آیت الله مکارم شیرازی:

مفاسد اجتماعی را با محاصره اجتماعی مفسدان می‌توان حل کرد/انتقاد از گسترش بنگاه‌های اقتصادی قلابی و فریب مردم

۱۳۹۶/۰۳/۰۹ - ۱۱:۵۵:۴۱
کد خبر: ۵۶۵۹۳۹
مفاسد اجتماعی را با محاصره اجتماعی مفسدان می‌توان حل کرد/انتقاد از گسترش بنگاه‌های اقتصادی قلابی و فریب مردم
یکی از مراجع تقلید با اشاره به گسترش عوامل سلب کننده آرامش روحی و فکری مردم جامعه گفت: بر اساس الگوی قرآنی بسیاری از مفاسد اجتماعی را می‌توان بوسیله محاصره اجتماعی یعنی فاصله گرفتن از افراد خاطی و مفسد حل و فصل کرد.

به گزارش خبرگزاری برنا از قم، آیت‌الله ناصر مکارم‌شیرازی اظهار کرد: در عصر کنونی عوامل ناآرامی خاطر از هر زمانی بیشتر است که یکی از دلایل این مسئله گسترش ارتباطات و در نتیجه مطلع شدن از ناآرامی‌هایی است که در سراسر جهان صورت می‌گیرد.

وی افزایش کشتار‌های جمعی را از دیگر عوامل گسترش ناآرامی در عصر حاضر دانست و گفت: بازماندگان جنگ‌های شییمایی وضعیتی نامناسب دارند، دنیایی که وسایل آسیب‌زننده همانند سلاح‌های شیمیایی در آن وجود دارد آرامش در آن کم است.

این مرجع تقلید اضافه کرد: فضای مجازی نیز مملو از ناامنی شده است، هر نسبتی را به دیگران در آن نشر می‌دهند و هر شایعه‌ای را در آن پخش می‌کنند.

آیت‌الله مکارم شیرازی ادامه داد: دروغ و تهمت در فضای مجازی بالا گرفته است که این خود موجی از ناآرامی را در جامعه ایجاد کرده و می‌کند.

وی افزایش میزان تصادفات را یکی دیگر از عوامل رشد ناآرامی در جامعه برشمرد و افزود: هر ساله موارد متعددی از جراحت، نقص عضو و کشته شدن افراد به دلیل تصادفات به وجود می‌آید، فکر کردن به همین مسئله که ممکن است برای انسان چنین حوادثی پیش آید موجب ناآرامی خاطر می‌شود.

این مرجع تقلید اضافه کرد: ضعیف شدن حس اعتماد افراد جامعه به یکدیگر از دیگر مواردی است که سبب کاهش سطح آرامش جامعه شده است.

آیت‌الله مکارم عنوان کرد: گسترش بنگاه‌های اقتصادی قلابی که با فریب مردم سرمایه‌‌های مردم را جذب و سپس بالا می‌کشند یکی از عوامل کاهش اعتماد مردم به یکدیگر شده است.

وی افزایش بیماری‌های خطرناک را از دیگر عوامل کاهش آرامش نسب در جامعه دانست و گفت: یکی از پزشکان گفت از هر سه خانواده یک خانواده فرد مبتلا به سرطان دارد، فکر کردن به این مسئله که ممکن است بیماری‌های خطرناک دامن گیر انسان شود خود موجب سلب آرامش فکری انسان می‌شود.

این مرجع تقلید اضافه کرد: نگرانی که در مورد غذاهای معمول مورد استفاده وجود دارد و خبرهایی که درباره عوارض برخی از غذاهای صنعتی و طبیعی به ما می‌رسد نیز از دیگر عوامل ناآرامی خاطر است، نگرانی درباره خوراک و در دسترس نبودن غذاهای سالم سلب آرامش فکری را در پی دارد.

آیت‌الله مکارم ادامه داد: در مجموع میزان عوامل ایجاد کننده ناآرامی در جامعه رشد یافته است و ما نیازمند یافتن تکیه‌گاه قوی، محکم و مطمئن در برابر این موج عظیم ناآرامی‌ها هستیم و چه تکیه‌گاهی بهتر از خداوند است؟! خداوند می‌تواند به انسان آرامش خاطر بدهد.

وی با اشاره به تاریخ کربلا گفت: در تاریخ کربلا آمده است در روز عاشورا هر زمان که آتش جنگ بیشتر می‌شد، چهره اصحاب امام حسین(ع) شادتر می‌شد، این آرامش روحی که در وجود اصحاب امام حسین(ع) بود ناشی از ایمان قوی و اعتماد به خداوند بود.

این مرجع تقلید بیان کرد: اگر ایمان انسان قوی باشد به خاطر هیچ چیزی ناآرامی به خود راه نمی‌دهد.

آیت‌الله مکارم شیرازی اضافه کرد: در قرآن داستانی نقل شده مبنی بر اینکه بعد از جنگ تبوک، سه نفر نزد پیامبر(ص) آمدند و به ایشان گفتند:«ای پیامبر، ما بدون هیچ عذری در جنگ شرکت نکردیم، گناه کردیم و اکنون پشیمان هستیم و توبه می‌کنیم»؛ پیامبر(ص) توبه آنان را به راحتی نپذیرفت، افراد خاطی به مسجد رفتند، خود را به ستون‌های مسجد نزدیک کردند و شروع زاری و توبه کردند؛ مردم از آن‎ها فاصله گرفتند و به آن‌ها سلام نمی‌کردند، حتی زن و فرزندان این افراد هم از این‌ها فاصله گرفتند و گفتند: شما گنهکارانی هستید که بدون هیچ عذری جهاد را ترک و از فرمان رسول خدا تخلف کردید، افراد خاطی که خود را در محاصره اجتماعی عجیبی دیدند سر به کوه گذاشتند و هر سه در آنجا با هم مشغول توبه از پیشگاه خداوند شدند.

وی ادامه داد: باز هم توبه این افراد پذیرفته نشد، علامت پذیرفته شدن آنان نزول آیه بر پیامبر(ص) و اعلام پذیرش توبه آنان از سوی خداوند بود ولی آیه‌ای نازل نشد، یکی از آن سه نفر به دو نفر دیگر گفت گمان می‎‌برم علت عدم پذیرش توبه ما، اعتنای ما به یکدیگر باشد، بهتر است ما هم از هم جدا و به یکدیگر بی‌اعتنا شویم؛ قرآن در این باره آورده است: «این افراد حتی از همدیگر نیز جدا شدند و فهمیدند که جز خداوند تکیه‌گاهی ندارند».

این مرجع تقلید عنوان کرد: در جریان این واقعه آیه 118 سوره توبه نازل شد و خبر از پذیرفته شدن توبه آنان داد، آن سه نفر پس از پذیرفته شدن توبه‌شان به سمت جمعیت بازگشتند، نکته مهم در این واقعه این بود که افراد خاطی وقتی پی بردند به این حقیقت که تکیه‌گاهی جز خداوند ندارند آنگاه توبه‌شان پذیرفته شد؛ ما نیز باید در برابر انبوه مشکلات و ناآرامی‌ها باور کنیم که پناهگاهی جز خداوند نداریم.

آیت‌الله مکارم شیرازی افزود: بر اساس این الگوی قرآنی بسیاری از مفاسد اجتماعی را می‌توان بوسیله محاصره اجتماعی یعنی فاصله گرفتن از افراد خاطی و مفسد حل و فصل کرد.

نظر شما