آیین و رسوم ماه رمضان در استان مرکزی

۱۴۰۲/۰۱/۱۹ - ۱۸:۳۹:۰۵
کد خبر: ۵۷۶۰۳۴
آیین و رسوم ماه رمضان در استان مرکزی
آیین های مذهبی یکی از فرصت هایی است که نشان دهنده سبقه و تاریخچه ملی و مذهبی و بُعد هویت ساز نسل امروز است.

به گزارش خبرگزاری برنا مرکزی؛ماه مبارک رمضان به عنوان آسمانی ترین ترین روزهای زمین، تداعی گر تجلی و خواست مسلمانان در تذهیب و تزکیه است؛ دو امری که همواره در بین ایرانیان دارای ریشه و اندیشه بوده است. آئین و رسوم این ماه اما شیرابه ای از خواسته های یکساله مسلمانانی است که با برگزاری سالانه و همینطور پاسداشت آنها، شکرگذاری به درگاه احدیت و تلاشی برای تذهیب نفس را پیشه می کنند. 

در ایام ماه مبارک رمضان در استان مرکزی به فرا خور اقلیم و فرهنگ عامه، آئین های خاصی برگزار می شود که یکی از آنها آئین پخت حلوای تبق یا طبق است. این آئین در روستای ابراهیم آباد واقع در 30 کیلومتری شرق اراک در روز 29 ماه مبارک رمضان برگزار می شود. با وجود پی جویی ها و بررسی های انجام شده مشخص نیست که این حلوا از چه زمان در این روستا پخته می شود و حتی از انگیزه و زمینه ای که برای اولین بار در فرد یا افرادی که دسا به تهیه این حلوا زدند پاسخ دقیقی یافت نشده است.

 برخی نسبت به حلوای تبق تبرک ها قائل ند و دنبال رازهائی در آن می گردند

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در خصوص پیشینه این آئین، گفت: در مورد ریشه پخت حلوای طبق در روستای ابراهیم آباد اطلاعات درستی در دست نیست اما سعی شده شیوه طبخ و مناسکی که حین تهیه این حلوا انجام می شود ثبت و به عنوان آئینی خاص مورد توجه قرار گرفته است. در پخت حلوای تبق دو گروه احتمام دارند: یکی اعضای خانواده ای که خود را از تبار و نسل شخصی که مدعی اند اولین تهیه کننده حلوا بوده می دانند و ادعا می کنند که این رسم قدیمی باید فقط در منزل آنان اجرا شود، دیگری گروهی متشکل از برخی اهالی ابراهیم آباد است و نیروهای فعال شرکت کننده در آن بانوان هستند.

وی افزود: آرد، روغن گاو، گلاب، شیره انگور، هل، گشنیز، کنجد، دارچین و گل محمدی مواد متشکله این حلواست که پیش از فرا رسیدن روز 29 رمضان مبارک کسانی که نذر برای این امر دارند اجناس را تهیه می کنند. یکی از مواردی که این حلوا و طبخ آن را منحصر به فرد می کند، استفاده نکردن آب و شکر در طبخ آن است. در دستور پخت این حلوا شیره  انگور جایگزین آب و شکر شده است.جالب آنکه شیره انگور در روستای ابراهیم آباد یافت نمی شود و برای تهیه آن باید از روستای خورزن که در فاصله 4 کیلو متری شمال ابراهیم آباد قرار دارد شیره انگور را تهیه و به ابراهیم آباد منتقل کنند.

 وی گفت: تمام مراحل طبخ این حلوا توسط بانوان انجام می گیرد که در صبح روز 29 ماه مبارک رمضان از ساعت 8 صبح شروع و تا حدود ساعت 14 به اتمام می رسد.برخی اهالی روستا نسبت به حلوای طبق تبرکاتی قائل اند و نسبت به آن باور هایی دارند و در آن رازهایی را جست و جو می کنند به طوری که حلوا را برای مدتی طولانی نگه داری می کنند و چنانچه پیش آمد نا مبارکی برای فرد رخ دهد و یا به مریضی مبتلا شود،قطعه کوچکی از آن را می خورد،به امید آنکه گرفتاری اش رفع شود.

گفتنی است در حین پخت حلوای تبق یا طبق روضه امیر المومنین حضرت علی علیه السلام خوانده می شود و ذکر مصائب آن حضرت میکنند،نماز به پا می دارند و با ذکر ادعیه و صلوات فضایی معنوی در محیط اجرای مراسم ایجاد می کنند.این سنت دیر سال با ابتدایی نا معلوم و مردمانی با ایمان راسخ به فواید معنوی آن تنها یکی از رسوم خاص و منحصر به فرد استان مرکزی در ماه مبارک رمضان است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز