استاندار قزوین:

احیای دولتخانه صفوی ضروری است

۱۳۹۶/۰۳/۱۸ - ۱۲:۲۴:۳۲
کد خبر: ۵۶۹۵۰۴
احیای دولتخانه صفوی ضروری است
استاندار قزوین بر ضرورت تسریع در اجرای پروژه احیا و ساماندهی دولتخانه صفوی به عنوان میراث تاریخی شهر با هدف توسعه گردشگری استان تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین، فریدون همتی استاندار قزوین در نشست ساماندهی دولتخانه صفوی که در محل استانداری برگزار شد اظهار کرد: دولتخانه صفوی به عنوان میراث تاریخی شهر بایستی مورد توجه قرار گیرد و قسمت های باقیمانده این بنای مهم و تاریخی حفظ و بازسازی شود.

وی افزود: این اثر تاریخی به عنوان مرکز ثقل گردشگری شهر قزوین از اهمیت و جایگاه بسیار بالایی برخوردارمی باشد.

استاندار قزوین ادامه داد: پس از تخلیه ساختمان های مجاور دولتخانه صفوی، میراث فرهنگی و شهرداری قزوین برای احیای این مجموعه تفاهم نامه امضا کنند تا کار مرمت و ساماندهی این محوطه تاریخی وارد مرحله اجرا شود.

همتی با بیان اینکه طرح احیای دولتخانه صفوی از مصوبه های سفر مقام معظم رهبری به استان قزوین است خاطر نشان کرد: واقعا جای درنگ و تامل دارد که بعد از 14سال یکی از مصوبات سفر مقام معظم رهبری به استان به شکل کور و مبهم باقی مانده و متاسفانه مدیران دستگاه ها در سال های گذشته برای گشودن گره های کور این طرح اهتمام جدی نداشته اند.

وی با تاکید براینکه اجرای این پروژه به عنوان یک اقدام فرا دستگاهی در نظر باشد افزود: باید در خصوص اجرای این طرح دستگاه ها و نهادهای مسوول فارغ از نگاه های درون دستگاهی با عزم و مدیریت جهادی وارد عمل شوند.

همتی با بیان اینکه باید با عقلانیت و نگاه فرا دستگاهی برای رونق گردشگری استان و جلوگیری از مستهلک شدن یک اثر تاریخی وارد عمل شد تصریح کرد: با احیای دولتخانه صفوی به عنوان پایتخت وقت ایران می توان کاری بزرگ و جدی را در قزوین انجام داد.

استاندار قزوین با تاکید بر آزادسازی فضاهای مجاور دولتخانه صفوی توسط دستگاه های بهره بردار، گفت: امیدواریم مدیران دستگاه ها با همدلی و نگاه بلندمدت و فرا دستگاهی به آزادسازی فضاهای دولتخانه اقدام کنند تا هرچه سریعتر کار مرمت و بازسازی این اثر توسط میراث فرهنگی و شهرداری قزوین به مرحله عملیات نزدیک شود.

وی ضمن قدردانی از دستگاه های ورزش و جوانان، شرکت مخابرات و سازمان تجهیز و نوسازی مدارس استان قزوین بابت همکاری در زمینه واگذاری ساختمان های مجاور دولتخانه صفوی، افزود: امیدواریم پس از تخلیه این مراکز شامل یک مدرسه، مرکز مخابرات و یک سالن ورزشی تفاهم نامه همکاری میان شهرداری و میراث فرهنگی منعقد شود و با استفاده از تجارب شهرداری قزوین در احیای کاروانسرای سعدالسلطنه و نظارت سازمان میراث فرهنگی در این زمینه اقدام جدی صورت گیرد.

استاندار قزوین در پایان خاطر نشان کرد: باید با کار کارشناسی و طرح مطالعاتی دقیق در خصوص بازآفرینی شکل سابق دولتخانه صفوی و الحاق سبزه میدان به فضای فعلی،جهت بازسازی عمارات و ساختمان ها وارد عمل شد تا این اثر تاریخی به عنوان یک هویت فرهنگی و گردشگری نفیس منطبق بر نقشه ها و اسناد گذشته بازآفرینی شود.

مجموعه باغ صفوی یا دولتخانه صفوی و یا ارگ طهماسبی از آثار دوره صفوی  قاجار است و در قسمت مرکزی شهر قزوین، مابین خیابان هلال احمر و پیغمبریه، سبزه میدان و خیابان سپه واقع شده است.

این مجموعه با 6هکتار وسعت از سردر عالی‌ قاپو در شمال و ابتدای خیابان سپه قزوین آغاز شده و در انتها به محوطه کاخ چهل‌ستون قزوین ختم می شود.

نظر شما