سطح جنگل های خلخال افزایش یافت

۱۳۹۶/۰۳/۱۸ - ۱۱:۵۲:۳۹
کد خبر: ۵۶۹۴۶۸
سطح جنگل های خلخال افزایش یافت
رئیس اداره منابع طبیعی خلخال گفت: با ترویج فرهنگ آشتی با طبیعت در بین مردم منطقه و همچنین انجام اقدامات پیشگیرانه از تخریب ، سطح جنگل های این شهرستان در سال های اخیر به طور محسوسی افزایش یافته است.

به گزارش برنا،عباس جعفرزاده روز پنجشنبه در همایش دهیاران خلخال افزود: گازرسانی به بیش از 80 درصد از روستاها همراه با پرهیز روستاییان از استفاده از هیزم جنگلی برای پخت و پز و یا گرم کردن محل زندگی ، نهال کاری در سطح وسیعی از مناطق مستعد جنگلی ، اجرای طرح های آبخیزداری و حفاظت از عرصه های جنگلی با مشارکت دهیاران و اهالی روستاهای جنگل نشین از عوامل مهم در افزایش مساحت جنگل های خلخال در سال های اخیر است.
او با بیان اهمیت وجود جنگل در تولید اکسیژن هوا و جلوگیری از نفوذ گرد و خاک به منطقه و پاکسازی هوا از ریزگردها اظهار کرد: هر هکتار جنگل به طور میانگین قادر به تصفیه 60 تن گرد و غبار هوا و پاکسازی هوا از ریزگردها است و با توجه به تامین اکسیژن 10 نفر به ازای وجود یک هکتار جنگل ، از بین رفتن یک هکتار جنگل موجب مرگ 10 انسان خواهد شد.
جعفرزاده افزود: علاوه بر تنوع گونه های جنگلی ، این شهرستان با برخورداری از 212 هزار هکتار مرتع 21 درصد از کل مراتع استان اردبیل را به خود اختصاص داده است.
رئیس اداره منابع طبیعی خلخال آتش سوزی های عمدی و غیرعمدی در مراتع و جنگل های خلخال را مهم ترین خطر تهدید کننده جنگل ها و مراتع این شهرستان ذکر کرد و با اشاره به سرسبزی مراتع امسال بدلیل افزایش بارندگی ها و وفور علوفه در این مراتع دهیاران را به افزایش مراقبت و حفاظت از مراتع در فصل خشک تابستان برای پیشگیری از آتش سوزی فراخواند.
احمد قنبری ، بخشدار مرکزی خلخال نیز در این همایش دفن غیر بهداشتی زباله های شهری و روستایی را از مهم ترین عوامل آلودگی زیست محیطی و به خطر افتادن حیات جنگل ها و مراتع منطقه ذکر کرد.
او از تخصیص یک میلیارد و 200 میلیون ریال از محل اعتبارات دهیاری های خلخال برای احداث محل دفن زباله های جدید شهر خلخال و انتقال زباله های روستاهای بخش مرکزی به این محل خبرداد.
وی گفت: چهار محل مناسب برای اجرای پروژه سایت جدید محل دفن زباله های شهر خلخال توسط بخشداری مرکزی شناسایی و انتخاب شده که در صورت انتخاب هر یک از این محل های چهار گانه از سوی شهرداری خلخال بخشداری مرکزی اعتبار یاد شده را در اختیار شهرداری برای اجرای این طرح قرار خواهد داد.
شهرستان خلخال در 115 کیلومتری جنوب اردبیل دارای 257 هزار هکتار جنگل و مرتع است که از این میزان 45 هزار هکتار را جنگل های قد کوتاه ارس و بنه تشکیل می دهند و جنگل درختان قد کوتاه خلخال با گونه های کمیاب ارس و بنه ذخیره گاه ژنتیکی بسیار مناسبی برای تولید و پرورش این نوع درختان است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز