در ستاد راهبری اقتصاد مقاومتی صورت پذیرفت:

تشریح برنامه های اقتصاد مقاومتی سال ۹۶ / تأکید بر آسیب شناسی عملکرد سال ۹۵ این ستاد

۱۳۹۶/۰۳/۱۰ - ۰۸:۴۱:۲۳
کد خبر: ۵۶۶۲۹۶
تشریح برنامه های اقتصاد مقاومتی سال ۹۶ / تأکید بر آسیب شناسی عملکرد سال ۹۵ این ستاد
ستادراهبری اقتصاد مقاومتی استان اصفهان به ریاست دکتر رسول زرگرپور برگزار گردید و برنامه های اقتصاد مقاومتی سال ۹۶ شامل بسته های پنج گانه رونق تولید و اشتغال ، بسته ی توسعه ی اشتغال پایدار و ماده ی ۲۷ قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی تشریح گردید.

به گزارش برنا از اصفهان، دکتر رسول زرگرپور در جلسه ی ستاد راهبری اقتصاد مقاومتی استان با تشریح سیاست های اقتصاد مقاومتی در سال ۱۳۹۶، اظهار داشت: برنامه ی اقتصاد مقاومتی شامل سه برنامه ی دو ساله، پنج ساله و افق چشم انداز است که در حال حاضر برنامه ی دوساله در حال اجرا است.

استانداراصفهان تصریح کرد: برای سال جاری، بسته های پنج گانه رونق تولید و اشتغال ، بسته ی توسعه ی اشتغال پایدار و ماده ی ۲۷ قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در نظر گرفته شده است و در کنار طرح ها و برنامه های ملی، اولویت های اقتصاد مقاومتی استان هم در نظر گرفته می شود.

وی با تشریح اینکه در راستای این برنامه ها ، ۹۵ پروژه ی مربوط به ۱۹ دستگاه ملی توسط ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی کشور ابلاغ شده است، افزود: باید در اسرع وقت برش استانی این پروژه ها احصا و برنامه ریزی و زمانبندی برای اجرا داشته باشیم و سپس برای تکمیل تا پایان سال گزارش گیری نماییم.

رسول زرگرپور با اشاره به بسته های پنج گانه ی رونق تولید و اشتغال، افزود: پس از فرمایشات مقام معظم رهبری در آغاز سال جدید، رئیس جمهور ۵ محور اساسی را برای اجرایی شدن فرمایشات ایشان به معاون اول و فرمانده ی اقتصاد مقاومتی ابلاغ نمودند و در این مدت این ۵ محور اساسی که در رابطه با اشتغال و تولید می باشد به ۲۰۲ مصوبه تبدیل شده است.

زرگرپور با اشاره به اینکه این مصوبات به استان ها ابلاغ شده است، گفت: برخی از مصوبات بعد ملی دارد و در سطح ملی پیگیری می شود و بخشی نیز بعد استانی دارد که در استان ها پیگیری خواهد شد.

وی با بیان اینکه بسته ارتقا توان تولید ملی، تامین مالی و سرمایه، جذب، توسعه و تعمیق تکنولوژی، تجارت خارجی(توسعه ی صادرات غیر نفتی و مدیریت هدفمند واردات) و بسته ی اشتغال و توانمند سازی نیروی کار از جمله موارد بسته ها ی پنج گانه ی رونق تولید و اشتغال بشمار می رود، یادآور شد: این موضوع پس از فرمایشات مقام معظم رهبری به برنامه های اقتصاد مقاومتی اضافه شده و پیگیری خواهد شد.

وی به بسته ی توسعه اشتغال پایدار نیز اشاره کرد و افزود: اجرای این دستور العمل در کارگروه اشتغال استان پیگیری می شود و برای اجرای این طرح ۱.۵ میلیارد دلار از صندوق توسعه ی ملی در نظر گرفته شده که به زودی سهم استانها ابلاغ خواهد شد.

استانداراصفهان به ماده ی ۲۷ برنامه ی توسعه اشاره کرد و افزود: در این ماده به توسعه ی مناطق محروم و کمتر توسعه یافته و مناطق روستایی اشاره دارد و بر همین اساس دولت موظف است بمنظور تحقق سیاست های ملی برنامه اقتصاد مقاومتی شناسایی و بهره برداری از ظرفیت های موجود روستایی و تقویت اقتصاد روستایی را مد نظر قرار دهد.

مدیرارشد استان اظهارداشت: ستاد راهبری اقتصاد مقاومتی استان باید یک برنامه ی منسجم را برای توسعه ی روستاها پیش بینی و از منابع مختلف و اعتباری که در نظر گرفته شده برای توسعه ی روستاهای استان استفاده نماید.

وی با بیان اینکه سهم استان ها به زودی مشخص می شود، اظهارداشت: احتمال می رود که هرسال باید بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ روستا را تحت پوشش ماده ی ۲۷ قرار دهیم.

رسول زرگرپور با بیان اینکه دو پروژه ی اقتصاد مقاومتی نیز در استان طرح ریزی شده است، تشریح کرد: یکی از این پروژه ها در رابطه با ایجاد گفتمان اقتصاد مقاومتی است که مسئولیت کل آن بر عهده ی صدا و سیما خواهد بود و همچنین اتاق بازرگانی به عنوان یک نهاد منسجم خصوصی، مردمی کردن اقتصاد مقاومتی را بر عهده خواهد داشت و این دو موضوع می تواند در بستر سازی اجرای کامل اقتصاد مقاومتی بسیار موثر و مفید باشد.

زرگرپور برآسیب شناسی در خصوص عملکرد ستاد اقتصاد مقاومتی استان در سال گذشته تاکید کرد و افزود: باید نقاط قوت تقویت و نقاط ضعف برطرف شود.

زرگرپور با بیان اینکه برنامه های اقتصاد مقاومتی سال ۹۵ در سه محور پیگیری گردید، اظهارداشت: بسته ی حمایت از واحدهای کوچک و متوسط به اجرا در آمد که استان اصفهان بهترین عملکرد را در کشور داشت.

استانداراصفهان با بیان اینکه پروژه های دستگاه ها نیز به خوبی به انجام رسید، اظهارداشت: استان در واگذاری پروژه های نیمه تمام به بخش خصوصی نتوانست به خوبی عمل نماید و از حدود ۸۰۰ پروژه حدود ۲۸ پروژه واگذار شده که عمدتا در حوزه ی ورزش و آموزش و پرورش بود و باید امسال این عملکرد جبران شود.

 

نظر شما