیز در ادامه این مراسم، با انتقاد از اینکه دفاع مقدس و عظمتهای آن در جامعه کمرنگ شده است، گفت: شهدای زنده بسیاری در محیط زندگی ما رفت و آمد می‌کنند، در زندگی ما هستند؛ باید قدردان این رزمندگان و جانفشانی‌های آنها باشیم؛ سعی کنید این افراد را که در محیط زندگی ما هستند، شناسایی کنید.

وی به کلام رهبری در مورد شخصیت سردار میرزا محمد سُلگی اشاره کرد و افزود: مقام معظم رهبری در مورد این جانباز عزیز فرمودند اگر برای من مقدور بود برای دید این مرد بزرگ به همدان می‌رفتم. ایشان سردار سلگی را نادیده و بدون هیج شناختی با حرفها و صداقتی که در کلامش موج می‌زند، می‌شناسند؛ سخن رهبری در مورد سردار سلگی حرفی مبالغه‎آمیز نیست؛ این سخن یک نوع رابطه عرفانی و معرفت‌شناسی است بین کسی که با فراست و نور ایمان حقیقت درونی انسان ر ا می‌فهمد و می‌بینید .

حسام به تشریح نوع روایتهای این کتاب پرداخت و گفت: از ویژگیهای خاطرات شفاهی آن است که راوی زنده تمام مطالب را بیان می‌کند اما در این کتاب روایتهایی از دیگران در ذیل صفحات برای تکمیل رویدادها، بیان شده و ساختار متفاوتی را به کتاب «آب هرگز نمی‌میرد»، داده است.

شهدا و جانبازان را با الفاظ از جوانان دور کرده‎ایم

علیرضا دلبریان، راوی و رزمنده دفاع مقدس هم در بخشی از این مراسم گفت: باید آنچه را که در هشت سال دفاع مقدس اتفاق افتاد به جوانان بگوییم و آنها را با جانبازان که شهدای زنده ما هستند، آشنا کنیم.

وی با بیان اینکه ما در مورد جنگ درست ننوشته‌ایم، بلکه آن را درشت نوشته‌ایم، افزود: ما با الفاظ، شهدا و جانبازان را از جوانان دور کرده‌ایم.

اجرای نمایش بخشی از کتاب

در ادامه این مراسم نیز بخشی از روایتهای کتاب «آب هرگز نمی‌میرد» توسط تعدادی از هنرمندان در حضور نویسنده و راوی این اثر به نمایش درآمد و سردار میرزا محمد سلگی، روایتگر و سردار حمید حسام، نویسنده این کتاب تجلیل شدند.

یادآور می‌شود، متن تقریظ رهبر انقلاب بر کتاب «آب هرگز نمی‌میرد» که روایت دوران حضور جانباز سرافراز سردار میرزا محمد سُلگی در دوران دفاع مقدس در کسوت فرمانده گردان ۱۵۲ حضرت ابوالفضل(ع) در لشکر انصارالحسین(ع) همدان و به قلم حمید حسام است، بدین شرح است: «سلام بر یاران حسین(ع) و سلام بر لشگر انصارالحسین همدان؛ و سلام بر شهیدان، دلاوران، فدائیان، شیران روز و عابدان شب؛ و سلام بر شهید زنده میرزا محمد سُلگی و بر همسر با ایمان و صبور او؛ و سلام بر حمید حسام که دردانه‌هایی چون سُلگی و خوش‌لفظ را به ما شناساند. ساعتهای خوش و باصفایی را با این کتاب گذراندم و بارها با دریغ و حسرت گفتم: درنگی کرده بودم کاش در بزم جنون من هم/ لبی تر کرده زان صهبای جام پرفسون من هم/ هزاران کام در راه است و دل مشتاق و من حیران/ که ره چون می‌توانم یافتن سوی درون من هم ...در میان کتابهای خاطرات جنگ، این یکی از بهترین‌هاست. نگارش درست و قوی، ذوق سرشار، سلیقه و حوصله، همت بلند، همه با هم دست به کار تولید این اثر شده‌اند.»

 

 

نظر شما