استاندار کرمانشاه:

رودخانه قره سو ظرفیت ویژه ای برای تبدیل شدن به منطقه ای توریستی و تفریحی دارد

۱۳۹۶/۰۳/۱۸ - ۱۱:۵۸:۵۶
کد خبر: ۵۶۹۳۱۲
استاندار کرمانشاه گفت: رودخانه قره سو در شهر کرمانشاه دارای ظرفیتی ویژه برای تبدیل شدن به منطقه ای گردشگری و تفریحی می باشد که باید از این موقعیت برای توسعه فضای شهری و تفریحی در کرمانشاه استفاده کرد.

به گزارش خبرگزاری برنا، دکتر اسداله رازانی در جلسه انتقال فاضلاب شهر و احیای حاشیه رودخانه قره سو که امروز چهارشنبه در سالن امید استانداری کرمانشاه برگزارشد، با اشاره به بازدید ده روز پیش خود از تصفیه خانه فاضلاب شهر کرمانشاه، اظهارداشت: در حال حاضر از دو نقطه فاضلاب شهر کرمانشاه به رودخانه قره سو ریخته می شود.

وی ادامه داد: قبلا طرح ایجاد یک سد لاستیکی در پائین رودخانه قره سو داده شد که با این سد یک دریاچه در این قسمت از رودخانه ایجاد می شود اما به دلیل ورود همین فاضلاب ها به رودخانه طرح عملیاتی نشده است.

وی تاکید کرد: برای اینکه ساماندهی قره سو به سرعت تکمیل و آن را به فضای شهری باز گردانیم باید فاضلاب را به پائین دست سد لاستیکی انتقال دهیم که طبق نظر کارشناسان نیز از لحاظ فنی و اعتباری این طرح قابل اجرا است.

رازانی با بیان اینکه علاوه بر فاضلاب شهر کرمانشاه، چند منبع آلوده کننده دیگر هم این رودخانه را آلوده می کنند، متذکر شد: فاضلاب شهر کامیاران که با تکمیل تصفیه خانه فاضلاب این شهر در آینده نزدیک این منبع آلوده کننده رودخانه قره سو برطرف می شود. فاضلاب شهر روانسر که تصفیه خانه این شهر نیز 30 درصد در حال حاضر پیشرفت فیزیکی دارد که تسریع در اتمام آن کار سنگینی نیست. منبع دیگر آلوده کننده قره سو، وارد شدن فاضلاب 10 روستای مسیر این رودخانه است که برای حل این مشکل هم می توان از پکیج های تصفیه فاضلاب استفاده کرد.

مقام ارشد استان کرمانشاه با تاکید بر این مطلب که در گام اول باید فاضلاب هایی که وارد رودخانه قره سو می شوند را به پائین سد انتقال داد، خاطر نشان ساخت: باید به سمت احیاء مجدد این رودخانه برگردیم تا به موقعیت توریستی و تفریحی استان کمک کند.

وی اضافه کرد: علاوه بر این بخشی می توان بخشی از رستوران های اطراف طاق بستان را به این سمت هدایت کرد.

استاندار کرمانشاه وجود رودخانه داخل هر شهر را یک مزیت بی بدیل برای آن شهر عنوان کرد و گفت: بسیاری از کشورهایی که چنین موقعیت هایی در شهرهای خود دارند روی این مزیت سرمایه گذاری می کنند.

وی با بیان اینکه اگر کار با سرعت پیش برود و طبق فاز بندی ها حرکت شود، ظرف دو سال آینده قره سو سامان می یابد، گفت: از مسیر پل کمربندی تا پل راه آهن باید دو معبر احداث شود. در فواصل کوتاه بین دوسمت رودخانه اتصال برقرار شود تا به شکل یک مجموعه در آید.

رازانی بیان داشت: اجرای پروژه ساماندهی رودخانه قره سو باید به یکی از پروژه های اصلی شهر مانتد پروژه سراب قنبر تبدیل شود و در این حد اولوبت داشته باشد.

وی همچنین بر احداث و ایجاد درختکاری روشنایی فضای سبز در اجرای ساماندهی پروژه قره سو تاکید کرد و گفت: کارهای اولیه مطالعاتی این پروژه صورت گرفته اما باید تلاش شود تا مطالعات تکمیلی آن به سرعت تهیه و آماده شود.

 

نظر شما