بذر خوب ضامن ارتقاء کیفیت و سود است

۱۳۹۶/۰۳/۰۹ - ۱۵:۰۵:۱۸
کد خبر: ۵۶۶۱۵۸
بذر خوب ضامن ارتقاء کیفیت و سود است
مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی استفاده از بذر مناسب و ایجاد بستر مطلوب برای کشت این محصول را باعث ارتقاء کیفیت و افزایش میزان برداشت ذرت دانست.

به گزارش خبرگزاری برنا مرکزی ؛   غلامحسین خدرایی با اشاره به برگزاری اولین همایش بذر در استان مرکزی که با حضور کشاورزان و کارشناسان برگزار شد، افزود: امروز توجه به نوع بذر برای ارتقاء کیفیت محصول و دستیابی به بالا‌ترین میزان برداشت بسیار اهمیت دارد.

وی یکی از بذرهایی که نوع و بستر کشت برای محصول آن باید مورد توجه جدی قرار بگیرد را بذر ذرت دانست و افزود: سعی بر این است که کشاورزان در خصوص بهترین نوع بذر با توجه به شرایط آب‌وهوایی استان و مناسب‌ترین بستر و شرایط کشت این محصول مطلع شوند.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی بیان کرد: زمانی که بذر ذرت در خاک جوانه می‌زند باید این قدرت را داشته باشد که از خاک خارج شود که این موضوع به استفاده کافی بذر از مواد غذایی موجود در خاک بستگی دارد.

خدرایی ادامه داد: اغلب نقاط استان مرکزی خاک، سخت و سنگین است و بذر ذرت در صورتی که جذب مواد غذایی مناسبی نداشته باشد نمی‌تواند از خاک جوانه بزند و کشاورز قسمت قابل توجهی از حجم محصول خود را از دست می‌دهد، این مهم یکی از موضوعاتی است که کشاورز باید نسبت به آن اطلاعات کافی در اختیار داشته باشد.

وی عنوان کرد: یکی از ویژگی‌های بذر مرغوب با توجه به شرایط خاک استان، برخورداری از نشاسته بیشتر نسبت به سایر بذرهای این محصول است و در اغلب مناطق استان باید از چنین بذری استفاده شود.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی با بیان اینکه در کنار نوع بذر، بستر و شرایط بذرکاری نیز باید مورد توجه قرار بگیرد، افزود: به عنوان نمونه عمق کاشت بذر بسیار مهم است و به میزان بیشتر شدن هر یک سانت عمق باید بذرکاری ۱۰ روز زودتر انجام شود.

خدرایی با تاکید بر این نکته که تفاوت میزان حجم برداشت ذرت کشاورزان تنها در استفاده از تکنیک‌ها و فنون کشاورزی است، عنوان کرد: میزان آبی که امروز در دسترس داریم نسبت به گذشته در حد قابل توجهی کاهش یافته است و در صورتی که برای محصولی مانند ذرت که به آب قابل توجهی نیاز دارد از روش‌های نوین استفاده و روش‌های گذشته اصلاح نشود نمی‌توان انتظار افزایش کیفیت محصول و افزایش میزان برداشت را داشته باشیم.

وی عنوان کرد: معمولا کشاورزان نظرهای مختلفی در خصوص نوع بذر ذرت می‌دهند اما، کیفیت و تولید بالا زمانی محقق می‌شود که به نظر کارشناسان اکتفا شود.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی ادامه داد: به عنوان نمونه در شهرستان ساوه زمان برداشت ذرت دمای هوا ۴۰ تا ۵۰ درجه است و در صورتی که شرایط و نوع بذر با اقلیم و شرایط این شهرستان متناسب نباشد محصول از بین می‌رود.

خدرایی با اشاره به این نکته که در بسیاری از کشورها کشت ذرت به صورت نشا انجام می‌شود، عنوان کرد: دولت برای کشت محصول به صورت نشا قول همکاری داده است و استفاده از این روش سه وعده مصرف آب را کاهش می‌دهد و حجم محصول نیز افزایش می‌یابد.

وی با بیان اینکه بر اساس تصمیم دولت ۵۵ درصد اعتبارات بلاعوض سازمان به بخش توسعه آبیاری قطره‌ای تخصیص می‌یابد، گفت: ما با تغییر اقلیم مواجه شدیم و در صورتی که کشاورزان تصمیم درست برای اصلاح نوع آبیاری نداشته باشند قطعا در آینده‌ای نزدیک گرفتار کم‌آبی قابل توجهی می‌شویم و حجم زیادی از زمین های زیرکشت از بین می‌رود.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی تاکید کرد: آبیاری قطره‌ای می‌تواند به ارتقاء کیفیت ذرت و افزایش تراکم این محصول در هر هکتار کمک کند و به این ترتیب کشاورز میزان محصول بیشتری برداشت می‌کند.

خدرایی بیان کرد: کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی استان برای بالا بردن اطلاعات کشاورزان نسبت به نوع بذر ذرتی که استفاده می‌شود و شرایط ایجاد بستر مناسب کشت اقدامات موثری انجام داده‌اند و نکته مهم این است که کشاورزان از نظر کارشناسان جهاد کشاورزی بیشتر استفاده کنند که محصول با کیفیت‌تری حاصل شود.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز