کاهش قیمت مرغ از هفته آینده در اصفهان

۱۳۹۶/۰۳/۱۳ - ۱۱:۱۲:۱۳
کد خبر: ۵۶۷۵۱۵
کاهش قیمت مرغ از هفته آینده در اصفهان
با ورود مرغ تولیدی استان اصفهان به بازار، قیمت مرغ از هفته آینده در استان کاهش می یابد.

به گزارش برنا از اصفهان، آقای مهندس امیرحسین افیونی معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان، در مصاحبه با واحد خبر صدا و سیمای اصفهان در ارتباط با بازار مرغ و جوجه گفت: چند ماهی است که قیمت جوجه از قیمت منطقی خود فراتر رفته است که این موضوع، قیمت تمام شده مرغ زنده و گوشت مرغ را برای تولید کننده بالاتر می‌برد.

وی ادامه داد: بر اساس آمایش‌ها و اقلیم طبیعی کشور، کارخانجات جوجه کشی و مزارع مرغ مادر در مناطقی از کشور قرار دارند که از لحاظ ارتفاع و رطوبت شرایط ویژه دارند. لذا به همین خاطر، ما در استان اصفهان نقش زیادی در تولید جوجه یک روزه نداریم و تابع قیمتی هستیم که در استان‌های دیگر و به تبع آن در کشور رقم می‌خورد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان اضافه کرد: در این شرایط دلال‌ها و واسطه‌ها نیز کمی به افزایش قیمت‌ها دامن می‌زنند که جا دارد دستگاه‌های نظارت بیشتری به این بخش داشته باشند تا حاشیه این دلال‌بازی‌ها کاهش یابد.

وی افزود: با توجه به تولید جوجه کشور، میزان جوجه‌ریزی که در استان اصفهان صورت گرفته بسیار مناسب است به طوری که از یک ماه گذشته تا امروز بالغ بر 13 میلیون قطعه جوجه‌ریزی در سطح استان انجام شده است، که از اوایل هفته آینده مرغ تولیدی استان به کشتارگاه‌ها عرضه می‌شود و این موضوع می‌تواند قیمت گوشت مرغ را در بازار کاهش دهد.

آقای مهندس افیونی گفت: به دلیل بیماری آنفولانزا که باعث ممنوعیت جوجه‌ریزی در استان به مدت حدود 50 روز شد، از حدود یک ماه قبل مرغی که در استان توزیع می‌شود از استان‌های همجوار تامین می‌شود، ولی بعد از اتمام زمان عدم جوجه ریزی و مهار آنفولانزا، جوجه‌ریزی بسیار خوبی در سطح استان انجام شد.

وی با اعلام اینکه استان اصفهان همواره در زمینه تولید گوشت مرغ دارای جایگاه اول یا دوم کشور است، بیان کرد: سالیانه حدود 170 هزار تن گوشت مرغ در سطح استان تولید می‌شود.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان تصریح کرد: تمهیدات گسترده‌ای برای زمان عدم جوجه‌ریزی استان شکل گرفت به گونه‌ای که ذخایر مناسب مرغ منجمد صادراتی به میزان زیادی در شرکت پشتیبانی امور دام در نظر گرفته شد که تمام آنها تولید استان است، این مرغ‌ها دارای کیفیت بسیار بالا و وزن مناسب هستند و با قیمت پنج هزار و 300 تا پنج هزار و 700 تومان در اختیار مصرف کننده قرار می‌گیرند.

وی در ادامه خواستار تغییر ذائقه مردم از مرغ گرم به مرغ منجمد با کیفیت شد و اعلام کرد: میانگین یک ساله قیمت مرغ منطقی و پایین‌تر از قیمت مورد نظر تولید کننده است، اما در مقاطع یک یا دوماهه ممکن است تعادل به هم بریزد و الان در حدود پنج تا شش درصد قیمت مرغ از میانگین سالیانه انحراف دارد، البته این قضیه مقطعی است و با ورود مرغ تولیدی استان از چند روز آینده به بازار، این موضوع برطرف می‌شود و قیمت‌ها کاهش می‌یابد.

آقای مهندس افیونی با بیان اینکه قیمت‌ها تابع عرضه و تقاضا است، گفت: البته قیمت محصولات کشاورزی در بعضی موارد تابع قیمت تمام شده نیست و شرایط بازار می‌تواند بر قیمت‌ها تاثیر بگذارد، جوجه قابلیت ذخیره و انبارسازی ندارد، از همین‌رو اگر تقاضای کاذب در بازار جوجه کاهش یابد و جلوی دلال بازی‌ها گرفته شود قیمت جوجه کاهش می‌یابد و بازار متعادل می‌شود.

وی در ادامه ورود جدی‌تر دستگاه‌های نظارتی به بازار جوجه را الزامی دانست و تاکید کرد: قبل و بعد از عید، قیمت‌هایی برای جوجه اعلام شد و دستگا‌ه‌های نظارتی نیز به این بخش ورود داشتند اما همچنان نیازمند تاثیر بیشتر نظارت‌ها در این بخش هستیم، سقف قیمت جوجه تعیین شده است و می‌توان این نقص را با نظارت بیشتر برطرف کرد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز