"نجفی " تاکید کرد:

۹۰درصد آتش سوزی ها عمدی است /۶۷ درصد کاهش حریق نسبت به سال گذشته

۱۳۹۶/۰۳/۲۲ - ۱۲:۴۳:۲۵
کد خبر: ۵۷۱۴۴۴
۹۰درصد آتش سوزی ها عمدی است /۶۷ درصد کاهش حریق نسبت به سال گذشته
مدیرکل منابع طبیعی وآبخیزداری لرستان گفت:مجموع آتش سوزی در جنگلها و مراتع استان در سال 95 هشتصدو هشتادو چهار هکتار بوده که نسبت به سال گذشته 67 درصد کاهش حریق را نشان می دهد.

به گزارش خبرگزاری برنااز لرستان ؛نجفی درجلسه ستاد مدیریت بحران شهرستان الیگودرزگفت: کشور ما ایران، در یکی از مناطق حادثه خیز کره زمین قرار گرفته است  بطوریکه از 40 نوع بلایای طبیعی در جهان مانند سیل ، زلزله ، آتش سوزی ، خشکسالی و... بیش از 30 نوع آن در ایران رخ می دهد.

وی افزود:از این میان عوامل مختلف مخرب جنگل و مرتع ، آتش سوزی به لحاظ سرعت گسترش و امکانات وقوع تغییرات آنی در مسیر پیشروی و بروز خسارات غیر منتظره یکی از خطرناک ترین و مخرب ترین عوامل تخریب محسوب می گردد و همه ساله بخش های وسیعی از عرصه های منابع طبیعی را تحت تاثیر قرار داده و خسارات سنگینی را به این منابع تحمیل می نماید.

نجفی  خاطر نشان کرد : سرانه جنگل در استان را به ازای هر نفر 6 هزار و 914 متر مربع و در شهرستان الیگودرز 20 هزار و 373 متر مربع دانست.

وی هدف از آتش سوزی در جنگلها و مراتع را تبدیل اراضی جنگلی و مرتعی به زمینهای زراعی ، اختلاف قومی و قبیله ای ، آتش زدن پس چر مزارع و سرایت به اراضی ملی دانست و بیان داشت:طی بررسی های انجام شده در لرستان در 10 سال گذشته 90 درصد از آتش سوزی ها عمدی و 10 درصد غیر عمدی بوده است.

نجفی  ادامه داد: در سال 1395 سطحی معادل 844 هکتار از عرصه های منابع طبیعی استان لرستان دچار 48 حریق بوده است ،که از این میان 15 هکتار از جنگلها و مراتع شهرستان الیگودرز طعمه یک فقره حریق شده است.

این مسئول  با بیان اینکه تعداد 150 نقطه بحرانی حریق درجنگلها و مراتع استان شناسایی شده است یادآورشد: از این تعداد 33 نقطه بحرانی حریق در جنگلها و مراتع شهرستان الیگودرز مشخص شده است که مجموع مساحت نقاط بحرانی در این شهرستان را 60 هزار و 997 هکتار اعلام نمود.

نجفی تاکید کرد: استاندارد جهانی حفاظت از جنگل به ازاء هر 1000 هکتار یک نفر است که در ایران به ازاء هر 13 هزار هکتار و در استان لرستان به ازای هر 27 هزار هکتار یک نفر و در شهرستان الیگودرز با توجه به تعداد افراد مسئول اطفاء حریق 6 نفر به ازای هر 70 هزار و 955 هکتار یک نفر نقش حفاظت از عرصه های منابع طبیعی را بر عهده دارد.

مدیر کل منابع طبیعی وآبخیزداری لرستان در تشریح  مهمترین اقدامات انجام گرفته اداره کل منابع طبیعی لرستان در جهت مدیریت پیشگیری و اطفاء حریق از جنگلها و مراتع استان گفت:تهیه و نصب تابلوهای هشدار دهنده ، آموزش افراد ، احداث جاده های نفوذی ، ساماندهی نیروها، تهیه وسایل و ادوات و تجهیزات اطفاء حریق ، برقراری گشت های حفاظتی (گشت های موتوری و خودرویی)،ایجادپایگاه های شناسایی و کشف حریق در فصول بحرانی و ایجاد کشیک اطفاء حریق که همه ساله از ابتدای خرداد ماه لغایت ابتدای آبان ماه کشیک در سطح ادارات منابع طبیعی تشکیل می گردد از مهمترین این اقدامات بوده است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز